تامین تسهیلات لازم و فراهم نمودن امکان توسعه صحیح و مضبوط مدارس غیردولتی (غیرانتفاعی)

تاریخ تصویب: ۱۳۷۲/۱۰/۲۸
تاریخ انتشار: ۱۳۷۲/۱۱/۲۵

48001/دش – ۱۳۷۲/۱۱/۲۵

بنا به پیشنهاد سازمان امور اداری و استخدامی کشور به منظور تسریع و تسهیل در امور مراجعین و توسعه امر آموزش و پرورش و رفع محدودیت پوشش تحصیلی و تنگناهای ناشی از کمبود فضای آموزشی و در راستای جلب حداکثر مشارکت مردم در گسترش مدارس غیردولتی (غیرانتفاعی) و ایجاد انگیزه ملی در این راه از طریق تامین تسهیلات لازم و فراهم نمودن امکان توسعه صحیح و مضبوط این گونه مدارس موارد ذیل را تصویب نمود:

ماده 1 – وزارت آموزش و پرورش و واحدهای استانی آن موظفند حداکثر ظرف مدت 6 هفته از زمان درخواست متقاضیان ، صلاحیت آنان را مورد بررسی قرار داده و نسبت به صدور موافقت اصولی برای واجدین شرایط اقدام و برای غیر واجدین شرایط نتیجه را کتبا اعلام نمایند.

ماده 2 – وزارت آموزش و پرورش و واحدهای استانی آن موظفند ظرف مدت دو هفته پس از اعلام آمادگی دارندگان موافقت اصولی مبنی بر تامین نیروی انسانی ، فضای آموزشی و تجهیزات مورد نیاز مطابق استانداردها و ضوابط تعیین شده موضوع را مورد بررسی قرار داده و در صورت تایید نسبت به صدور پروانه تاسیس اقدام و در غیر این صورت موارد را به متقاضی کتبا اعلام نمایند.

ماده ۳ – موافقت اصولی صادره از طرف وزارت آموزش و پرورش و واحدهای استانی برای دریافت تسهیلات از دستگاههای دولتی دارای اعتبار بوده و نیازی به مکاتبه و استعلام بین دستگاههای ذی‌ربط نمی باشد و دستگاههای ارائه دهنده تسهیلات مکلفند براساس موافقتنامه اصولی صادره نسبت به تامین تسهیلات لازم در چارچوب این مصوبه و سایر مقررات حمایت کننده اقدام نمایند.

ماده ۴ – وزارت آموزش و پرورش و واحدهای استانی آن موظفند به منظور آگاهی متقاضی و تسریع و تسهیل در انجام امور، استانداردهای فضای آموزشی، تجهیزات، نیروی انسانی و سایر موارد را همزمان با صدور موافقت اصولی به متقاضی ارائه نمایند.

تبصره – وزارت آموزش و پرورش موظف است استانداردهای مزبور را تهیه و در اختیار واحدهای ذی‌ربط قرار دهد.

ماده ۵ – وزارت مسکن و شهرسازی (سازمان ملی زمین و مسکن) موظف است ظرف مدت دو هفته با توجه به اولویت های تعیین شده از طرف وزارت آموزش و پرورش و همچنین تاریخ صدور موافقت اصولی نسبت به تعیین تکلیف متقاضیان اقدام و زمانبندی واگذاری زمین را به متقاضیان واجدشرایط اعلام نماید

تبصره ۱ – وزارت آموزش و پرورش مکلف است با توجه به محدودیت زمینهای مناسب با کاربری آموزشی نسبت به اولویت بندی مقاطع مختلف تحصیلی بر اساس نیازهای آموزشی در مناطق مختلف تهران و شهرهای بزرگ اقدام نموده و نتیجه را به سازمان ملی زمین و مسکن اعلام نماید.

تبصره ۲ – وزارت مسکن و شهرسازی موظف است ظرف مدت یک ماه با هماهنگی وزارت آموزش و پرورش نسبت به تهیه استانداردهای فضای آموزشی برای مقاطع مختلف تحصیلی با درنظرگرفتن محدودیت زمین در تهران و شهرهای بزرگ ، برای نقاط و مناطق مختلف کشور اقدام و سقف متراژ زمینهای قابل واگذاری را اعلام نماید.

ماده ۶ – وزارت مسکن و شهرسازی موظف است نسبت به باز پس گیری زمین از متقاضیانی که پس از صدور موافقت اصولی ، زمین دریافت نموده و در مهلت مقرر اعلام شده نسبت به احداث ساختمان اقدام ننموده اند با اطلاع وزارت آموزش و پرورش اقدام نماید.

ماده 7 – وزارت مسکن و شهرسازی موظف است با توجه به استانداردهای تعیین شده زمینهای واگذارشده را مورد بررسی قرار داده و نسبت به باز پس گیری میزان اضافی آن و واگذاری به سایر واجدین شرایط اقدام نماید.

ماده ۸ – وزارت آموزش و پرورش موظف است همه ساله فهرست کلیه زمینهایی که کاربری آموزشی داشته و دراختیار آن وزارتخانه است را مشخص و تا خردادماه همان سال به وزارت مسکن و شهرسازی به منظور واگذاری به متقاضیان احداث مدارس غیرانتفاعی اعلام نماید.

ماده ۹ – وزارت آموزش و پرورش موظف است ظرف مدت یک هفته از تاریخ ابلاغ این مصوبه فهرست کلیه متقاضیانی را که جهت تاسیس مدارس غیرانتفاعی از طریق وزارت آموزش و پرورش زمین یا ساختمان دریافت نموده اند دراختیار وزارت مسکن و شهرسازی قرار دهد.

