آیین‌نامه اجرایی قانون تأمین اعتبار احداث، تکمیل، توسعه و تجهیز اماکن ورزشی

تاریخ تصویب: ۱۳۷۷/۰۴/۱۷
تاریخ انتشار: ۱۳۷۷/۰۵/۰۸

۲۳۴۴۲ت۱۹۶۶۷‌هـ – ۱۳۷۷.۰۴.۲۷

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۷۷.۴.۱۷ بنا به پیشنهاد شماره ۱.۳۹۹۹ مورخ ۱۳۷۷.۲.۸ سازمان تربیت بدنی و به استناد ماده واحده قانون تأمین اعتبار‌ احداث، تکمیل، توسعه و تجهیز اماکن ورزشی – مصوب ۱۳۷۶ – آیین‌نامه اجرایی قانون یادشده را به شرح زیر تصویب نمود:


ماده ۱- [اصلاحی ۱۳۷۸/۱/۲۲]
شرکت سهامی دخانیات ایران موظف است از هر نخ سیگار تولید داخل و وارداتی و نیز سیگارهایی که توسط مراجع ذی صلاح کشف و در اختیار‌شرکت یاد شده قرار می‌گیرد، هجده (۱۸) ریال و از هر نخ سیگار بدون پالایه (‌فیلتر) داخلی نه (۹) ریال به هنگام توزیع و فروش دریافت و به‌حساب مربوط نزد خزانه‌داری کل واریز نماید.

‌تبصره – در صورتی که واردات سیگار با رعایت مقررات مربوط، توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی انجام گیرد، گمرک جمهوری اسلامی ایران موظف است‌ در هنگام ترخیص، عوارض موضوع این ماده را از واردکنندگان وصول و به حساب مربوط نزد خزانه‌داری کل واریز کند.


ماده ۲- شرکت سهامی دخانیات ایران و گمرک جمهوری اسلامی ایران موظفند گزارش میزان فروش و واریز وجوه موضوع ماده (۱) این آیین‌نامه را حسب مورد‌ در پایان هر ماه به وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان تربیت بدنی ارایه نمایند.


ماده ۳- [اصلاحی ۱۳۷۸/۱۲/۱۸]
معادل صد درصد (۱۰۰%) درآمد موضوع ماده (۱) این آیین‌نامه، از محل اعتباری که به همین منظور در قانون بودجه سالانه پیش بینی می‌شود، و تا سقف یکصد و پنجاه میلیارد (۱۵۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال در سال ۱۳۷۷ به‌ نحوی که حداقل بیست درصد (۲۰%) از اعتبارات هر یک از ردیفهای ذیل به امر ورزش در روستاها اختصاص یابد به شرح‌ زیر به مصرف می‌رسد:
۱- هفت ونیم درصد (۷.۵%) برای فعالیتهای جاری سازمان تربیت بدنی (‌جاری).
۲- دو و نیم درصد (۲.۵%) برای فعالیتهای ورزشی بانوان (‌جاری).
۳- دو درصد (۲%) برای فعالیتهای ورزشی دانش‌آموزان (‌جاری).
۴- چهل و سه درصد (۴۳%) برای توسعه فضاهای ورزشی کشور (‌عمرانی).
۵- دوازده درصد(۱۲%) برای توسعه فضاهای ورزشی بانوان (‌عمرانی).
۶- بیست و سه درصد (۲۳%)‌ برای توسعه فضاهای ورزشی مدارس کشور(‌عمرانی).
۷- ده درصد (۱۰%) برای تجهیز و توسعه فضاهای ورزشی جانبازان و معلولان (‌جاری و عمرانی).

‌تبصره ۱- اعتبارات جاری موضوع بندهای (۱)‌ و (۲) این ماده، با تشخیص سازمان تربیت بدنی برای تأمین هزینه‌های ارایه خدمات مربوط، توسط سازمان و‌ ادارات کل تربیت بدنی استانها و کمک به کمیته ملی المپیک، فدراسیونهای ورزشی، باشگاهها، هیأتها و انجمنهای ورزشی و سایر دست اندرکاران ورزشی، تهیه‌ وسایل و لوازم و تجهیزات و تأمین هزینه‌های جاری پایگاههای ورزشی قهرمانی و ورزش در روستاها و مناطق محروم و نیز هزینه برگزاری اردوهای ورزشی و‌ هزینه‌های جاری سازمان و ادارات کل تربیت بدنی استانها اختصاص می‌یابد.

‌تبصره ۲- موافقتنامه مربوط به اعتبار موضوع این ماده، در مورد بندهای (۱)، (۲)، (۳)، (۴)، (۵)‌ و (۷) با سازمان تربیت بدنی، در مورد بند (۳) با وزارت آموزش و‌ پرورش و در مورد بند (۶) با سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور مبادله می‌شود.

‌تبصره ۳- حداکثر سی درصد (۳۰%) از اعتبارات جاری سازمان تربیت بدنی موضوع بندهای (۱)‌ و (۲) این ماده، به ادارات کل تربیت بدنی استانها اختصاص‌می‌یابد تا برای انجام امور جاری و فعالیتهای ورزشی و فعال نمودن امور ورزشی درسطح استانهای کشور به مصرف برسد.

‌تبصره ۴- حداکثر ده درصد (۱۰%) از اعتبارات جاری موضوع بندهای (۱)‌ و (۲) این ماده، به تشخیص رییس سازمان تربیت بدنی، به مصرف امور کارکنان‌ میرسد.

‌تبصره ۵- [اصلاحی ۱۳۸۰/۳/۲۳]
دو و نیم درصد (۲.۵%) از اعتبار موضوع بند (۷) این ماده به منظور انجام فعالیتهای ورزشی جانبازان و معلولین، شامل فدراسیون‌های‌ جانبازان و معلولین، ناشنوایان و نابینایان و هفت و نیم درصد (۷.۵%) بقیه اعتبار یاد شده برای اجرای پروژه‌های عمرانی به مصرف می‌رسد.

‌تبصره ۶- اعتبار موضوع بند (۳) این ماده، بر اساس دستورالعمل وزیر آموزش و پرورش، برای انجام فعالیتهای ورزشی مدارس کشور به مصرف می‌رسد.


ماده ۴- سازمان تربیت بدنی در سه ماهه آخر هر سال با توجه به شراسط، میزان تغییر عوارض هر نخ سیگار موضوع تبصره (۱) ماده واحده قانون تأمین اعتبار‌ احداث، تکمیل،‌ توسعه و تجهیز اماکن ورزشی- مصوب ۱۳۷۶ – را به هیأت وزیران پیشنهاد می‌نماید.


ماده ۵- با تصویب این آیین‌نامه، مواد (۱)، (۲)‌ و (۳) آیین‌نامه اجرایی تبصره (۶۷) قانون برنامه دوم توسعه اقتصادی،‌ اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی‌ ایران – موضوع تصویبنامه شماره ۶۴۶۶ت۱۵۰۹۶‌هـ مورخ ۱۳۷۴.۵.۲۸ – و تبصره‌های مواد یاد شده لغو و بقیه مفاد آیین‌نامه مذکور ابقا می‌شود.

‌حسن حبیبی
‌معاون اول رییس جمهور