قانون تفکیک وظایف وزارتخانه‌‌های کشاورزی و جهاد سازندگی

تاریخ انتشار: ۱۳۶۹/۰۷/۱۵

مصوب 1369,06,11

ماده واحده – از تاریخ تصویب این قانون وظایف وزارتخانه‌ های جهاد سازندگی و کشاورزی در امور زیر بدین ترتیب تفکیک می‌‌شود:
کلیه امور مربوط به زراعت، آب و خاک داخل مزرعه (و هیأت‌ های هفت‌ نفره) بر عهده وزارت کشاورزی و امور مربوط به حفظ، احیاء و گسترش و‌ بهره ‌برداری از منابع طبیعی) جنگل، مرتع و شیلات، آبخیزداری) کلیه امور دام و طیور و عمران روستائی، بهسازی، صنایع روستائی، و آبرسانی‌ روستاها بر عهدة جهاد سازندگی قرار می ‌گیرد.

تبصره 1 – کلیه مسوولیتها و اختیارات وزراء و وزارتخانه‌ های ذیربط در حدود وظایف تعیین شده در این قانون به همراه تعهدات، اعتبارات،‌ امکانات و تجهیزات و کارکنان مربوط حسب مورد به وزراء و وزارتخانه‌ های کشاورزی و جهاد سازندگی حداکثر ظرف مدت شش ماه منتقل می ‌شوند.
مؤسسات و شرکتهای تابعه و وابسته نیز بر اساس تفکیک وظایف فوق وابسته و تابعه وزارتخانه‌ های مزبور خواهند شد.

تبصره 2 – آیین‌نامه‌ های همآهنگی با سایر وزارتخانه‌ ها و شرح وظایف تفصیلی هر یک از وزارتخانه‌ های کشاورزی و جهاد سازندگی بر اساس مفاد ‌این قانون توسط سازمان امور اداری و استخدامی کشور و با همکاری وزارتخانه‌ های جهاد سازندگی و کشاورزی و وزارتخانه‌ های ذیربط حسب مورد‌ تهیه و به تصویب هیأت وزیران میرسد.

تبصره 3- به دولت اجازه داده می ‌شود که ظرف شش ماه از تاریخ تصویب این قانون، نسبت به ادغام و انحلال مؤسسات و شرکتهای وابسته به‌ وزارتخانه‌ های کشاورزی و جهاد سازندگی و یا انتقال وظایف آنها به حوزه‌ های ستادی وزارتخانه‌ های مذکور اقدام و اساسنامه هر یک از آنها را تصویب ‌نماید.

تبصره 4 – وزارت کشاورزی موظف است ظرف مدت شش ماه مقررات اداری، مالی، تشکیلاتی و استخدامی خود را با توجه به مقرراتی که در ‌وزارت جهاد سازندگی اعمال می‌ شود تهیه و پس از تأیید سازمان امور اداری و استخدامی کشور به تصویب هیأت وزیران برساند.

تبصره 5 – کارکنان منتقله به هر یک از دو وزارتخانه جهاد سازندگی و کشاورزی تابع مقررات اداری و مالی دستگاهی که به آن منتقل شده ‌اند‌ خواهند بود و تطبیق شرایط استخدامی کارکنان انتقالی از هر یک از وزارتخانه‌ های کشاورزی و جهاد سازندگی به وزارتخانه دیگر بر اساس آیین‌نامه ‌ای ‌خواهد بود که توسط وزارتخانه‌ های کشاورزی و جهاد سازندگی و سازمان امور اداری و استخدامی کشور مشترکاً تهیه و به تصویب هیأت وزیران ‌می ‌رسد.

تبصره 6 – کلیه وظایف و اختیارات وزارت جهاد سازندگی در امور بهداشت و درمان با کلیه امکانات، اعتبارات، دارائی ‌ها، تعهدات،‌ کارکنان از ‌وزارت جهاد سازندگی منفک و عیناً به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمانهای منطقه‌ ای بهداشت و درمان استانها منتقل می‌ گردند.

تبصره 7 – وزارتخانه‌ های کشاورزی و جهاد سازندگی موظفند حداکثر ظرف مدت 6 ماه نسبت به اصلاح تشکیلات وزارت مربوطه به نحوی ‌برنامه‌ ریزی و عمل نمایند که هر یک از وزارتخانه‌ های مذکور در هر استان بیش از یک اداره کل، در هر شهرستان بیش از یک اداره و در هر بخش بیش از‌ یک نمایندگی و در هر دهستان بیش از یک واحد مربوطه نداشته باشند. ‌
به دولت اجازه داده می‌ شود حسب پیشنهاد وزارتخانه‌ های کشاورزی و جهاد سازندگی و تأیید سازمان امور اداری و استخدامی کشور در مناطق دشت‌ گرگان، دشت قزوین و تاکستان، جنوب خراسان ، جیرفت و کهنوج که ضرورت ایجاب نماید نسبت به ایجاد واحدهای سازمانی مستقل از واحد استانی ‌و شهرستانی خود اقدام کند. سطح سازمانی واحدهای مزبور متناسب با حجم وظایف و فعالیت و همچنین گستره جغرافیایی تحت پوشش آنها، در‌ چهارچوب تشکیلات واحدهای خارج از مرکز وزارتخانه‌ های کشاورزی و جهاد سازندگی و بر اساس مقررات مربوط تعیین می‌ شود.

تبصره 8 – کلیه قوانین و مقررات مغایر با این قانون لغو و سایر وظایف و اختیارات موجود جهاد سازندگی و وزارت کشاورزی کماکان به قوت خود‌ باقی خواهند بود. ‌

[نظر مجلس
‌ماده واحده – از آنجایی که مسوولیت واگذاری اراضی دولتی و ملی، مذکور در مواد 31 و 32 آیین‌نامه اجرائی لایحه قانونی اصلاح لایحه قانون ‌واگذاری و احیاء اراضی مصوب 1359/2/31 شورای انقلاب، از وظایف وزارت کشاورزی بوده نه هیأتهای 7 نفره، لذا طبق ماده واحده قانون تفکیک‌ وظایف وزارتخانه‌ های جهاد و کشاورزی این مسوولیت به وزارت جهاد منتقل شده است.]

قانون فوق مشتمل بر ماده واحده و هشت تبصره در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ یازدهم شهریورماه یکهزار و سیصد و شصت و نه مجلس شورای ‌اسلامی تصویب و در تاریخ 26 /6 /1369 به تأیید شورای نگهبان رسیده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی – مهدی کروبی