آیین‌‏نامه ارزشیابی صلاحیت علمی خبرگان بدون مدرک دانشگاهی [مصوب ۱۳۶۸]

تاریخ تصویب: ۱۳۶۸/۰۵/۰۳
تاریخ انتشار: ۱۳۶۸/۱۰/۱۹

[به موجب ماده ۱۵ آیین‏‌نامه ارزشیابی صلاحیت علمی خبرگان بدون مدرک دانشگاهی (اهل تشیع و اهل تسنن)، مصوب ۱۳۷۰/۹/۲۶ لغو شده است.]

شماره ۱۶۸۸/دش – ۱۳۶۸/۵/۱۴

مصوب جلسه ۱۹۴ مورخ ۱۳۶۸/۵/۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی


ماده 1 ـ دانشمندان و فضلای رشته ادب و فرهنگ و علوم انسانی و معارف اسلامی که در میان اهل فن بعنوان صاحب نظر شهرت داشته و یا صاحب تألیفاتی باشند و همچنین فضلای حوزه های علمیه که سطوح عالیه را گذارند باشند می‌توانند پس از بررسی و تأیید هیأت داورانی که شورای عالی انقلاب فرهنگی تعیین خواهد کرد، در یکی از مراتب دانشگاهی به شرح زیر انتخاب گردند.

یک : ضوابط استادی:
داوطلبان مقام استادی باید واجد حداقل دو شرط از شرایط ذیل باشند:
1ـ داوطلب به درجه اجتهاد نایل شده باشد،
2ـ استاد شناخته شده حوزه علمیه در درس خارج باشد،
3ـ اثر معتبر علمی و تحقیقی در رشته تخصصی خود منتشر کرده باشد،
4ـ مشتهر به علم و فضل در مراکز علمی باشد.

دو : ضوابط دانشیاری:
داوطلب دانشیاری باید اولاً رساله‌ای تحقیقی و علمی در رشته خود تألیف کند و ثانیاً واجد یکی از دو شرط ذیل باشد:
1ـ اثری علمی و تحقیقی در رشته تخصصی خود منتشر کرده باشد.
2ـ ده سال درس خارج را در حوزه تدریس کرده باشد.

سه : ضوابط استادیاری:
داوطلب استادیاری باید واجد شرایط ذیل باشد:
1ـ حداقل پنج سال درس خارج را خوانده باشد، یا اثری علمی در رشته تخصصی خود تألیف کرده باشد،
2ـ در امتحان خاصی که در سطح دکتری برگزار خواهد شد شرکت کند و قبول شود،
3ـ رساله‌ای تحقیقی در رشته تخصصی خود تألیف نماید.

چهار : ضوابط مرتبه مربی:
داوطلب مرتبه مربی باید واجد شرایط زیر باشد:
1ـ داشتن حداقل 25 سال و حداکثر 40 سال سن .
2ـ گذراندن دوره درس خارج حداقل به مدت 3 سال یا تألیف یک اثر علمی.

تبصره- هرگاه متقاضی نه دوره درس خارج را گذرانده باشد و نه اثر علمی تألیف کرده باشد، در صورتی که 4 تن از 5 عضو دفتر جذب خبرگان تشخیص دادند که متقاضی از لحاظ علمی واجد شرایط است تأیید این چهار نفر می‌تواند جایگزین شرط فوق گردد. این حکم در مورد متقاضیان مرتبه استادیاری نیز صادق است .
3ـ تدوین رساله‌ای در رشته تخصصی مورد نظر.
4ـ شرکت در امتحان خاصی که برای این متقاضیان ترتیب داده خواهد شد و موفقیت متقاضی در آن .

ماده 2 ـ خبرگان بدون مدرک، در هر مرتبه‌ای که پذیرفته شده‌اند (مربی یا استادیار و..) و در هر رشته‌ای که پذیرفته شده‌اند می‌توانند به تدریس بپردازند.

تبصره- شورای ارزیابی وضعیت خبرگان در هنگام تدوین آیین‌نامه این شورا موظف است که رشته های خاصی را که داوطلب در آنها پذیرفته می شود تعیین کند و برای تصویب به شورای عالی انقلاب فرهنگی تقدیم نماید.

ماده 3ـ هیأت داوران پس از احراز شرایط و تأیید صلاحیت داوطلب مراتب را به اطلاع وزارت فرهنگ و آموزش عالی خواهد رساند تا وزارتخانه مزبور طبق مقررات به استخدام داوطلب مبادرت ورزد.

تبصره – صدور حکم استخدامی “رسمی – آزمایش ” برای داوطلبانی که سابقه تدریس دانشگاهی نداشته باشند منوط است به تدریس دو نیمسال تحصیلی در دانشگاه به عنوان “مربی قراردادی”.

ماده 4ـ هیأت داوران مرکب از سه تن استاد یا دانشیار در رشته های مطروحه در ماده 1 و دو روحانی آشنا به مسائل دانشگاهی خواهد بود که از طرف شورای عالی انقلاب فرهنگی انتخاب و با حکم وزیر فرهنگ و آموزش عالی منصوب می شوند.

ماده 5ـ متخصصان رشته های هنری پس از تأیید گروهی مرکب از پنج تن استادیار یا بالاتر که از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی معین و با حکم وزیر فرهنگ و آموزش عالی منصوب می شوند می‌توانند در مرتبه مربی یا استادیاری در سال اول به صورت قراردادی، و به شرط توفیق به صورت رسمی آزمایشی انتخاب شوند.

تبصره- در صورتی که عضو متقاضی به نحوی در استخدام رسمی قطعی دانشگاه بوده باشد و عملاً بعنوان کارشناس در گروه آموزشی در رشته تخصصی خود انجام وظیفه کند، مرتبه او را می‌توان در وضعیت رسمی قطعی تغییر داد، مشروط بر اینکه صلاحیت علمی او توسط هیأت داوران مورد تأیید قرار گیرد.

ماده 6ـ مشمولین مواد 1 و 5 این آیین‌نامه لازم است احاطه کافی به زبان فارسی داشته و معلومات جنبی متناسب با رشته و رتبه تدریس خود در دانشگاه را دارا باشند.

ماده 7ـ کسانی که دارای تجربیاتی در یکی از زمینه های تجربی و فنی بوده و در زمره اهل فن در آن زمینه محسوب شوند، چنانچه در امتحانات کمیته های تخصصی گروه برنامه‌ریزی مربوط موفق شوند می توانند به عنوان استادکار و به صورت کارمزدی در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی استخدام شوند.

ماده 8ـ صلاحیت عمومی داوطلبان عضویت در هیأت علمی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی که مشمول این آئین‌نامه می شوند باید به تأیید هیأت مرکزی گزینش استاد برسد.

ماده 9ـ اعتبارات و امکانات مربوط به اجرای این آیین‌نامه از طرف وزارت فرهنگ و آموزش عالی پیشنهاد می شود و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

ماده 10- این آیین‌نامه در 10 ماده و 4 تبصره در جلسات 186 ـ 188 ـ 190 ـ 191ـ و 194 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و جایگزین مصوبه هشتاد و دومین جلسه مورخ ۱۳۶۵/۶/۴ ـ شورای عالی انقلاب فرهنگی (مصوبه شماره 3636/د ش مورخ ۱۳۶۵/۸/۲۶) می‌گردد.

رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی