‌آیین اجرایی ماده (۱۳) قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش در استانها، شهرستانها و مناطق کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۷۷/۱۱/۱۸
تاریخ انتشار: ۱۳۷۷/۱۱/۲۴

۴۶۷۱۵ت ۱۸۵۱۳‌هـ – ۱۳۷۷.۱۱.۰۹

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۷۷/۱۱/۱۸ بنابه پیشنهاد شماره ۱۰۰.۳۲۵.۱۳۷۰ مورخ ۱۳۷۶.۶.۲۶ وزرات آموزش و پرورش و به استناد ماده (۱۳) قانون‌ تشکیل شوراهای آموزش و
پرورش در استانها و مناطق کشور ـ مصوب ۱۳۷۲ ـ آیین‌نامه ماده یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:


‌ماده ۱ـ با توجه به بند (۲) ماده (۱۳) قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش در استانها، شهرستانها و مناطق کشور ـ مصوب ۱۳۷۲ ـ که از این پس به اختصار‌ قانون نامیده می‌شود، منظور از کارخانه‌ها، مؤسسات خدماتی و تولیدی در این آیین‌نامه هر واحد و سازمانی (‌اشخاص حقوقی) که متکفل تولید، مبادله و توزیع‌ک الا یا عرضه خدمات اعم از بخش‌های دولتی، خصوصی و تعاونی است می‌باشد.

‌ماده ۲ـ [حذفی ۱۴۰۳/۳/۱۶]

[کلیه کارخانه‌ها و مؤسسات مشمول عوارض موضوع بند (۲) ماده (۱۳) قانون، موظفند ۱% (‌یک درصد) قیمت نهایی فروش کالا و عرضه خدمات (‌شامل سهم سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان) را در مبادی اولیه فروش کالا و ارایه خدمات به عنوان عوارض با درج در صورتجلسه فروش‌کالا و عرضه خدمات (‌و یا سایر فرمهای رسمی مربوطه) از خریدار کالا و یا مصرف کننده خدمات دریافت نمایند و حداکثر ظرف مدت یک ماه پس از وصول به‌حساب خزانه واریز و اسناد واریزی را در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار دهند.
‌چنانچه کارخانه‌ها و مؤسسات مشمول، بدون دریافت عوارض مذکور مبادرت به فروش کالا و عرضه خدمات نمایند موظف خواهند بود از منابع داخلی خود‌ن سبت به تأمین معادل عوراض متعلق اقدام نمایند.
‌اعتبار حاصل از اجرای این ماده در حد وصولی درآمدها و بر اساس موافقتنامه متبادله با سازمان برنامه و بودجه اختصاص خواهد یافت.]

‌ماده ۳ـ [اصلاحی ۱۴۰۳/۳/۱۶]
شهرداری­ها موظفند سهم سه درصد (۳%) عوارض زیر را صرفﺎً از طریق شماره حساب تمرکز درآمدی نزد خزانه‌داری کل کشور که ادارات آموزش و پرورش اعلام می‌نمایند، با صدور صورتحساب (فیش) جداگانه از مؤدی دریافت نمایند:

الف ـ صدور پروانه ساختمانی (عوارض صدور مجوز حصارکشی و دیوارکشی برای املاک فاقد مستحدثات، عوارض زیربنا اعم از مسکونی و غیرمسکونی (تجاری (پذیره)، اداری، فرهنگی، ورزشی و نظایر آنها)، عوارض تراکم تا حدّ مجاز طبق مصوبات مراجع تصویب کننده طرح­های توسعه شهری و کمیسیون موضوع ماده (۵) قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران مصوب ۱۳۵۱ اعم از کاربری مسکونی و غیرمسکونی (تجاری، اداری، فرهنگی، ورزشی و نظایر آنها)، عوارض بر بالکن و پیش­آمدگی، عوارض مستحدثات واقع در محوطه املاک (آﻻچیق، توقفگاه (پارکینگ)، سقف، استخر).

ب ـ تفکیک زمین‌ها.

ج ـ نوسازی.

تبصره ۱ـ [الحاقی ۱۴۰۳/۳/۱۶]
به منظور دریافت عوارض سهم آموزش وپرورش، ادارات آموزش و پرورش موظفند با هماهنگی شهرداری­ها نسبت به نصب پایانه‌های فروش (پوز) در محلی که شهرداری­ها تعیین می­کنند، اقدام نمایند.

تبصره ۲ـ [الحاقی ۱۴۰۳/۳/۱۶]
واریز عوارض سهم آموزش و پرورش به حساب­های شهرداری­ها ممنوع می­باشد.

تبصره ۳ـ [الحاقی ۱۴۰۳/۳/۱۶]
وزارت کشور موظف است درصورت وجود و استقرار سازوکار ﻻزم، در راستای اجرای تبصره (۳) ماده (۱۲) قانون درآمد پایدار و هزینه شهرداری­ها و دهیاری­ها مصوب ۱۴۰۱، نسبت به ایجاد دسترسی وزارت آموزش و پرورش به سامانه الکترونیکی برخط (آنلاین) و دریافت گزارش صورت­های مالی و تفریغ بودجه عوارض موضوع این ماده با رعایت قانون مدیریت داده ‌ها و اطلاعات ملی مصوب ۱۴۰۱، اقدام نماید.

