‌آیین‌نامه اجرایی قانون اعطای تسهیلات مربوط به آزادگان به آن دسته ‌از افرادی که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی محکومیت‌ سیاسی داشته‌اند

تاریخ تصویب: ۱۳۷۷/۱۲/۲۳
تاریخ انتشار: ۱۳۷۸/۰۱/۱۷

۸۱۵۶۷ . ت ۲۰۳۹۲ هـ ۱۳۷۷.۱۲.۲۵

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۷۷.۱۲.۲۳ بنابه پیشنهاد شماره ۱۱.۵۳۳۴ مورخ ۱۳۷۷.۸.۳ سازمان امور اداری و استخدامی کشور و به استناد تبصره (۲)‌ ماده واحده قانون اعطای تسهیلات مربوط به آزادگان به آن دسته از افرادی که تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی محکومیت سیاسی داشته‌اند ـ مصوب ۱۳۷۷ ـ‌آیین‌نامه اجرایی قانون یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:

‌ماده ۱ـ در این آیین‌نامه عبارتهای زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:
‌ستاد: ستاد رسیدگی به امور آزادگان .
‌قانون: قانون حمایت از آزادگان (‌اسرای آزاد شده) بعد از ورود به کشور ـ مصوب ۱۳۶۸.
‌ماده واحده: ماده واحده قانون اعطای تسهیلات مربوط به آزادگان به آن دسته از افرادی که تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی محکومیت سیاسی داشته‌اند ـ‌مصوب ۱۳۷۷.
‌آزادگان: مشمولان ماده واحده.


‌ماده ۲- [اصلاحی ۱۳۷۹/۴/۱۲]

افرادی که از تاریخ ۱۳۳۲.۵.۲۸ تا تاریخ ۱۳۵۷.۱۱.۱۶ حداقل به مدت شش ماه در بازداشت یا حبس قطعی به سر برده اند، ‌می‌توانند در خواست خود را مبنی بر آزاده شناخته شدن به ستاد تسلیم نمایند. ستاد برای انطباق وضعیت متقاضی با شرایط مندرج در ماده واحده مراتب را حسب مورد به وزارت اطلاعات یا سازمان قضایی نیروهای مسلح، اداره دوم ستاد مشترک و سازمان حفاظت اطلاعات ‌ارتش منعکس می‌نماید و مراجع مذکور حداکثر ظرف یک ماه نسبت به انجام و اعلام موارد زیر اقدام خواهند نمود:
‌الف – تایید دارا بودن حداقل شش ماه سابقه بازداشت یا حبس قطعی متقاضی
ب – تایید واجد دلیل امنیتی ، مذهبی یا اتهامات سیاسی دیگر بودن بازداشت یا حبس قطعی.

‌تبصره ۱- [اصلاحی ۱۳۷۹/۴/۱۲]
در اجرای تبصره (۱) ماده واحده قانون، تشخیص ایمان و اعتقاد متقاضی به اصول و مبانی اسلام با دادگاههای انقلاب ‌اسلامی است.

‌تبصره ۲- [الحاقی ۱۳۷۹/۴/۱۲]
ستاد رسیدگی به امور آزادگان پیگیری و هماهنگیهای لازم را برای رسیدگی به درخواست متقاضیان تا حصول نتیجه ‌قطعی به عمل خواهد آورد و دستگاههای فوق الذکر موظفند در این جهت همکاری لازم را با ستاد به عمل آورند.

تبصره ۳ـ [اصلاحی ۱۳۷۹/۴/۱۲]
تسهیلات موضوع این آیین‌نامه ناظر به افرادی است که آزادگی آنان با رعایت ترتیبات مقرر در این ماده احراز گردد.

‌تبصره ۴ـ [اصلاحی ۱۳۷۹/۴/۱۲]
تسهیلات موضوع این آیین‌نامه از تاریخی در اختیار افراد ذی‌ربط قرار می‌گیرد که آزادگی آنان با رعایت ترتیبات فوق توسط ستاد احراز می‌شود.


‌ماده ۳ـ کلیه تسهیلاتی که در قوانین و مقررات، برای مشمولان قانون منظور شده است درباره آزادگان و نیز حسب مورد در مورد خانواده آنان، برقرار می‌گردد. در‌مواردی که قوانین و مقررات راجع به آزادگان از جمله لوایح قانونی و قوانین و مقررات مربوط به احتساب سابقه خدمت و رفع آثار محکومیتهای سیاسی، با‌ رعایت تبصره (۴) قانون تعیین تکلیف لوایح قانونی مربوط به رفع آثار محکومیتهای سیاسی ـ مصوب ۱۳۶۶ ـ واجد امتیازات و تسهیلات بیشتر باشد، براساس‌ قوانین و مقررات اخیر الذکر رفتار خواهد شد.


