‌آیین‌نامه اجرایی توسعه و تقویت دوره‌های تحصیلات تکمیلی (‌مقاطع P.H.D و فوق تخصصی) از محل اعتبارات ریالی ارزی‌ ردیفهای ۱۱۳۵۰۱ و ۱۲۹۰۲۴ قانون بودجه سال ۱۳۷۷ کل کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۷۷/۰۴/۲۸
تاریخ انتشار: ۱۳۷۷/۰۵/۱۷

۲۸۰۹۳ت۱۹۴۹۷ه – ۱۳۷۷.۰۵.۴

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۷۷.۴.۲۸ بنا به پیشنهاد مشترک شماره ۱۴۸۲۱ مورخ ۱۳۷۶.۱۲.۲۵ وزارتخانه‌های فرهنگ و آموزش عالی و بهداشت، درمان‌و آموزش پزشکی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، آیین‌نامه اجرایی توسعه و تقویت دوره‌های تحصیلات تکمیلی (‌مقاطع ph.D‌ وفوق تخصصی) از محل اعتبارات ریالی – ارزی ردیفهای ۱۱۳۵۰۱ و ۱۲۹۰۲۴ قانون بودجه سال ۱۳۷۷ کل کشور را به شرح زیر تصویب نمود:

‌ماده ۱- در این آیین‌نامه وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و فرهنگ و آموزش عالی، “‌وزارتها” و دانشگاهها، مراکز تحقیقاتی و مؤسسات‌ آموزش عالی که دارای دوره‌های تحصیلات تکمیلی هستند، “‌ دانشگاهها” نامیده می‌شوند.

ماده ۲- اعتبارات صرفه جویی شده موضوع این آیین‌نامه طبق دستور العملی که‌به تصویب هریک از وزارتها می‌رسد، به شرح زیر برای دانشگاههایی که‌ می‌توانند درجهت ایجاد یا تقویت دوره‌های تحصیلات تکمیلی اقدام نمایند، هزینه می‌گردد.
‌الف- قسمتی از اعتبارات برای خرید دستگاههای آزمایشگاهی، تحقیقاتی، کمک آموزشی، مواد و وسایل مصرفی، کتب و مجلات علمی به صورت پیش برگ (‌پروفورما) و در موارد خاص بصورت خرید ریالی طبق دستور العمل وزارتها.
ب – قسمتی از اعتبارات جهت هزینه حق الزحمه و هزینه‌های سفر، اقامت و بلیط هواپیمای اساتید مدعو (‌ اساتید خارجی یا ایرانی مقیم خارج از کشور) برای‌ آموزشهای تخصصی در دوره‌های دکتری ph.D و فوق تخصصی.
ج -‌قسمتی از اعتبارات جهت خرید کتب و مجلات علمی و کامپیوتر توسط وزارتها برای ارایه به اساتید تربیت کننده دانشجویان دوره‌های دکتری ph.D و فوق‌تخصصی.

‌ماده ۳- چنانچه دانشگاهها اقدام به پذیرش دانشجویانی که بورس خارج از کشور آنان با توجه به امکانات داخل کشور به بورس داخل تبدیل شده بنمایند،‌ قسمتی از هزنه‌های پیش بینی شده برای دانشجو در خارج از کشور به عنوان شهریه تحصیلی به دانشگاههای داخل اختصاص می‌یابد.

‌ماده ۴- به ازای مدت اقامت دانشجویان بورسیه ترددی و دکترای مشترک در داخل کشور، هزینه‌های دانشجو به دانشگاه پرداخت می‌شود.

‌ماده ۵- دانشگاهها مکلفند کلیه مبالغ تخصیص یافته حاصل از اجرای این آیین‌نامه را فقط برای تقویت یا ایجاد دوره‌های تحصیلات تکمیلی هزینه نمایند.

‌حسن حبیبی
‌معاون اول رییس جمهور