تبصره ۴ـ [الحاقی ۱۴۰۳/۳/۱۶]
در صورت اصلاح پروانه ساختمانی، عوارض فوق­الذکر نیز برای بناهای جدید، مشمول عوارض سهم آموزش و پرورش می­شود.

تبصره ۵ ـ [الحاقی ۱۴۰۳/۳/۱۶]
شهرداری­ها مکلفند نسبت به اخذ عوارض سهم آموزش و پرورش درخصوص مواردی نظیر ساخت و سازهای غیرمجازی که مشمول پرداخت عوارض صدور پروانه ساختمانی می­شوند، اقدام نمایند.

تبصره ۶ ـ [الحاقی ۱۴۰۳/۳/۱۶]
تقسیط سهم آموزش و پرورش از عناوین عوارض فوق، ممنوع می­باشد.

تبصره ۷ـ [الحاقی ۱۴۰۳/۳/۱۶]
عواید حاصل از اجرای بند (۳) ماده (۱۳) قانون، صرفﺎً برای احداث و توسعه فضاهای آموزشی و پرورشی همان شهرستان/ منطقه با موافقت‌نامه متبادله با سازمان برنامه و بودجه کشور مصرف می­­شود.

‌ماده ۴ـ وزارت آموزش و پرورش با توجه به بند (۴) ماده (۱۳) قانون می‌تواند ساختمانها و زمینهای بلااستفاده و نیز ساختمانها و زمینهای دیگری که در اختیار‌ دارد را با توجه به نیازهای آموزش و پرورش در چارچوب ضوابطی که تعیین خواهد نمود تبدیل به احسن نموده و با رعایت قوانین و مقررات به فروش برساند و‌ درآمدهای حاصله را به حساب خزانه واریز نمایند.

تبصره ۱ـ [اصلاحی ۱۴۰۳/۳/۱۶]
صددرصد (۱۰۰%) عواید حاصل از اجرای ماده (۴) این آیین­نامه پس از واریز به حساب تمرکز درآمدی نزد خزانه‌داری کل کشور به عنوان درآمد اختصاصی در بودجه‌های سنواتی درج و پس از مبادله موافقت­نامه، صرف طرح­های تملک دارایی­های سرمایه‌ای آموزش و پرورش می­شود. هرگونه مصرف این وجوه برای اعتبارات هزینه‌ای ممنوع است.

‌تبصره ۲ –
[اصلاحی ۱۳۸۰/۳/۲۷]
[اصلاحی ۱۳۸۰/۷/۱۱]
[اصلاحی ۱۴۰۳/۳/۱۶]
پیشنهاد تغییر کاربری موضوع این ماده توسط ادارات کل نوسازی و تجهیز مدارس استان­ها به دبیرخانه کمیسیون موضوع ماده (۵) قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران مصوب ۱۳۵۱ ارائه می­شود. کمیسیون مزبور موظف است ظرف دو ماه نسبت به تعیین تکلیف آن اقدام کند.


‌ماده ۵ـ [حذفی ۱۴۰۳/۳/۱۶]

[به منظور اتخاد تصمیم در مواردی که اجرای مفاد این آیین‌نامه با ابهام توأم است، کمیسیونی مرکب از وزرای امور اقتصادی و دارایی، صنایع، بازرگانی و‌ آموزش و پرورش و رییس سازمان برنامه و بودجه در وزارت آموزش و پرورش تشکیل می‌شود و مصوبات این کمیسیون با اکثریت آرا قابل اجراست.]

‌ماده ۶ـ با توجه به بند (۵) ماده (۱۳) قانون، وزارتخانه‌ها ،‌دستگاهها، نهادها و شرکتهای دولتی و غیردولتی و افراد خیر می‌توانند با رعایت مقررات به شوراهای‌آموزش و پرورش هدایا و کمکهای نقدی و غیرنقدی اهدا بنمایند.

‌تبصره ـ هدایا و کمکهای غیرنقدی وزارتخانه‌ها، دستگاهها، نهادها و شرکت‌های دولتی و غیردولتی و افراد خیر به شوراهای آموزش و پرورش با رعایت مقررات‌مربوط و اهداف اهدا کننده جزو اصول دولتی آموزش و پرورش محسوب می‌شود.

‌ماده ۷ـ [اصلاحی ۱۴۰۳/۳/۱۶]
وزارتخانه‌های کشور، صنعت، معدن و تجارت و اموراقتصادی و دارایی، سازمان برنامه و بودجه کشور، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، در صدور دستورالعمل‌های ﻻزم جهت حسن اجرای این آیین­نامه با وزارت آموزش و پرورش همکاری خواهند داشت.

‌ماده ۸ـ [حذفی ۱۴۰۳/۳/۱۶]

‌حسن حبیبی ـ معاون اول رییس جمهور