آیین‌نامه اجرایی اجزای (۳)، (۴)‌ و (۵) بند (‌الف) تبصره (۴) قانون بودجه سال ۱۳۷۷ کل کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۷۷/۰۲/۲۰
تاریخ انتشار: ۱۳۷۷/۰۳/۱۰

۵۲۶۶ت۱۹۶۳۴‌هـ – ۱۳۷۷.۰۲.۲۷

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۷۷.۲.۲۰ بنا به پیشنهاد شماره .۳۴ س ۱۰۲.۴۳۵۰ مورخ ۱۳۷۷.۲.۵ سازمان برنامه و بودجه، به استناد تبصره (۴) قانون‌ بودجه سال ۱۳۷۷ کل کشور آیین‌نامه اجرایی اجزا (۳)،(۴) و (۵) بند (‌الف) تبصره یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:

‌ماده ۱- در اجرای جز ۳ بند (‌الف) حق عایله مندی و اولاد بازنشستگان کشوری و لشگری که دارای ۶۰ سال سن و یا بیشتر باشند و طبق قانون حق‌ عایله‌مندی و اولاد به آنها تعلق می‌گیرد، علاوه بر میزان مقرر دریافتی مطابق قانون، برای هر فرد بازنشسته ماهانه، حق عایله‌مندی مبلغ ۰۰۰‌ر۹۰ ریال و حق‌ اولاد به ازای هر فرزند (‌حداکثر تا سه فرزند) مبلغ ۰۰۰‌ر۲۰ ریال افزایش می‌یابد.
‌اعتبار لازم از محل ردیف ۵۰۳۰۳۷ تأمین و به سر جمع اعتبار فصل چهارم دستگاههای اجرایی مربوط اضافه می گردد.

‌تبصره ۱- بر قراری مزایای برای مشمولین این ماده از زمانی است که شرایط فوق را احراز نمایند و از دست دادن هر یک از شرایط مذکور موجب حذف فوق‌العاده مربوط می‌گردد.

‌تبصره ۲- دستگاههای اجرایی مکلفند، تعداد افراد مشمول این آیین‌نامه را به تفکیک موارد مذکور در ماده (۱)، پس از تأیید ذی حساب دستگاه به سازمان برنامه‌ و بودجه اعلام نمایند تا نسبت به اختصاص اعتبار از محل ردیف فوق اقدام گردد.

‌تبصره ۳ـ [الحاقی ۱۳۷۷/۱۲/۵]
آن تعداد از شرکتهای دولتی که در قسمت ششم قانون یاد شده فوق برای آنها سود پیش بینی شده است، مجازند حق عائله‌مندی و اولاد موضوع این‌ ماده را از محل بودجه مصوب خود تأمین و پرداخت نمایند.

‌ماده ۲- در اجرای جز ۴ بند (‌الف)، به سازمان برنامه و بودجه اجازه داده می‌شود به منظور تعمیم بیمه درمان روستاییان و سایر اقشار، اعتبار ردیف ۵۰۳۰۳۶ (‌تعمیم بیمه روستاییان و سایر گروهها) را بر اساس تعداد افراد تحت پوشش بیمه خدمات درمانی و سرانه بیمه درمان و متناسب با کیفیت ارایه خدمات بر حسب‌نیاز به سقف اعتبارات دستگاههای ذی‌ربط که در بوده عمومی برای بیمه درمان افراد تحت پوشش آنها اعتبار پیش بینی شده است اضافه نیماید.

‌ماده ۳- در اجرای جز ۵ بند (‌الف) به منظور انجام بیمه مکمل باز نشستگان کشوری و لشگری ،‌ ضوابط اجرایی مربوط به حدود و شمول خدمات درمانی که‌ مشمول بیمه مکمل می‌گردد و نیز حداکثر تعرفه بیمه مکمل ومیزان فرانشیز برای هر نوع خدمت به پیشنهاد سازمان امور اداری و استخدامی کشور و با همکاری‌ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان برنامه و بودجه تا آخر خرداد ماه سال ۱۳۷۷ به تصویب شورای عالی بیمه خواهد رسید.

‌تبصره ۱- سازمانهای بازنشستگی کشوری و نیروهای نظامی و انتظامی می‌توانند بر اساس مصوبه فوق و بار رعایت صرفه و صلاح دولت نسبت به عقد قرارداد‌ با هر یک از شرکتهای بیمه‌ای که خدمات فوق الذکر را با تعرفه کمتر و کیفیت مناسب‌تر ارایه می‌کنند اقدام نمایند. سازمانهای مذکور می‌توانند اعتبارات صرفه‌جویی شده از این طریق را به مصرف سایر هزینه‌های بیمه درمانی بازنشستگان برسانند.

‌تبصره ۲- سازمان برنامه و بودجه بر اساس تعداد افراد تحت پوشش هر یک از صندوقهای بازنشستگی، عملکرد اجرایی وکیفیت خدمات ارایه شده و حق سرانه‌ مصوب نسبت به تخصیص اعتبار به صندوقهای مذکور اقدام خواهد نمود تا طبق قرار دادهای منعقد شده به شرکتهای بیمه پرداخت نمایند.

‌تبصره ۳- صندوقهای فوق الذکر موظفند ضمن نظارت بر کیفیت خدمات ارایه شده در مقاطع زمانی سه ماهه عملکرد اجرایی خود را به سازمان برنامه و بودجه‌گزارش نمایند.
سازمان مذکور بر اساس عملکرد صندوقها نسبت به تخصیص اعتبارات بعدی اقدام خواهد نمود.

‌تبصره ۴- اعتبار جزء۵ بند (‌الف) از محل اعتبار ردیف ۵۰۳۰۳۹ قانون بودجه سال ۱۳۷۷ کل کشور تأمین خواهد شد.

[اصلاحی ۱۳۷۸/۱۲/۱۸]
سازمان برنامه و بودجه از سرجمع اعتبارات مربوط به تبصره (۴) قانون بودجه سال ۱۳۷۷ کل کشور، برای سه ماهه اول سال پیش‌بینی لازم را به عمل‌ آورده و در صورت لزوم طرح تصویبنامه اصلاحی ارایه نماید.

‌حسن حبیبی
‌معاون اول رییس جمهور