آیین‌نامه اجرایی قانون همه‌پرسی در جمهوری اسلامی ایران

تاریخ تصویب: ۱۳۶۸/۰۴/۰۷
تاریخ انتشار: ۱۳۶۸/۰۴/۱۸

شماره 42912ت322 – ۱۳۶۸/۴/۱۳

هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۶۸/۴/۷ بنا به پیشنهاد شماره 1013/46 مورخ 1368/4/5 وزارت کشور و با توجه به ماده ۳۸ قانون همه پرسی در جمهوری‌ اسلامی ایران مصوب ۱۳۶۸/۴/۴ مجلس شورای اسلامی آیین‌نامه اجرائی قانون مزبور را بشرح زیر تصویب نمودند:

ماده 1 ـ سرپرستان استانداری، فرمانداری و بخشداری با تائید وزارت کشور بجای استاندار، فرماندار و بخشدار خواهند بود.

ماده 2 ـ کلیه وزارتخانه‌ها، سازمانها و ادارات دولتی و مؤسسات وابسته بدولت و نهادهای انقلابی موظفند حسب درخواست وزارت کشور، استانداران،‌ فرمانداران و بخشداران، کارکنان و سایر امکانات خود را تا خاتمه همه ‌پرسی در اختیار آنان قرار دهند. بدیهی است مدت همکاری کارکنان مذکور جزء ایام ‌مأموریت محسوب خواهد شد.

ماده 3 ـ فرمانداران و بخشداران موظفند در اجرای ماد 3 قانون، از آغاز همه‌پرسی با دعوت ناظر یا ناظرین شورای نگهبان، موجبات نظارت کامل آنان را در کلیه ‌مراحل اجرائی همه پرسی فراهم نمایند.

ماده 4 ـ هیئت مرکزی نظارت منتخب شورای نگهبان میباید رونوشت احکام ناظر یا ناظرین خود را به ستاد انتخابات کشور، ستاد انتخابات استانداری،‌ فرمانداریها و بخشداریهای مربوطه ارسال نماید.

ماده 5 ـ فرمانداران و بخشداران باید پس از درافت رونوشت احکام هیئت‌های نظارت، از نامبردگان برای تشکیل جلسه دعوت بعمل آورند.

ماده 6 ـ شرکت ناظر یا ناظرین شورای نگهبان در جلسات هیئت اجرائی به منظور نظارت بر صحت اجرای قانون همه‌پرسی بوده و عدم حضور آنان در جلسات‌ و یا خودداری آنان از امضاء صورتجلسات مانع از ادامه کار نخواهد بود.

ماده 7 ـ اعضاء هیئت‌های نظارت در صورتی که نتوانند مشترکاً در جلسه شرکت نمایند ضمن تنظیم صورتجلسه نماینده‌ای از بین خود انتخاب و نماینده‌ منتخب با در دست داشتن یک نسخه از صورتجلسه تنظیمی در جلسه متشکله شرکت نموده و صورتجلسه مذکور را بمنظور ضبط در سوابق انتخاباتی به ‌فرماندار یا بخشدار محل تسلیم مینماید.

ماده 8 ـ مراجع ذیصلاح قانونی، موضوع تبصره 4 ذیل ماده 28 قانون همه پرسی عبارتند از: 1 ـ شورای نگهبان 2 ـ هیئت مرکزی نظارت 3 ـ ستاد انتخابات‌ کشور

ماده 9 ـ هیئت‌های اجرائی شهرستان موظفند یک نسخه از صورتجلسات اقدامات خود را که به ناظر یا ناظرین شورای نگهبان تسلیم مینمایند به ستاد ‌انتخابات کشور نیز ارسال دارند.

ماده 10 ـ در همه‌پرسی ملاک تبعیت بخشداریها از فرمانداریها، قانون تقسیمات کشوری جمهوری اسلامی ایران بوده و حوزه ‌بندی انتخابات مجلس شورای ‌اسلامی ملاک عمل نخواهد بود.

ماده 11 ـ فرمانداران پس از صورت دستور وزارت کشور مبنی بر انجام همه‌ پرسی، بلافاصله شروع برنامه همه‌پرسی را به وزارت کشور تلگراف و تلفنگرام‌ نموده و دستور تشکیل هیئت اجرائی بخشهای تابعه را به بخشداران مربوطه ابلاغ مینماید.