ماده 10 – بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است به منظور تسریع در اعطای تسهیلات بانکی به متقاضیان ، آیین‌نامه اجرایی مربوط را همزمان با مصوبات اعتبارات تخصیصی ( تبصره 3 مصوبات شورای پول و اعتبار،… ) تهیه و به بانکهای عامل ابلاغ نماید.

ماده 11 – بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است با هماهنگی وزارت آموزش و پرورش و سازمان برنامه و بودجه همه ساله قبل از پایان فروردین ماه سقف تسهیلات اعطایی را با توجه به هزینه های احداث بنا و یا خرید ساختمان (جهت تاسیس مدارس غیرانتفاعی) تعیین و به بانک عامل ابلاغ نماید.

ماده 12 – وزارت مسکن و شهرسازی موظف است نسبت به یپش بینی زمین مورد نیاز جهت ایجاد فضای آموزشی لازم در شهرکها و مجتمعهای مسکونی جدیدالاحداث جهت تاسیس مدارس غیرانتفاعی از طرق ذی‌ربط اقدام نماید.

ماده ۱۳ – شهرداریها و کمیسیونهای ماده (۵) بدون اخذ موافقت وزارت آموزش و پرورش مجاز به تغییر کاربری زمینهای دارای کاربری آموزشی نمی باشند.

ماده ۱۴ – شهرداریهای سراسر کشور و کمیسیونهای ماده (۵) موظفند نسبت به تغییر کاربری زمین با ملک خریداری شده توسط متقاضیان ایجاد مدارس غیرانتفاعی اقدام نمایند.

تبصره – شهرداریها و کمیسیونهای ماده (۵) مکلفند در صورت تمایل مالک با موافقت وزارت آموزش و پرورش یاواحدهای استانی آن در صورت تامین فضای جدید آموزشی، نسبت به تغییر کاربری ملک مورد استفاده از آموزشی به مسکونی اقدام نمایند.

ماده 15 – وزارت آموزش و پرورش می تواند اداره امور مدارس موجود یا مدارسی که منبعد احداث می نماید را براساس آیین‌نامه‌ای که به تصویب هیات دولت می‌رسد به متقاضیان واجد صلاحیت واگذار نماید تا به صورت غیرانتفاعی اداره نمایند.

ماده ۱۶ – وزارت صنایع (شرکت شهرکهای صنعتی) موظف است تمهیدات لازم را به منظور واگذاری زمین جهت ایجاد هنرستانهای فنی و حرفه ای غیرانتفاعی در شهرکهای صنعتی فراهم نماید.

ماده ۱۷ – به منظور بهره برداری مناسب از فضای آموزشی موجود کمیته ای مرکب از وزارتخانه های آموزش و پرورش، مسکن و شهرسازی، کشور و امور اقتصادی و دارایی تشکیل می‌گردد تا نسبت به تجدیدبنای ساختمانهای آموزشی موجود با افزایش تراکم آنها و تغییر کاربری زمینها و ساختمانها به کاربری آموزشی و بالعکس از طریق جابجایی یا واگذاری زمینهای معوض تصمیم‌گیری نمایند.

تبصره ۱ – کمیته می تواند تمهیدات لازم را جهت فروش مدارس موجود ویا درحال احداث به متقاضیان تاسیس مدارس غیرانتفاعی واجد صلاحیت فراهم نموده و همچنین تصمیمات لازم را نسبت به جابجایی مدارس موجود در محلهای نامناسب ، پرتردد و یا مناطق تجاری از طریق فروش این مدارس به منظور ایجاد فضای مناسبتر آموزشی در همان محل اتخاذ نماید.

تبصره ۲ – این کمیته می تواند جهت انجام وظایف خود در سطح استانها نسبت به ایجاد کمیته های فرعی مرکب از مقامات محلی استان اقدام نماید.

ماده ۱۸ – وزارت آموزش و پرورش موظف است ضمن ایجاد پایگاه اطلاعاتی به منظور ضبط و نگهداری اطلاعات ضروری مربوط به موسسین مدارس غیرانتفاعی و همچنین واحدهای آموزشی تحت نظارت نسبت به ارسال اطلاعات لازم به مراجع ذی‌ربط از قبیل (سازمان ملی زمین و مسکن ، بانکها و غیره) به موقع اقدام نماید.

تبصره – وزارت مسکن و شهرسازی (سازمان ملی زمین و مسکن) موظف است همزمان با واگذاری زمین ، فهرست مشخصات متقاضیانی را که زمین دریافت نموده اند به واحدهای مربوطه در وزارت آموزش و پرورش اعلام نماید.

ماده ۱۹ – وزارت آموزش و پرورش موظف است در جهت آگاهی جامعه از مشکلات موجود آموزشی و عواقب جبران ناپذیر آن نسبت به جلب مشارکت مردم و تشویق و ترغیب آنان در زمینه سرمایه گذاریهای آموزشی (تاسیس مدارس غیرانتفاعی) اقدامات لازم را معمول دارد.

ماده 20 – وزیر آموزش و پرورش، وزرای وزارتخانه های ذی‌ربط، رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران حسب مورد مسئول اجرای این مصوبه می باشند و سازمان امور اداری و استخدامی کشور گزارش پیشرفت اجرای این مصوبه را هر سه ماه یک بار به شورای عالی اداری ارائه خواهد نمود.