‌ماده ۴ـ موارد تسهیلات و امتیازات و ارایه خدمات به آزادگان مطابق دستورالعملی خواهد بود که متناسب با مدت بازداشت یا حبس با هماهنگی دستگاههای‌ ذی‌ربط و حسب مورد پس از تأیید سازمانهای برنامه و بودجه و امور اداری و استخدامی کشور تهیه و ابلاغ می‌گردد.


‌ماده ۵ـ دستگاههای مذکور در ماده (۲۳) قانون، مکلفند در جهت اجرای ماده (۲۰) قانون توافقنامه مشترکی با ستاد تنظیم و بخشی از خدمات و امکانات خود را‌در کلیه زمینه‌های مورد نیاز آزادگان یا با حداقل قیمت تخصیص دهند تا مطابق ماده (۲۴) قانون با تشخیص و معرفی ستاد در سراسر کشور به آنان اعطا گردد.


‌ماده ۶ـ آزادگان بازنشسته، از کار افتاده و فوت شده نیز مشمول مفاد این آیین‌نامه می‌باشند و حقوق یا مستمری بازنشستگی، از کار افتادگی یا مستمری وراث‌ آنان بر اساس مفاد این آیین‌نامه و سایر مقررات مربوط به آزادگان تعیین و پرداخت می‌گردد.


‌ماده ۷ـ آزادگانی که بر اثر ضایعات ناشی از بازداشت یا حبس به تشخیص بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی، جانباز شناخته شوند، با رعایت ماده (۵)‌قانون تحت حمایت بنیاد قرار می‌گیرند و مانند سایر جانبازان با آنان رفتار خواهد شد.


‌ماده ۸ ـ آزادگانی که مشمول هیچ یک از نظامهای بازنشستگی و وظیفه نمی‌باشند در صورت درخواست تأیید ستاد مشمول قانون تأمین اجتماعی قرار خواهند‌ گرفت و مقررات مورد عمل درباره آزادگان مشمول قانون تأمین اجتماعی و اصلاحات بعدی درباره آنان به مورد اجرا گذاشته خواهد شد.

‌تبصره ۱ـ آزادگان موضوع این ماده چنانچه بر اثر مرگ طبیعی فوت شده باشند، در صورت درخواست وراث واجد شرایط و تأیید ستاد، مشمول قانون تامین‌ اجتماعی خواهند بود.
مستمری وراث واجد شرایط طبق قانون تامین اجتماعی به میزانی که به تشخیص ستاد کفاف زندگی متعارف را بدهد، توسط سازمان‌ تامین اجتماعی پرداخت خواهد شد.

تبصره ۲ـ [اصلاحی ۱۳۷۸/۱۲/۱۸]
در اجرای ماده (۱۳) قانون، سنوات‌ خدمت برای آزادگان معادل دوران اسارت یا زندان یا بازداشت کاهش می‌یابد.


‌ماده ۹ـ کلیه دستگاههای ذکر شده در ماده (۲۳) قانون موظفند آزادگانی را که واجد شرایط استخدامی ـ با رعایت مواد (۱۰) و (۲۱) قانون باشند و از سوی ستاد‌ یا نمایندگیهای آن در استانها برای اشتغال معرفی می‌شوند را به استخدام رسمی در آورده و کلیه اقدامات لازم از قبیل تامین اعتبار، ایجاد پست یا شغل سازمانی‌ را بعد از به کارگیری آنان انجام دهند و سازمان امور اداری و استخدامی کشور با همکاری ستاد دستورالعمل اجرایی لازم را تهیه و به دستگاههای فوق الذکر ابلاغ‌خواهد نمود.

‌تبصره ـ به منظور حفظ قداست و حرمت آزادگان و فراهم آوردن موجبات اجرای ماده واحده وزارت کشور موظف است یک نفر کارشناس یا مسئول را در‌ فرمانداریهایی که ستاد درخواست می‌کند، با حفظ پست سازمانی به ستاد معرفی نماید تا پس از بررسی و تایید ستاد به عنوان مسئول امور آزادگان شهرستان زیر‌نظر ستاد استان در محل فرمانداری انجام وظیفه نماید. کارکنان مورد نظر ستاد استانها از میان کارکان دستگاههای دولتی و به صورت مامور تامین خواهند شد و‌ محل مناسب در استانداری جهت استقرار ستادهای استان پیش بینی خواهد شد.


‌ماده ۱۰ـ سازمان برنامه و بودجه اعتبار مورد نیاز جهت اجرای این آیین‌نامه را همه ساله در بودجه ستاد یا حسب مورد دستگاه مربوط پیش بینی خواهد نمود.

‌حسن حبیبی ـ معاون اول رییس جمهور