ماده 12 ـ پس از ارسال تلگراف و تلفنگرام فرمانداران مبنی بر اعلام شروع همه‌پرسی، فرمانداران و بخشداران در اجرای تبصره ذیل ماده 15 قانون، 24 نفر از‌ معتمدین اقشار مختلف مردم‌ مرکز شهرستان و بخش مرکزی/‌بخش را تعیین و از آنان برای شرکت در جلسه انتخاب معتمدین هیئت اجرائی که حداکثر‌ ظرف 2 روز از تاریخ ارسال دعوتنامه باید در محل ‌‌فرمانداری / بخشداری تشکیل شود، دعوت بعمل میاورند.

ماده 13 ـ پس از حضور اکثریت مدعوین (‌حداقل 16 نفر) مذکور در ماده 12 حاضرین از بین خود یا خارج 8 نفر را بعنوان معتمدین اصلی و 5 نفر را به عنوان ‌معتمدین علی‌البدل هیئت اجرائی با رأی مخفی و اکثریت نسبی آراء انتخاب نموده و صورتجلسه مربوطه را تنظیم می نمایند.

تبصره ـ برای اجرای مواد 11 و 12 و 13 باید به نحوی برنامه ‌ریزی شود که هر سه ماده مذکور حداکثر ظرف مدت 3 روز بطور کامل انجام شده باشد.

ماده 14 ـ فرمانداران بلافاصله پس از تعیین معتمدین، مراتب تشکیل هیئت اجرائی شهرستان را به ستاد انتخابات کشور تلنفگرام می نمایند.

ماده 15 ـ بخشداران دو نسخه از صورتجلسه انتخاب معتمدین هیئت اجرائی بخش را بلافاصله به فرمانداری، و فرمانداران نیز دو نسخه از صورتجلسه انتخاب‌ معتمدین هیئت اجرائی مرکز شهرستان را سریعاً به ستاد انتخابات کشور ارسال می‌دارند.

ماده 16 ـ هیئت‌های اجرائی بخشها بلافاصله پس از انتخاب معتمدین و تکمیل عده خود تشکیل جلسه داده و تعداد و محل استقرار شعب ثبت نام و اخذ رأی ‌را تعیین و مراتب را صورتجلسه نموده و یک نسخه از آنرا وسیله بخشدار برای فرماندار شهرستان جهت طرح در هیئت اجرائی شهرستان ارسال میدارند.

ماده 17 ـ در صورت عدم شرکت فرماندار یا بخشدار و یا رییس ثبت احوال و یا دادستان (‌یا نماینده وی) در جلسات، هیئت اجرائی موظف است مراتب را طی‌ صورتجلسه به مقام اجرائی مافوق اعلام داشته و کسب تکلیف نماید.

ماده 18 ـ هیئت اجرائی موظف است در صورتجلسات و گزارش کار خود، موارد غیبت اعضاء را با ذکر علت به وزارت کشور اعلام دارد.

ماده 19 ـ هر گاه در جریان همه ‌پرسی یک یا چند نفر از معتمدین هیئت اجرائی ، دور جلسه متوالی یا چهار جلسه غیر متوالی از حضور در جلسات هیئت ‌اجرائی خود داری نمایند و یا وظایف قانونی خود را انجام ندهند و یا هیئت اجرائی را از اکثریت ساقط کنند بجای آنان به ترتیب تعداد رأی از معتمدین‌ علی‌البدل وسیله فرماندار و یا بخشدار دعوت بعمل خواهد آمد، در صورتی که با دعوت از اعضاء علی‌البدل باز هم اکثریت حاصل نگردد. باقیمانده را از‌ معتمدین (‌تا 24 نفر) تأمین خواهد نمود.

ماده 20 ـ بخشداران در اجرای تصمیمات هیئت اجرائی نسبت بصدور حکم عضو رابط بخشداری با فرمانداری اقدام مینمایند.

