بخشنامه نکات لازم‌الرعایه هنگام تشکیل‌، نگهداری و ارسال پرونده‌های قضایی به مراجع‌ تجدیدنظر

تاریخ تصویب: ۱۳۷۶/۰۶/۲۰
تاریخ انتشار: ۱۳۷۶/۰۶/۲۰

بخشنامه به کلیه واحدهای قضایی کشور 

چون در بعضی موارد، به خصوص در ارسال پرونده‌ها به تجدید نظر دیوان عالی کشور، مشاهده شده که واحدهای قضایی به علت عدم رعایت نظم و کم توجّهی متصدیان دفاتر، گاهی‌ توالی فاسدی به بار آمده که سبب مفقود یا مخدوش شدن برگ‌ها یا اسناد و مدارکی شده که در نهایت منجر به تضییع حقوق اصحاب دعوی یا افراد ذی‌نفع گردیده است‌؛ لذا در اجرای وظایف‌ قانونی که بر عهده قضات و کارمندان محترم است رعایت دقیق نکات ذیل را متذکر می‌گردد:

 ۱. از بدو تشکیل ، اوراق پرونده بایستی به ترتیب تقدّم تاریخ با حروف شماره بندی و منظم‌گردند و این روش تا آخرین برگ پرونده وسیله واحد مربوطه یا واحد دیگری که ادامه دهنده‌است پیگیری شود و پشت هر برگ وسیله متصدی مربوط امضا و یا مهر گردد و هنگام‌ بایگانی یا ارسال پرونده از مرجعی به مرجع دیگر، در آخرین برگ‌، تعداد کل اوراق با حروف‌ نوشته شود.

 ۲. قضات و کارمندان محترم از ظهرنویسی و یا حاشیه نویسی اوراق که خواندن پرونده رامشکل می‌نماید خودداری فرمایند.

۳. هنگام لاک و مهر و منگنه و… دقت نمایند نوشته‌ها محو یا پنهان نشود.

۴. همان‌طوری که قبلاً نیز تذکر داده شده قضات محترم قبل از امضا، نام و نام خانوادگی و سمت‌ خود را بنویسند.

قضات متصدی دادگاهها و رؤسای محترم دادگستری‌های شهرستان و استان‌، مسؤول نظارت بر اجرای این بخشنامه هستند.

محمد یزدی‌ -رئیس قوه قضاییه‌