‌بازنگری مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص مراکز وابسته به آن

تاریخ انتشار: ۱۳۷۷/۰۵/۲۵

‌شماره .۱۸۷۸‌دش ۱۳۷۷.۵.۱۳
(‌مصوب جلسه ۴۲۱ مورخ ۷۷.۳.۱۹ شورای عالی انقلاب فرهنگی)


‌دبیر شورای عالی گزارش "‌بررسی و تحلیلی از مباحث و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی از سال ۶۸ تا پایان سال ۷۵"‌و مصوبات هیأت بررسی‌ محتوا و ساختار جدید شورای عالی را مطرح کرد و پس از بحث و بررسی درباره مراکز وابسته به شورای عالی مواردی به این شرح به تصویب رسید:

۱- انتخاب نمایندگان شورای عالی در مراکز وابسته – از میان اعضای شورا یا سایر افراد- در جلسات شورای عالی صورت گیرد.

‌تبصره: تأیید صلاحیت عضویت افرادی که به نمایندگی از دستگاه‌ها و مجلس شورای اسلامی برای عضویت در مراکز و شوراهای وابسته معرفی‌ می‌شوند نیازی به طرح در شورای عالی ندارد. این گونه موارد با هماهنگی دبیر و رییس محترم شورای عالی – پس از احراز صلاحیت آنها توسط دبیر‌خانه از طریق مراجع ذی‌ربط – انجام گیرد.

۲- ایجاد تغییر در ساختار مراکز وابسته مثل تأسیس کمیته‌ها و زیربخش‌های جدید که بخواهند بطور دائم فعالیت نمایند با اطلاع و موافقت شورای عالی‌انجام شود.

۳- گزارش عملکرد دوره‌ای هر مرکز به دبیر خانه شورای عالی ارسال شود تا حسب تشخیص دبیر، برای بررسی به هیأت نظارت و بازرسی و سپس به‌شورای عالی ارائه شود.

۴- ارزیابی فعالیت‌های فرهنگی، هنری، آموزشی وپژوهشی به وظایف هیأت نظارت و بازرسی اضافه شود. این هیأت سالانه یک یا دو بار گزارش ارزیابی‌ مسائل مذکور را به شورای عالی ارائه دهد.

۵- مرکز نشر دانشگاهی و سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (‌سمت) از شورای عالی جدا شده و به وزارت فرهنگ و آموزش عالی‌ ملحق شوند. رؤسای این دو مرکز با پیشنهاد وزیر فرهنگ و آموزش عالی و تصویب شورای عالی تعیین می‌شوند.

۶- شورای عالی برنامه‌ریزی از شورای عالی منفک و به وزارت فرهنگ و آموزش عالی ملحق شود و در چارچوب وظایف قانونی آن وزارت ادامه‌ فعالیت دهد.


‌رییس جمهور و رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی – سید محمد خاتمی