ماده 21 ـ هیئت اجرائی شهرستان با توجه بماده 22 قانون همه ‌پرسی پس از تعیین محل استقرار شعب ثبت نام و اخذ رأی در مرکز شهرستان و بخش مرکزی و‌ بررسی و تصویب مصوبات هیئت‌های اجرائی بخشها در مورد تعداد و محل شعب ثبت نام و اخذ رأی مبادرت به انتشار آگهی همه‌پرسی حاوی تاریخ و طول ‌مدت اخذ رأی، محل شعب ثبت نام و اخذ رأی، شرایط رأی دهندگان و مقررات جزائی در سراسر شهرستان می نمایند.

ماده 22 ـ محل شعبه ثبت نام و اخذ رأی مندرج در آگهی همه ‌پرسی غیر قابل تغییر است مگر اینکه دایر نمودن شعبه و یا ادامه کار آن در محل اعلام شده قبلی‌ بعلت حوادث غیر مترقبه و یا هر علت دیگری مقدور نباشد که در این صورت مراتب تغییر شعبه ثبت نام و اخذ رأی توسط هیئت اجرائی و ناظران شورای ‌نگهبان با ذکر علت صورتجلسه شده و شعبه ثبت نام و اخذ رأی جدید در کوتاهترین فاصله نسبت به شعبه سابق به نحوی دایر خواهد شد که خللی در مراجعه‌رأی ‌دهندگان و تشخیص محل شعبه ایجاد نشود و تغییر شعبه باید به اطلاع مردم محل برسد.

ماده 23 ـ فرمانداران با همکاری شهربانی و ژاندارمری نسبت به انتشار آگهی همه ‌پرسی در سطح شهرستان اقدام مینمایند.

ماده 24 ـ فرمانداران موظفند سه نسخه از آگهی‌های منتشره در سطح شهرستان را به وزارت کشور و یک نسخه از آن را به ستاد انتخابات استان ارسال دارند.

ماده 25 ـ هیئت های اجرائی شهرستان و بخش در اجرای ماده 23 قانون نسبت به تنظیم صورتجلسه تعیین اعضا شعبه ثبت نام و اخذ رأی اقدام مینمایند.

ماده 26 ـ بخشداران یک نسخه از صورتجلسه انتخاب اعضاء شعبه ثبت نام و اخذ رأی را به فرمانداری متبوع ارسال میدارند.

ماده 27 ـ فرمانداران و بخشداران موظفند با توجه به صورتجلسه هیئت اجرائی مبنی بر تعیین اعضاء شعب ثبت نام و اخذ رأی نسبت به صدور ابلاغ آنان اقدام و‌ جهت تحویل صندوق و لوازم و مدارک ثبت نام و اخذ رأی از آنان دعوت بعمل آورند.

ماده 28 ـ فرمانداران و بخشداران پس از دعوت و حضور اعضاء شعب ثبت نام و اخذ رأی، مدارک و لوازم شعبه و همچنین تعرفه و برگهای رأی همه‌ پرسی را‌ تحویل اعضاء شعبه اخذ رأی نموده و پس از توجیه برنامه و روش ثبت نام و اخذ رأی و قرائت آراء ترتیبی اتحاد خواهند نمود که یک روز قبل از روز اخذ رأی ‌محل شعبه آماده برای اخذ رأی بوده و اعضاء شعب ثبت نام و اخذ رأی نیز به محل شعب اعزام شوند.

ماده 29 ـ فرمانداران موظفند نسبت به تعیین و صدور حکم نماینده فرماندار برای هر یک از شعب ثبت نام و اخذ رأی مستقر در محدوده شهرستان اقدام نمایند.

تبصره ـ فرمانداران میتوانند تعیین و صدور حکم نماینده فرماندار در شعب ثبت نام و اخذ رأی مستقر در محدوده بخشهای مستقل را به بخشداران مربوط‌ تفویض نمایند.

ماده 30 ـ فرمانداران و بخشداران بمنظور حفاظت شعب ثبت نام و اخذ رأی با هماهنگی شهربانی، ژاندارمری و کمیته انقلاب اسلامی، حداقل سه نفر از‌ مأمورین انتظامی را ضمن صدور ابلاغ در معیت اعضاء شعبه به محل شعبه ثبت نام و اخذ رأی اعزام مینمایند.

