آیین‌نامه اجرایی بند (و) تبصره (۲۸) قانون بودجه سال ۱۳۷۷ کل کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۷۷/۰۳/۲۴
تاریخ انتشار: ۱۳۷۷/۰۴/۲۰

۱۱۹۹۹ت۱۹۵۱۰ه – ۱۳۷۷.۰۴.۹

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۷۷.۳.۲۴ بنا به پیشنهاد مشترک وزارت کشاورزی، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و به استناد‌ ردیف (۳) بند (‌و) تبصره (۲۸) قانون بودجه سال ۱۳۷۷ کل کشور، آیین‌نامه اجرایی بند یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:

۱- سهمیه ارزی تأمین کود موضوع بند (‌و) تبصره (۲۸) قانون بودجه سال ۱۳۷۷ کل کشور، به میزان پنجاه میلیون (۰۰۰‌ر۰۰۰‌ر۵۰) دلار است که از محل صرفه‌جویی سهمیه ارزی تعیین شده توسط ستاد پشتیبانی برنامه تنظیم بازار ارز بوده و تأمین این مقدار کود از طریق خرید تولیدات داخلی جایگزین می‌شود.

۲- در اجرای قانون حداکثر استفاده از توان فنی، مهندسی، تولیدی و صنعتی کشور در
اجرای پروژه‌ها و ایجاد تسهیلات به منظور صدور خدمات – مصوب ۱۳۷۵ – و در راستای راه
اندازی و تقویت تولید داخلی برای تأمین انواع کود شیمیایی (‌با ارزش وارداتی تا
پنجاه میلیون دلار)، سازمان برنامه و بودجه با‌همکاری وزارت صنایع، وزارت کود
کشاورزی و شرکت ملی صنایع پتروشیمی نسبت به شناسایی واحدهای تولید کننده انواع کود
شیمیایی تا تاریخ۱۳۷۷.۵.۱ اقدام نموده و واحدهای ذی صلاح را با تعیین مقدار و نوع
کود تولیدی به وزارت کشاورزی (‌شرکت خدمات حمایتی) جهت انعقاد قرارداد معرفی‌ مینماید.

۳- [حذفی ۱۳۷۸/۷/۴]

[واحدهای بخش خصوصی تولید کود، نیاز خود را به مواد اولیه وارداتی از محل ارز واریزنامه‌ای که خود تهیه خواهند نمود، تأمین می‌نمایند.]

۴- سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان، نسبت به تعیین قیمت انواع کود تولیدی بخش خصوصی اقدام می‌نماید. سازمان برنامه و بودجه قیمت‌ اعلام شده توسط سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان را پس از بررسی تا تاریخ ۱۳۷۷.۵.۱ جهت تصویب به شورای اقتصاد ارایه خواهد داد.

۵- وزارت کشاورزی (‌شرکت خدمات حمایتی) موظف به انعقاد قرار داد با تولید کنندگان کود (‌معرفی شده توسط سازمان برنامه و بودجه) برای تعیین مقدار،‌ نوع و بر اساس قیمت مصوب می‌باشد.

۶- در جهت کمک به تأمین نقدینگی تولید کنندگان، وزارت کشاورزی (‌شرکت خدمات حمایتی) موظف است در ازای اخذ سفته، پیش پرداخت لازم را در حد‌ تأمین نقدینگی برای خرید مواد اولیه به نرخ ارز واریزنامه‌ای از محلهای زیر، پرداخت نماید:
‌الف – از محل بودجه یارانه مصوب (‌به ازای هر دلار یک هزار و هفتصدو پنجاه ریال).
ب – از محل مابه التفاوت قیمت ارز شناور و واریز نامه‌ای، موضوع ردیف ۵۰۳۴۰۰ قسمت چهارم قانون بودجه سال ۱۳۷۷ کل کشور.

۷- [حذفی ۱۳۷۸/۷/۴]

[تولید کنندگان کود (‌بخش خصوصی)، برای تأمین قطعات یدکی، ابزار و ماشین آلات جزیی تکمیلی که الزاماً باید از خارج کشور وارد شوند، از ارز‌ واریزنامه‌ای استفاده می‌نمایند.]

۸- وزارت صنایع، وزارت بازرگانی و گمرکات کشور موظفند در جهت تسریع و تسهیل اجرای این آیین‌نامه، مساعدتهای لازم را جهت واردات مواد اولیه و‌ قطعات یدکی به عمل آورند.

۹- مسؤولیت پی‌گیری مستمر و اجرای این آیین‌نامه با وزارت کشاورزی (‌شرکت خدمات حمایتی) می‌باشد.

۱۰- کمیته‌ای مرکب از نمایندگان سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و وزارت کشاورزی با دبیری نماینده شرکت خدمات حمایتی‌ وزارت کشاورزی و ریاست نماینده سازمان برنامه و بودجه با تشکیل جلسات دو ماهه بر حسن اجرای این آیین‌نامه نظارت می‌نمایند.

‌حسن حبیبی
‌معاون اول رییس جمهور