۳۲۹/۷۰ – ۲۶/۲/۱۳۷۸
شورای عالی اداری در هشتاد و دومین جلسه مورخ ۱۵/۲/۱۳۷۸ خود به منظور ارتقاء سطح پاسخگویی وزارتخانهها و سازمانهای دولتی به شکایات ارباب رجوع و تقویت نظارت داخلی دولت و ایجاد هماهنگی در امر نظارت، بازرسی و پاسخگویی به شکایات، بنا به پیشنهاد سازمان امور اداری و استخدامی کشور و در اجرای اصل یکصد و سی و چهارم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب نمود:
۱- به منظور ارتقاء سطح پاسخگویی دستگاههای اجرایی، وظایف مربوط به «ارزشیابی کارکنان» و دیگر وظایف غیر مرتبط از واحدهای «ارزشیابی، بازرسی و رسیدگی به شکایات» منتزع و دفاتر «بازرسی و پاسخگویی به شکایات» در کلیه وزارتخانهها و سازمانهای مستقل وابسته به ریاست جمهوری زیر نظر بالاترین مقام اجرایی دستگاه تشکیل میگردد. شرح وظایف، مسئولیتها و اختیارات و نیز ساختار سازمانی این دفاتر توسط سازمان امور اداری و استخدامی کشور ابلاغ خواهد شد.
۲- وظایف مربوط به ارزشیابی کارکنان در دستگاههای اجرایی به امور اداری دستگاهها محول و وظایف دیگری که بعضی از واحدهای سابق «ارزشیابی، بازرسی و رسیدگی به شکایات» عهدهدار بودند و مرتبط با ماموریت «بازرسی و پاسخگویی به شکایات» نباشد حسب مورد توسط سازمان امور اداری و استخدامی کشور تعیین تکلیف خواهد شد.
۳- به منظور ایجاد وحدت رویه در امر پاسخگویی به شکایات ارباب رجوع و تقویت واحدهای «بازرسی و پاسخگویی به شکایات» دستگاههای اجرایی، سازمان امور اداری و استخدامی کشور دستوالعملهای لازم متضمن نحوه گردش عملیات و چگونگی رسیدگی به شکایات مردم را به گونهای که امکان پیگیری ارباب رجوع برای احقاق حقوق خود را به نحو مقتضی فراهم نماید تنظیم و ابلاغ خواهد نمود.
۴- دفاتر «بازرسی و پاسخگویی به شکایات» موظفند براساس دستورالعملهای ابلاغی به شکایات واصله از مردم رسیدگی و پاسخ مقتضی در اسرع وقت به ذینفع ارائه نمایند و در صورت تشخیص تخلف از طرف کارکنان و مسئولین دولتی نسبت به ارجاع پرونده ماموران متخلف به هیاتهای بدوی رسیدگی به تخلفات اداری و یا محاکم صالحه طبق مقررات اقدام نمایند. این دفاتر همچنین نسبت به تجزیه و تحلیل شکایات واصله و ارائه گزارشهای تحلیلی به بالاترین مقام دستگاه در مورد تغییرات ضروری و اصلاحات مورد نیاز در روشها، رویهها و ساختارهای قانونی اقدام خواهند نمود.
۵- سازمان امور اداری و استخدامی کشور مکلف است نسبت به بررسی و ارزیابی عملکرد دفاتر «بازرسی و پاسخگویی به شکایات» دستگاههای دولتی از طرق مقتضی اقدام و نتایج بررسیهای خود را هر شش ماه به بالاترین مقام اجرایی دستگاه و به طور سالانه به رئیس جمهور گزارش نماید. کلیه دستگاههای اجرایی موظفند اطلاعات مورد نیاز سازمان را در مورد آمار و زمینههای شکایات، چگونگی رسیدگی به آنها و هر نوع ارزیابی دیگر را به آن سازمان ارائه و همکاری لازم را در این زمینه معمول نمایند.
۶- سازمان امور اداری و استخدامی کشور موظف است ظرف مدت (۴) ماه نسبت به اجرای کامل این مصوبه اقدام و بر چگونگی اجرای آن در دستگاههای اجرایی نظارت نماید. گزارش نحوه اجرای تصویب نامه و مراحل پیشرفت کار استقرار نظام پاسخگویی به شکایات در دستگاههای اجرایی هر سه ماه یکبار توسط سازمان امور اداری و استخدامی کشور به شورای عالی اداری ارائه خواهد شد.
محمد باقریان
معاون رئیس جمهور و دبیر شورای عالی اداری