ماده 31 ـ برنامه روز اخذ رأی و قرائت آراء.
‌اعضاء شعب ثبت نام و اخذ رأی حداقل یک ساعت قبل از وقت مقرر در محل شعبه حاضر شده ابتدا نسبت به انتخاب هیئت رئیسه (‌یک نفر رئیس ـ یک نفر‌ نایب رئیس و سه نفر منشی) اقدام و مراتب را در ابتدای صورتجلسه ثبت نام و اخذ رأی شعبه که به ضمیمه دستورالعمل اجرائی از طرف وزارت کشور ارسال ‌شده است درج مینمایند و سپس صندوق اخذ رأی را در حضور نماینده هیئت نظارت بر همه‌پرسی و نماینده فرماندار باز و پس از حصول اطمینان از خالی بودن،‌ لفاف و با مهر شعبه ثبت نام و اخذ رأی لاک و مهر مینمایند و پس از امضاء این قسمت صورتجلسه مذکور، مراحل ششگانه زیر را به ترتیب اجراء نموده و بقیه‌ صورتجلسه را در پایان کار تکمیل خواهند نمود. در صورتی که در جریان رأی ‌گیری نیاز باشد که صندوقی را اضافه نمایند باید به همین ترتیب عمل نموده و‌ صورتجلسه گردد.
‌اول ـ مرحله مراجعه رأی دهندگان
‌دوم ـ مرحله ثبت نام
‌سوم ـ مرحله ثبت نام
‌چهارم ـ مرحله اخذ رأی
‌پنجم ـ مرحله قرائت و شمارش آراء
‌ششم ـ مرحله تنظیم و تکمیل صورتجلسه

‌اول ـ مرحله مراجعه رأی ‌دهندگان

1 ـ اعضاء شعبه باید کوشش نمایند محل اخذ رأی حتی‌الامکان دارای درب ورودی و خروجی مجزا باشد و مأمورین انتظامی موظفند طبق دستور نماینده‌ فرماندار یا رئیس شعبه ثبت نام و اخذ رأی از ازدحام در داخل محل اخذ رأی ممانعت نموده تا اخذ رأی در کمال آرامش انجام پذیرد.

2 ـ رأی‌دهندگان با در دست داشتن عین شناسنامه در محل شعبه ثبت نام و اخذ رأی حضور یافته و به ترتیب بمنظور ثبت نام و دادن رأی وارد محوطه اخذ ‌رأی میشوند.

3 ـ اخذ رأی از ایرانیان مسافر یا مقیم خارج از کشور فقط با پاسپورت بعمل خواهد آمد.

4 ـ اعضاء شعب ثبت نام و اخذ رأی مستقر در خارج از کشور موظفند پاسپورت رأی ‌دهندگان را به مهر شعبه ثبت نام و اخذ رأی ممهور نمایند.

‌دوم ـ مرحله کنترل
‌کنترل در دو مرحله انجام میشود.

‌الف ـ کنترل شناسنامه
‌نماینده فرماندار یا رئیس شعبه یا هر یک از سه منشی شعبه ثبت نام و اخذ رأی با ملاحظه شناسنامه رأی دهنده موارد زیر را مورد توجه قرار میدهند.
1 ـ شناسنامه در شعبه دیگری به مهر همه‌پرسی ممهور نشده باشد.
2 ـ شناسنامه متعلق به شخص مراجعه‌ کننده بوده و دارنده آن وارد سن 16 سالگی شده باشد.

ب ـ نماینده فرماندار یا رئیس شعبه یا هر یک از سه منشی انگشت سبابه رأی ‌دهنده را کنترل نماید تا آلوده به رنگ جوهر استامپ که نشانه دادن رأی در شعبه‌ دیگر است نباشد.
‌توجه ـ در صورتی که مراجعه کننده دارای شناسنامه‌ای باشد که ممهور به مهر همه پرسی در روز اخذ رأی بوده و دلالت بر دادن رأی در شعبه دیگری نماید یا در ‌انگشت سبابه او اثر جوهر استامپ شعبه اخذ رأی دیگری مشاهده شود با دستور نماینده فرماندار را رأی دادن وی جلوگیری بعمل می‌آید.

