‌تصویب سیاستهای اجرای صادرات غیر نفتی در سال ۱۳۷۷

تاریخ تصویب: ۱۳۷۶/۱۲/۲۷
تاریخ انتشار: ۱۳۷۷/۰۱/۱۵

۸۰۶۹۸ت۱۹۴۷۶ه – ۱۳۷۶.۱۲.۲۸

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۷۶.۱۲.۲۷ بنا به پیشنهاد شماره ۱۰۰.۱۵۵۷۱ مورخ ۱۳۷۶.۱۲.۲۷ وزارت بازرگانی، سیاستهای اجرایی صادرات‌ غیر نفتی را در سال ۱۳۷۷ به شرح زیر تصویب نمود:

۱ – مهلت واریز پیمانهای صادراتی و پیمانهای سررسید نشده قبلی به هشت ماه افزایش می‌یابد و صادرکنندگان کالا و خدمات در صورت واریز زودتر‌ به ازای هر ماه تسریع در واریز از ۱% (‌یک درصد) معافیت. در مبلغ پیمان برخوردار می‌شوند.

۲ – صدور کالا برای عرضه در نمایشگاه‌های خارجی – به میزان متعارف – طبق تشخیص مرکز توسعه صادرات ایران از سپردن پیمان ارزی معاف‌ خواهد بود.

۳ – صادرکنندگان یا تولیدکنندگانی که از طریق گشایش اعتبار اسنادی معتبر غیر قابل برگشت IRREVOCABLE LETTER OF CREDIT کالای‌ خود را به فروش می‌رسانند از سپردن پیمان ارزی معاف خواهند بود. آیین‌نامه اجرایی این بند توسط بانک مرکزی و وزارت بازرگانی تهیه و ابلاغ‌ می‌گردد.

۴ – به صادرکنندگان کالا اجازه داده می‌شد که با تأیید مرکز توسعه صادرات ایران از بخشی از ارز واریزنامه‌های صادراتی برای تأمین هزینه‌های بازاریابی (‌از کلمه مسافرت به خارج برای عقد قراردادهای تجاری، شرکت در نمایشگاه‌های خارجی و اهداف مشابه) استفاده نمایند. آیین‌نامه اجرایی این بند با‌ هماهنگی وزارت بازرگانی و بانک مرکزی تهیه و ابلاغ می‌گردد.

۵ – [حذفی ۱۳۷۸/۱۲/۱۸]

۵ – [اصلاح شماره ۱۳۷۸/۱۲/۱۸]
وزارت بازرگانی موظف است از صدور کالا توسط صادرکنندگانی که کالاهای غیر استاندارد و معیوب صادر می‌نمایند – از طریق ابطال کارت‌ بازرگانی – اقدام نماید.

۶ – [اصلاح شماره ۱۳۷۸/۱۲/۱۸]
وزارت بازرگانی مجاز است نسبت به اعمال محدودیت در خروج آن دسته از کالاهای همراه مسافر که به صادرت رسمی کشور لطمه می‌زنند اقدام‌ نماید.

‌حسن حبیبی – معاون اول رییس جمهور