‌اصلاح بند (۲) تصویب‌نامه تعیین مقررات مربوط به اخذ تضمین انجام تعهدات و تأدیه پیش پرداخت برای کارهای پیمانکاری

تاریخ تصویب: ۱۳۷۷/۰۹/۱۵
تاریخ انتشار: ۱۳۷۷/۱۰/۲۰

۶۵۰۱۹ت ۱۸۲۸۹‌هـ ۱۳۷۷.۱۰.۰۹

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۷۷/۹/۱۵ بنا به پیشنهاد شماره ۸۲۷- ۱۹۴۳.۵-۱۰۲ مورخ ۱۳۷۶.۴.۱۰ سازمان برنامه و بودجه و به استناد ماده (۲۳) قانون‌ برنامه و بودجه مصوب سال ۱۳۵۱ و بند “ص” تبصره ۲ قانون بودجه سال ۱۳۷۷ کل کشور تصویب نمود:

‌بند (۲) تصویب‌نامه راجع به مقررات مربوط به اخذ تضمین انجام تعهدات موضوع تصویب نامه شماره ۳۳۷۶۷ت۳۲۵هـ مورخ ۱۳۷۱.۷.۱۲ به شرح زیر‌ اصلاح می‌شود:

۲ – تضمین انجام تعهدات
۲ – ۱ –
[اصلاحی ۱۳۷۸/۱۲/۱۸]
[اصلاحی ۱۳۷۹/۴/۱۵]
‌میزان تضمین انجام تعهدات در امور ساختمانی، باربری و فروش ماشین آلات معادل پنج درصد (%۵) مبلغ مندرج در پیمان و در مورد ‌سایر معاملات به میزان ده درصد (%۱۰) می‌باشد که به یکی از صورتهای زیر از سوی پیمانکار نزد کارفرما تودیع می‌شود. همچنین دستگاه ‌مناقصه گزار باید در معاملات ساختمانی و باربری علاوه بر پنج درصد (%۵) مذکور از هر پرداخت معادل ده درصد (%۱۰) کسر و به ‌حساب سپرده بابت تضمین حسن انجام معامله منظور نماید.

‌تبصره ـ [الحاقی ۱۳۷۸/۱۲/۱۸]
جزء‌های (پ) تا (‌و) این بند تا زمانی قابل اجرا خواهند بود که حکمی مشابه بند (ص) تبصره (۲) قانون بودجه سال ۱۳۷۷ کل کشور در سنوات‌ آتی در قوانین پیش بینی شده باشد.

‌الف – سپرده نقدی که باید به حساب بانکی کار فرما واریز شود.
ب – ضمانت نامه بانکی.
پ ـ واریز نامه‌های ارزی صادراتی به قیمت روز
ت – مطالبات قانونی قطعی شده قراردادها به میزان مورد تأیید دستگاه اجرایی و ذی حساب مربوط
ث – وثیقه ملکی معادل ۹۰% ارزش کارشناسی رسمی آن
ج – اوراق قرضه دولتی
‌د – اسناد خزانه
‌هـ – اوراق مشارکت (‌بی نام) منتشره شده از سوی دولت (‌وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی)، شرکتهای دولتی، شهرداری‌ها و مؤسسات عمومی غیر دولتی.
‌و – سهام شرکتهای سهامی عام پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به مأخذ ۷۰% ارزش روز آن

۲ – ۲ – میزان تضمین انجام تعهدات در انعقاد پیمانهای سی الی هفتاد میلیارد ریال،‌ برای سی میلیارد اول مانند بند (۲ – ۱) و نسبت به مبلغ مازاد بر آن، ۲.۵‌درصد یکی از انواع تضمین‌های موضوع بند (۲ – ۱) و ۲.۵ درصد به صورت سفته با ظهرنویسی صاحبان امضا مجاز پیمانکار.

۲ – ۳ – میزان تضمین انجام تعهدات در انعقاد پیمانهای هفتاد میلیارد ریال و بالاتر برای هفتاد میلیارد ریال اول مانند بند (۲ – ۲) و نسبت به مبلغ مازاد بر آن، ۱.۵ درصد یکی از انواع تضمین‌های موضوع بند (۲ – ۱) و ۳.۵ درصد به صورت سفته با ظهرنویسی صاحبان امضاء مجاز پیمانکار.

۲ – ۴ – دستورالعمل مربوط به مقررات نحوه تودیع، نگهداری و استرداد اوراق موضوع بند (۲ – ۱) این تصویب‌نامه حداکثر ظرف مدت یک ماه پس از ابلاغ‌ این مصوبه توسط کمیته‌ای با مسئولیت سازمان برنامه و بودجه و متشکل از نمایندگان وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و‌ سازمان بورس اوراق بهادار تهران، تهیه و برای اجرا اعلام می‌گردد.

۲ – ۵ – سایر مراتب مربوط به تضمین انجام تعهدات از جمله مدت اعتبار، چگونگی تمدید یا استرداد و مانند آن تابع مفاد پیمان و شرایط عمومی پیمان و‌ مقررات مربوط می‌باشد.

‌حسن حبیبی
‌معاون اول رییس جمهور