‌سوم ـ مرحله ثبت نام

1 ـ پس از انجام مرحله کنترل و حصول اطمینان از اینکه شناسنامه متعلق به مراجعه‌کننده بوده و واجد شرایط رأی دهنده میباشد یک نفر از منشی‌ها نسبت به ‌ثبت مشخصات سجلی رأی دهنده بر اساس شناسنامه، روی برگ تعرفه اقدام و پس از اخذ اثر انگشت رأی دهنده روی برگ تعرفه ضمن درج تاریخ اخذ رأی آنرا با مهر همه ‌پرسی ممهور و امضاء مینماید.

2 ـ متصدی ثبت نام، شناسنامه رأی دهنده را بمهر همه ‌پرسی ممهور و آنرا به رأی ‌دهنده تحویل میدهد.

‌چهارم ـ مرحله اخذ رأی

1 ـ متصدی ثبت نام، برگ رأی را پس از ممهور نمودن به مهر همه ‌پرسی از محل پرفراژ (‌نقطه ‌چین) از تعرفه انتخاباتی جدا نموده و به رأی‌ دهنده تسلیم مینماید.‌رأی دهنده یکی از دو برگ رأی همه‌ پرسی (‌آری یا نه) را تا نموده و داخل صندوق اخذ رأی میاندازد.

2 ـ ضروری است متصدی ثبت نام و یا یکی دیگر از اعضاء شعبه و یا نماینده فرماندار، به رأی‌ دهندگان تذکر دهد که فقط یکی از دو برگ رأی را به صندوق رأی ‌بیاندازند و برگ دیگر را با خود از محل شعبه خارج نمایند.

3 ـ نماینده فرماندار و اعضاء شعبه ثبت نام و اخذ رأی باید ترتیبی اتخاذ نمایند که اخذ رأی مخفی و به صورت کاملاً آزاد و بدون اعمال نفوذ شخص دیگری ‌انجام گیرد.

4 ـ نماینده هیئت نظارت بر همه پرسی یا بازرسان وزارت کشور در صورت مشاهده تخلف یا اعمال نفوذ موظفند مراتب را به اعضاء شعبه و نماینده فرماندار تذکر دهند و آنان من تنظیم صورتجلسه باید فرد یا افراد خاطی را توسط مأمورین انتظامی حاضر در شعبه تحویل مقامات قضائی دهند.

5 ـ نماینده فرماندار یا رئیس شعبه ثبت نام و اخذ رأی مراقبت خواهند نمود هیچ فرد مسلحی وارد شعبه اخذ رأی نشود کنترل این امر توسط مأمورین انتظامی و‌در جلو درب ورودی خواهد بود.

‌پنج ـ مرحله قرائت و شمارش آراء

1 ـ اعضاء شعبه پس از انقضای مدت اخذ رأی در صورت حصول اطمینان از اینکه کلیه مراجعه‌ کنندگان رأی خود را در صندوق‌های رأی انداخته و رد دیگری برای رأی دادن در محل شعبه حضور ندارد بلافاصله پس از شمارش برگهای تعرفه و درج آن در صورتجلسه با حضور محافظان صندوق و نماینده هیئت نظارت بر‌همه‌ پرسی و نماینده فرماندار شمارش و قرائت آراء را آغاز مینمایند.

2 ـ ترتیب شمارش و قرائت آراء باین صورت است که ابتدا رئیس یا نایب رئیس شعبه اخذ رأی با همکاری یکی از منشیها، تعرفه‌ها را شمارش نموده سپس‌ لاک و مهر درب صندوق اخذ رأی را باز کرده و تعداد آراء داخل صندوق را بدون اینکه قرائت شود برگ شماری و با تعداد برگ تعرفه‌ها تطبیق داده و به یکی از‌ دو حالت زیر عمل مینمایند.

‌الف ـ چنانچه تعداد اوراق رأی داخل صندوق بیشتر از تعداد تعرفه‌ها باشد اوراق اضافی از مجموع برگ آراء بدون آنکه خوانده شود برداشته و با رنگ قرمز‌ جمله (‌باطل شد) را بر روی آن قید و باطل نموده در صورتجلسه اخذ رأی نیز درج و در پایان ضمیمه صورتجلسه مینمایند.

ب ـ در صورتی که تعداد برگهای رأی داخل صندوق مساوی یا کمتر از تعداد تعرفه‌ها باشد فقط مراتب در صورتجلسه درج میشود و اقدام دیگری صورت ‌نمیگیرد.

