‌آیین‌نامه تعیین تکلیف امور باقی مانده ستادهای بازسازی مناطق جنگزده

تاریخ تصویب: ۱۳۷۶/۰۵/۰۸
تاریخ انتشار: ۱۳۷۶/۰۵/۲۵

‌شماره: ۶۱۵۴۳.۲۰
‌تاریخ: ۱۳۷۶.۵.۸

‌تصمیم نماینده ویژه رییس جمهور در اداره امور مربوط به بازسازی مناطق جنگزده که براساس اصل یکصد و بیست و هفتم قانون اساسی جمهوری‌ اسلامی ایران و به استناد تصویبنامه شماره ۲۳۱.۷۱۵۱۲ت‌ه‍ مورخ ۱۳۶۹.۶.۲۲ به عنوان تصمیم هیأت وزیران اتخاذ شده است، به شرح زیر جهت‌ اجرا ابلاغ می‌گردد.

[موافقت با تعویق اجرای مصوبه انتقال وظایف ستاد مرکزی بازسازی مناطق جنگزده و ستادهای بازسازی و‌ امور بازگشت مناطق جنگزده و آیین‌نامه تعیین تکلیف امور‌ باقیمانده ستادهای بازسازی مناطق جنگزده]

‌در اجرای تصمیم شماره ۵۶۰۶۷.۲۰ مورخ ۱۳۷۶.۳.۱۱ موضوع انحلال ستادهای بازسازی مناطق جنگزده آیین‌نامه ‌ای در چهارده ماده به شرح‌ صفحات پیوست و به منظور تعیین تکلیف امور باقیمانده ستادهای بازسازی تصویب گردید.

1 ـ امور باقیمانده ستاد مرکزی بازسازی و بازگشت و اشتغال مهاجرین استانهای غیر جنگزده در قالب دفتری تحت عنوان امور مناطق بازسازی ‌شده‌ جنگ تحمیلی در نهاد ریاست ‌جمهوری زیر نظر معاون اجرایی رییس جمهور حداکثر تا پایان برنامه دوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ادامه‌خواهد داشت.

2 ـ امور باقیمانده ستادهای بازسازی و بازگشت و اشتغال استانهای جنگزده نیز در قالب یک گروه سازمانی در تشکیلات استانداری ذی ‌ربط زیر نظر‌ استاندار حداکثر تا پایان برنامه دوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ادامه خواهد داشت.

3 ـ دستگاههای مجری طرحها و پروژه ‌های بازسازی موظفند به منظور اتمام طرحها و پروژه ‌های نیمه ‌تمام و ادامه ‌دار استانی و ملی بازسازی و‌ همچنین پرداخت مابه ‌التفاوت تسهیلات اعطایی بانکها اعتبارات لازم را پیش ‌بینی و به سازمان برنامه و بودجه منعکس نمایند. ‌سازمان یاد شده موظف است علاوه بر اعتبارات مصوب استانی و ملی به منظور تکمیل و بهره ‌برداری از طرحها و پروژه ‌های نیمه ‌تمام و ادامه ‌دار یاد‌شده اعتبارات لازم را در لایحه بودجه پیش ‌بینی نماید.

4 ـ کلیه هزینه ‌های مربوط به شش ماهه دوم سال 1376 از محل اعتبارات ردیف 105101 و تبصره (30) قانون بودجه سال 1376 به شرح‌ موافقتنامه ‌های مربوطه قابل تأ‌مین و هزینه کرد می‌باشد در رابطه با اعتبارات لازم جهت انجام امور مربوط در سنوات آتی دستگاه ذی ‌ربط پیش ‌بینی‌لازم را معمول و سازمان برنامه و بودجه موظف است اعتبارات این بخش را در قالب اعتبارات دستگاه مربوطه در لایحه بودجه پیش ‌بینی نماید.

5 ـ به منظور تعیین تکلیف اموال باقیمانده ستادهای بازسازی و دستگاههای اجرایی اقدامات زیر به ‌عمل خواهد آمد: ‌

الف ـ [اصلاحی ۱۳۷۹/۱۱/۳۰]
کلیه سازمانها و دستگاههای دولتی، نهادهای انقلاب اسلامی و شهرداریها موظفند حداکثر تا پایان آذرماه سال 1376 فهرست کلیه اموال متعلق به‌ ستاد بازسازی را که در اختیار دارند به دفتر امور مناطق بازسازی ‌شده اعلام نمایند تا به استناد و با رعایت ترتیبات مقرر مواد (107، 113 و 114) قانون محاسبات عمومی به‌ سرجمع اموال آنان افزوده و نسخه ‌ای از آن به وزارت امور اقتصادی و دارایی منعکس شود.

