‌اصول و مبانی و روشهای اجرایی گسترش فرهنگ عفاف

تاریخ تصویب: ۱۳۷۶/۱۱/۱۴
تاریخ انتشار: ۱۳۷۷/۰۱/۱۷

‌شماره ۴۸۷۲ .‌دش – ۱۳۷۶/۱۲/۶

(‌مصوب جلسات ۴۱۰ ،۴۱۱ ،۴۱۲ ،۴۱۳،‌ مورخ ۱۳۷۶/۹/۴ ، ۱۳۷۶/۱۰/۲ ، ۱۳۷۶/۱۰/۱۶ ، ۱۳۷۶/۱۱/۱۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی)


‌اصول و مبانی روش‌های اجرائی در مسأله گسترش فرهنگ عفاف و حجاب برای آنکه روش‌های اجرائی دستگاه‌های مختلف در اهتمام به تقویت عفاف و حجاب، منطقی و جامع و هماهنگ و تابع یک سلسله اصول و مبانی‌ باشد. به این اصول و مبانی فهرست‌وار اشاره می‌شود:

۱ – عفاف و حجاب از نتایج و مظاهر ایمان و تقوی است. بنابراین برای تقویت آن باید در درجه اول به تحکیم ایمان و تقویت باورهای دینی افراد‌ جامعه که در حکم روح و ریشه اخلاق و رفتار آنان است، توجه شود.

۲ – در توسعه فرهنگ عفاف و حجاب، لازم است به تحکیم ارزش‌ها و مفاهیم اخلاقی خاصی از قبیل شرم و حیا و آزرم و غیرت که با عفاف و حجاب‌ رابطه نزدیک و بی‌واسطه دارند و خود از ثمرات ایمان و تقوی محسوب می‌شوند و نیز به آموزش احکام شرعی مربوط به عفاف و حجاب و آموزش‌ صحیح رفتار زن و مرد با یکدیگر در جامعه و خانواده توجه کافی مبذول شود.

۳ – توضیح و تبیین دائمی فلسفه و فوائد عفاف و حجاب در زندگی فردی و اجتماعی و بیان آثار و نتایج سوء عدم رعایت عفاف و بی‌حجابی برای‌ درک حقیقت عقلانی و منطقی عفاف و حجاب امری ضروری است.

۴ – عفاف و حجاب یک امر تربیتی خانواده است و تربیت خانوادگی در تثبیت فرهنگ عفاف و حجاب و در اندیشه و روح افراد، نقش اصلی و عمده را‌ ایفاء می‌کند.

۵ – لازم است توجه عموم افراد، خصوصاً جوانان به نقش عفاف و حجاب در ایجاد هویت فرهنگی و ملی مستقل برای کشور و ملت و همچنین به آثار‌ مثبت سیاسی این استقلال جلب و مقاصد دشمنان در ترویج فرهنگ برهنگی که خود یکی از راه‌های تهاجم فرهنگی است با ذکر شواهد و نمونه‌های‌ تاریخ تشریح شود.

۶ – ضروری است به ریشه‌ها و زمینه‌های اجتماعی و اقتصادی ضعف عفاف و حجاب ازقبیل روحیه اشرافی‌گری و تجمل‌پرستی از یک سو و فقر و‌ استیصال مادی از سوی دیگر و نیز دشواری‌های موجود بر سر راه ازدواج شرعی و قانونی و تشکیل خانواده توجه شود و با مبارزه و مقابله با این‌ ریشه‌ها و انگیزه‌ها موجبات ترویج و توسعه عفاف و حجاب فراهم شود.

۷ – در توسعه و ترویج عفاف و حجاب باید بر فعالیت‌های فرهنگی، آموزشی و تبلیغی تأکید شده سعی شود فضای اجتماعی و فرهنگی جامعه و محیط‌ به نحوی ساخته شود که افراد به صورتی‌ طبیعی در آن فضا به رعایت عفاف و حجاب رغبت نمایند و بدان عادت کنند و از کارهایی که موجب بدبینی‌ نسبت به اسلام و نظام اسلامی گردد پرهیز شود.

۸ – در توسعه و ترویج فرهنگ عفاف و حجاب نباید تنها زنان، مخاطب قرار گیرند و نقش و مسؤولیت مردان فراموش شود بلکه باید عفاف و حجاب‌ به عنوان امری که به هر دو جنس زن و مرد مربوط می‌شود، تلقی شود.

۹ – لازم است در معرفی اسوه‌ها و الگوها در جامعه، به عفاف و حجاب به عنوان یک ارزش، عنایت کافی شود و در تبلیغات و نیز در آثار ادبی و هنری‌ شأن ومنزلت انسانی زنان و ارزش حجاب مورد توجه قرار گیرد.

۱۰ – تبلیغ عفاف و حجاب باید چنان باشد که خود موجب بدآموزی و اشاعه فحشا نشود و در این امر، می‌باید مقتضیات سنی، روحی و فرهنگی‌ مخاطبان مورد توجه قرار گیرد.

۱۱ – در توسعه فرهنگ عفاف و حجاب، لازم است میان فعالیت‌های فرهنگی ارشادی و اجرایی، همسویی و هماهنگی وجود داشته باشد و برنامه‌ها و‌ اقدامات انجام شده بصورتی مستمر مورد نظارت و ارزیابی قرار گیرد.

۱۲ – در تبلیغ و ترویج عفاف و حجاب باید بیشتر به جنبه‌های مثبت تکیه شود و شیوه‌ها و طرز بیان دوستانه و مؤدبانه به کار گرفته شود و واکنش‌ نسبت به عدم رعایت عفاف و بی‌حجابی باید تابع مقررات و محدود به حدود قانون باشد و از برخوردهای خشن و اهانت‌آمیز خودداری شود.

۱۳ – مدیران و مسئولان باید از آگاهی و حساسیت لازم نسبت به مسأله عفاف و حجاب برخوردار باشند و محصوصاً باید به آموزش صحیق مجریان‌ تبلیغ و پاسداری از عفاف و حجاب اولویت داده شود.

۱۴ – در شهرسازی و معماری باید فرهنگ عفاف و حجاب مد نظر قرار گیرد و محیط کار و نوع برنامه‌ها و استفاده از وسائل و امکانات به نحوی نباشد‌ که خود موجب اختلاط نامناسب زن و مرد شود.

۱۵ – در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب باید به نوع کار و شرایط و مقتضیات محیط زندگی و خصوصیات اقلیمی و سنت‌ها و آداب محلی و منطقه‌ای‌ مربوط به لباس و پوشش، با رعایت اصل حکم فقهی حجاب، توجه شود و ضمن قائل شدن حرمت و احترام برای چادر به عنوان کامل‌ترین و رایج‌ترین‌ نوع حجاب و تشویق آن به دور از افراط و تفریط، از الزام همگان به استفاده از یک نوع، رنگ و شکل خاص خودداری شود.
(‌مراکز اداری، آموزشی و درمانی تابع ضوابط خاص خود می‌باشند).

۱۶ – به موازات اهتمام نسبت به عفاف و حجاب و تبلیغ و ترویج آن باید تدابیری اتخاذ شود تا چادر و انواع لباسهایی که استفاده از آنها لازمه رعایت‌ عفاف و حجاب است به آسانی و با هزینه‌ای معقول و منطقی قابل تأمین باشد.

‌این اصول در ۱۶ بند در جلسه ۴۱۳ مورخ ۱۳۷۶/۱۱/۱۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب نهایی رسید.

‌رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی – سیدمحمد خاتمی