3 ـ پس از اینکه شمارش آراء به ترتیب مذکور در فوق انجام شد قرائت آراء شروع و مواد 9‌و 10 قانون و تبصره‌های ذیل آنها با تائید هیئت نظارت بر همه‌ پرسی‌یا نماینده آنان اجراء خواهد شد.

‌شش ـ مرحله تنظیم صورتجلسه
‌پس از خاتمه شمارش و قرائت آراء بقیه صورتجلسه ثبت نام و اخذ رأی شعبه در پنج نسخه تکمیل و سپس تعداد آراء (‌آری) و (‌نه) در پشت برگ صورتجلسه در‌ فرم مخصوص (‌فرم نتایج آراء) قید میشود. صورتجلسه پس از تکمیل، به امضای نماینده فرماندار و اعضاء شعبه ثبت نام و اخذ رأی و محافظان صندوق و‌نماینده هیئت نظارت بر همه‌پرسی میرسد و بلافاصله کلیه اوراق و مدارک مربوط به همه‌پرسی و یک نسخه صورتجلسه مذکور را داخل صندوق رأی قرار داده ‌و پس از انجام لاک و مهر مجدد صندوق (‌صندوقها) اعضاء شعبه ثبت نام و اخذ رأی به اتفاق نماینده فرماندار در معیت مأمورین انتظامی، صندوق (‌صندوق‌های)‌ رأی را بهمراه دو نسخه از صورتجلسه شعبه اخذ رأی و سایر مدارک رسما ًتحویل هیئت اجرائی میدهند ضمناً ناظر و رئیس شعبه ثبت نام و اخذ رأی هر‌کدام یک نسخه از صورتجلسه مذکور را دریافت مینمایند اگر در روز اخذ رأی در مورد همه‌پرسی اشکالاتی پدید آید مراتب در قسمت انتهای صورتجلسه درج ‌گردیده و به امضاء اعضای شعبه و نماینده فرماندار و محافظان صندوق و نماینده هیئت نظارت میرسد.

ماده 32 ـ هر گاه بعضی از شعب ثبت نام و اخذ رأی بعلل مختلف از عهده قرائت آرا و تکمیل صورتجلسه بر نیایند هیئتهای اجرائی مستقیماً نسبت به ‌شمارش و قرائت آراء و تکمیل صورتجلسه شعبه مذکور اقدام خواهند نمود.

ماده 33 ـ هیئتهای اجرائی بخشها بلافاصله پس از دریافت صندوقهای آراء و مدارک و صورتجلسات شعبه ثبت نام و اخذ رأی همه‌ پرسی، نسبت به تنظیم ‌صورتجلسه جمع آراء شعب مربوطه در حضور ناظر یا ناظرین شورای نگهبان در 5 نسخه اقدام نموده و مدارک و لوازم و صندوقها را به همراه دو نسخه از‌صورتجلسه تنظیمی برای اعلام و ارسال به مرکز شهرستان، تحویل بخشدار میدهند.

ماده 34 ـ بخشداران سراسر کشور موظفند در اسرع وقت کلیه مدارک و لوازم و صندوقهای اخذ رأی به انضمام صورتجلسه اخذ رأی هیئت اجرائی بخش را‌ جهت تحویل به هیئت اجرائی مرکز شهرستان، به فرمانداری متبوع ارسال نمایند.

ماده 35 ـ فرمانداران پس از وصول نتایج اخذ رأی بخشهای تابعه مکلفند در اسرع وقت نتیجه کلی همه‌پرسی شهرستان را تنظیم و به ستاد انتخابات کشور وسیله تلفنگرام و تلگراف گزارش نمایند.

ماده 36 ـ وزارت کشور پس از وصول نتایج شمارش آراء همه‌پرسی در داخل و خارج از کشور، نتیجه کلی همه‌پرسی را از طریق رسانه‌های گروهی به اطلاع ‌مردم خواهد رساند.

ماده 37 ـ مسئولیت نگهداری و حفاظت مدارک همه‌ پرسی و صندوقهای اخذ رأی تا تحویل هیئت اجرائی شهرستان بعهده بخشدار است.