ب ـ در اجرای مفاد تبصره (31) قانون بودجه سال 1376 و آیین‌نامه اجرایی آن لازم است اموال باقیمانده نزد ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی مناطق‌ جنگزده کشور به دفتر امور مناطق بازسازی ‌شده جنگ تحمیلی تحویل گردد چنانچه تا پایان سال 1376 بخشی از این اموال به فروش نرسد هیأت‌وزیران در رابطه با اموال باقیمانده تصمیم مقتضی اتخاذ خواهد نمود.

6 ـ کلیه امور باقیمانده تبصره (30) قانون بودجه سال 1376 کشور در شش ماهه دوم سال جاری توسط دستگاههای ذی ‌ربط در استان یا مرکز (‌حسب‌ مورد) انجام خواهد شد.

7 ـ ذی ‌حسابهای ستاد مرکزی بازسازی و ستادهای بازسازی استانهای جنگزده موظفند در پایان شهریورماه سال جاری کلیه اسناد و مدارک و حسابهای‌ مربوط به امور مالی را برابر تشکیلات و شرح وظایف پیش ‌بینی شده به ذی ‌حسابهای ذی ‌ربط تحویل نماید.

8 ـ مسؤ‌ولیت پی ‌گیری و اقدام در مورد پرونده ‌های حقوقی موجود به عهده واحد ذی ‌ربط در تشکیلات مرکز یا استانها (‌حسب مورد) خواهد بود.

9 ـ کلیه امور باقیمانده مربوط به اشتغال و بازگشت مهاجرین جنگ تحمیلی توسط واحدهای ذی ‌ربط در مرکز یا استانها (‌حسب مورد) انجام خواهد‌شد.

10 ـ کلیه امور باقیمانده مربوط به پرسنل توسط واحدهای ذی ‌ربط در استانها و یا مرکز (‌حسب ‌مورد) انجام خواهد شد.

11 ـ خسارت‌دیدگانی که خسارت برآورده ‌شده در حساب پس ‌انداز آنان واریز گردیده و باقیمانده اقساط خود را دریافت نکرده ‌اند چنانچه تا پایان سال‌ جاری مراجعه نمودند با تأیید واحد ذی ‌ربط در استان می‌توانند اقساط باقیمانده خود را برداشت نمایند و چنانچه این ‌گونه افراد تا پایان سال جاری‌ مراجعه ننمایند بانک مربوطه می‌تواند در سنوات آتی رأ‌ساً نسبت به پرداخت وجوه باقیمانده در حساب پس ‌انداز فرد ذی ‌نفع اقدام نماید. لازم به ذکر‌ است به این ‌گونه افراد هیچ ‌گونه خدمات بعدی از جمله پرداخت هزینه پروانه ساختمانی و وام و غیره تعلق نخواهد گرفت.

12 ـ انجام کلیه امور باقیمانده شرکتهای منحله و در حال تصفیه و آنهایی که ختم تصفیه ‌شان اعلام گردیده و تحت پوشش ستاد بازسازی بوده ‌اند با‌ رعایت مراحل قانونی به عهده دفتر امور مناطق بازسازی ‌شده می‌باشد.

13 ـ کلیه قراردادهای مربوط به فعالیتهای بازسازی که با اشخاص حقیقی و حقوقی منعقد شده و انجام تعهدات آنها به اتمام نرسیده توسط دفتر امور‌ مناطق بازسازی ‌شده یا واحد ذی ‌ربط در استان تا حصول نتیجه قطعی ادامه خواهد یافت.

14 ـ سازمان امور اداری و استخدامی کشور موظف است با هماهنگی ستاد مرکزی بازسازی تشکیلات موضوع مواد (1 و 2) این آیین‌نامه را تصویب و‌ ابلاغ نماید.

‌حسن حبیبی
‌معاون اول رییس جمهور