بررسی مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص امور آموزشی و پرورشی

تاریخ انتشار: ۱۳۷۷/۰۶/۰۱

‌شماره ۱۸۸۰‌دش – ۱۳۷۷.۵.۱۳
مصوب جلسه ۴۲۲ مورخ ۷۷.۴.۱۶


‌دبیر شورای عالی گزارش "بررسی و تحلیلی از مباحث و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی از سال ۶۸ تا پایان سال ۷۵" و مصوبات هیأت بررسی‌ محتوا و ساختار جدید شورای عالی را مطرح و پس از بحث و بررسی در خصوص امور آموزشی و پرورشی، بندهایی به این شرح به تصویب رسید:

۱- مواردی را که دارای متولیان مشخصی دردستگاههای اجرایی است به آنها احاله و شورای عالی به سمت سیاستگذاری‌های کلان برود و از مسائل‌ جزیی پرهیز کند.

۲- با توجه به اینکه موضوع تغییر نظام آموزش و پرورش در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است لذا این موضوع در دستور کار شورای عالی‌ قرار نگیرد ولی برخی از اعضای شورا و کارسناسان دبیر خانه که قبلاً در طرح تغییر نظام آموزش و پرورش فعالیت داشته‌اند در جلسات کمیسیونهای‌ مجلس شرکت کرده و نظریات خود را مطرح کنند.

۳- با اینکه تصمیم‌گیری درباره محورهای کلی مدارس غیر انتفاعی همچون لزوم توسعه یا تجدیدآنها، از وظایف شورای عالی محصوب میشود ولی‌ نیازی نیست که شورای عالی خود را در مسائل اجرایی این مدارس درگیر نماید یا درزمینه هایی که مرتبط با وظایف مجلس شورای اسلامی است‌ همچون مسائل مالیاتی این مؤسسات قدم بگذارد.

۴- نظر به اهمیت بحث سهمیه‌ها در ورود به دانشگاه، شورای عالی با رعایت و ملاحظه مصوبات مجلس شورای اسلامی، به این زمینه بپردازد ولی‌ بررسی و تصویب اساسنامه‌ها در شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شود.

۵- مواردی چون صدور مدرک افتخاری می‌تواند در وزارت آموزش وپرورش تصمیم‌گیری شود ولی سیاستهای کلی مربوط به ترتیب معلم باید در‌ شورای عالی بررسی و تصمیم‌گیری شود.

۶- کلیه مسائل آموزش پیش دبستانی در شورای عالی آموزش و پرورش مطرح شود.

۷- اصلاح و تغییر اساسنامه اتحادیه انجمنهای اسلامی دانش‌آموزان با اخذ نظریه وزارت آموزش و پرورش، در شورای معین شورای عالی انقلاب‌ فرهنگی مطرح شود.

‌رییس جمهور و رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی – سید محمد خاتمی