ماده 38 ـ فرمانداران پس از دریافت صورتجلسات قرائت آراء بخشهای تابعه، کلیه مدارک و لوازم و صندوقهای مربوطه را در اسرع وقت به هیئت اجرائی مرکز‌شهرستان تحویل نموده و هیئت اجرائی مرکز شهرستان با حضور هیئت نظارت نسبت به تنظیم صورتجلسه نتیجه همه‌پرسی شهرستان سریعاً اقدام مینمایند.

ماده 39 ـ فرمانداران پس از دریافت صورتجلسه نتیجه همه ‌پرسی از هیئت اجرائی شهرستان و کسب نظریه ستاد انتخابات کشور مبنی بر انتشار آگهی نتیجه ‌همه‌ پرسی، ضمن رعایت ماده 28 قانون ابتدا نسبت به انتشار آگهی نتیجه همه ‌پرسی در سراسر شهرستان اقدام و سپس دو نسخه از صورتجلسه مذکور را به ستاد انتخابات‌ کشور ارسال میدارند.

ماده 40 ـ در پایان مهلت مقرر (‌حداکثر دو روز پس از تاریخ شروع دریافت شکایات) هیئت اجرائی شهرستان با حضور ناظری یا ناظرین شورای نگهبان تشکیل‌ جلسه داده و مراتب وصول یا عدم وصول شکایات همه ‌پرسی را ضمن اظهار نظر در 5 نسخه صورتجلسه نموده و به فرماندار تسلیم مینماید.

تبصره ـ شکایاتی که در جریان همه ‌پرسی به هیئت اجرائی تسلیم میشود مانع از ادامه کار همه ‌پرسی نبوده و در موعد رسیدگی به شکایات مورد بررسی قرار‌خواهد گرفت.

ماده 41 ـ فرماندار بلافاصله 3 نسخه صورتجلسه رسیدگی به شکایات دریافتی از هیئت اجرائی شهرستان را به ستاد انتخابات کشور ارسال میدارد.

ماده 42 ـ ستاد انتخابات کشور دو نسخه از صورتجلسات واصله موضوع ماده فوق را به هیئت مرکزی نظارت، جهت بررسی و اعلام نظریه نهائی شورای‌ نگهبان ارسال میدارد.

ماده 43 ـ وزارت کشور پس از دریافت نظریه شورای نگهبان مبنی بر توقف یا ابطال تمام یا قسمتی از همه‌پرسی، مراتب را به مسئولین اجرائی همه‌ پرسی ابلاغ ‌مینماید.

ماده 44 ـ فرمانداران پس از دریافت نظریه شورای نگهبان از طریق ستاد انتخابات کشور، در اسرع وقت مراتب را در جلسه مشترک هیئت اجرائی و هیئت ‌نظارت شهرستان مطرح و نسبت به تنظیم صورتجلسه نهائی همه ‌پرسی در 4 نسخه اقدام و نتیجه را بلافاصله به ستاد انتخابات کشور مخابره مینمایند.

ماده 45 ـ فرمانداران دو نسخه از صورتجلسه نهایی نتیجه همه‌پرسی را به ستاد انتخابات کشور و یک نسخه نیز به هیئت نظارت شهرستان ارسال نموده و نسخه‌ چهارم را نیز در بایگان فرمانداری نگهداری مینمایند. ستاد انتخابات کشور یک نسخه را صورتجلسه مزبور را به هیئت مرکزی نظارت ارسال میدارد.

ماده 46 ـ وزارت کشور پس از وصول نظریه شورای نگهبان مبنی بر خاتمه همه‌پرسی، دستور امحاء تعرفه و اوراق رأی را صادر خواهد نمود.

ماده 47 ـ فرمانداران سراسر کشور پس از وصول دستور وزارت کشور مبنی بر امحاء آراء و اوراق همه‌ پرسی با حضور اعضاء هیئت اجرائی و حتی ‌الامکان هیئت ‌نظارت نسبت به امحاء آراء و اوراق مصرف شده همه‌ پرسی شهرستان به نحو مقتضی اقدام و مراتب را صورتجلسه نموده و دو نسخه آنرا به ستاد انتخابات ‌کشور ارسال میدارند.

نخست‌وزیر ـ ‌میرحسین موسوی