اصلاح ‌آیین‌نامه نظارت بر نمایش فیلم و اسلاید و ویدئو و صدور پروانه نمایش ۱۳۶۱ و اصلاحیه آن مصوب ۱۳۶۴

تاریخ انتشار: ۱۳۷۷/۰۴/۲۰

 شماره ۲۱۵۸۱ت۱۹۴۲۶ه – ۱۳۷۷/۰۴/۹


‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۷۷/۳/۲۰ بنا به پیشنهاد شماره ۱.۲۹۱۹.۱۰.۲۳۹۹ مورخ ۱۳۷۷.۱۲.۱۳ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به استناد ماده (۱)‌ قانون اهداف و وظایف فرهنگ و ارشاد اسلامی مصوب ۱۳۶۵ تصویب نمود:

‌آیین‌نامه نظارت بر نمایش فیلم و اسلاید و ویدئو و صدور پروانه نمایش آنها – مصوب ۱۳۶۱‌ و اصلاحیه آن مصوب ۱۳۶۴ – به شرح زیر اصلاح می‌شود:

۱- در متن ماده (۶) پس از عبارت “‌هرگونه فیلم ” عبارت “‌سینمایی کوتاه و بلند ۳۵ یا ۱۶ میلیمتری” افزوده می‌شود همچنین پس از عبارت ” وزیر فرهنگ و‌ ارشاد اسلامی ” عبارت “‌حداقل ۵ نفر و حداکثر ۹ نفر” اضافه می‌گردد و تبصره ماده (۶) به عنوان تبصره (۱) و متن زیر به عنوان تبصره (۲) افزوده می‌شود.

‌تبصره ۲- بنا به تشخیص اداره کل نظارت و ارزشیابی و تأیید معاونت سینمایی و سمعی- بصری شورای بازبینی فرآورده‌های سمعی و بصری در چارچوب این‌آییننامه برای صدور پروانه نمایش فیلم‌های ویدیویی، اسلاید و رایانه‌ای تشکیل خواهد شد.

۲- عبارت “‌فیلم‌هایی می‌توانند در شورای عالی نظارت مطرح گردند که به اتفاق آراء در شورای بازبینی مردود نشده باشند” از ماده (۱۰) حذف می‌گردد.

۳- متن ماده (۱۱) به شرح زیر اصلاح و تبصره ذیل جایگزین تبصره (۴) آن می‌شود.

‌ماده ۱۱- اعضای شورای عالی نظارت متشکل از افراد زیر است که به پیشنهاد معاون سینمایی و سمعی -‌بصری تعیین و با حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ منصوب می‌شوند.

‌الف – سه نفر کارشناس امور فرهنگی و سینمایی.

ب – دو نفر فیلمساز معتبر به پیشنهاد خانه سینما.

ج – یک نفر نماینده شورای بازبینی.

‌د- مدیر کل نظارت و ارزشیابی که ضمن حق رأی سمت دبیر جلسه را بر عهده خواهد داشت.

‌تبصره ۴- در غیاب نمایندگان خانه سینما، دو نفر فیلمساز معتبر به انتخاب معاون امور سینمایی، سمعی و بصری جایگزین می‌شوند.

۴- ماده (۱۲) به شرح زیر اصلاح می‌شود.

‌ماده ۱۲- مدت اعتبار پروانه نمایش فیلم از تاریخ صدور ۲ سال است و تمدید پروانه نمایش بدون بازبینی مجدد صورت می‌گیرد مگر در مواردی که تشخیص‌ اداره نظارت و ارزشیابی بازبینی مجدد ضروری باشد.

۵- عبارت “‌و با صدای واضح و رسا گفته ” از قسمت انتهای ماده (۱۶) حذف می‌گردد.


‌حسن حبیبی
‌معاون اول رییس جمهور