آیین‌نامه پذیرایی‌های عمومی

تاریخ تصویب: ۱۳۷۱/۰۵/۲۵
تاریخ انتشار: ۱۳۷۱/۰۶/۰۸

شماره: 22357/ت252هـ – ۱۳۷۱/۶/۸


هیات وزیران در جلسه مورخ ۱۳۷۱/۵/۲۵ بنا به پیشنهاد شماره 1517 مورخ 11/5/1371 شورای عالی بررسی و تعیین الگوی مصرف، به استناد ماده (یک) قانون «نحوه اعمال نظارت بر کاهش هزینه‌های غیرضروری و جلوگیری از تجمل‌گرایی»ـ مصوب سال ۱۳۷۰ ـ آیین‌نامه پذیرایی‌های عمومی را به شرح زیر تصویب نمود:


ماده 1ـ منظور از پذیرایی عمومی در این آیین‌نامه کلیه پذیرایی‌هایی است که با استفاده از تسهیلات و امکانات رفاهی و خدماتی جهت مراسم مختلف، سمینارها، کنفرانس‌ها، افتتاحیه‌ها، جلسه‌ها، ملاقات‌ها و سایر اجتماعات رسمی و غیر رسمی از سوی دستگاه‌های اجرایی در نظر گرفته می‌شود.


ماده 2ـ پذیرایی عمومی در سمینارها گردهمایی‌ها کنگره‌ها و سمپوزیوم‌هایی که منشاء بین‌المللی دارد و به صورت رسمی یا غیر رسمی ادواری یا اتفاق در نقاط مختلف جهان برگزار می‌گردد، چنانچه در ایران انجام شود، باید در سطحی مناسب و منطبق با موازین و عرف بین‌المللی و شؤون جمهوری اسلامی ایران باشد.


ماده 3ـ پذیرایی عمومی در سمینارها و برنامه‌هایی که منشاء بین‌المللی ندارد و بنابر ضرورت یا ابتکار دستگاه‌های مختلف کشور ترتیب داده می‌شود، حتی اگر شرکت‌کننده و میهمان خارجی نیز داشته باشد، باید در حداقل سطح ممکن بوده و سعی شود از نظر هزینه خودگردان باشد.


ماده 4ـ پذیرایی عمومی در میهمانی‌هاُ ملاقات‌هاُ بازدیدها جلسه‌های مربوط به کمیسیون‌های مشترک و نیز سایر مواردی که بنابر دعوت رسمی جمهوری اسلامی ایران از مقامات کارشناسان و دیگر اتباع کشورهای خارجی به عمل می آید، باید از نظر ترکیب تعداد و رتبه افراد مورد پذیرایی در سطحی متقابل بوده با رعایت شوؤن جمهوری اسلامی ایران صورت گیرد.


ماده 5ـ پذیرایی عمومی در جلسه‌هاُ سمینارهاُ بازدیدها و ملاقات‌ها و سایر برنامه‌های داخلی باید در حداقل سطح ممکن باشد به گونه ای که اصول سادگی جلوگیری از تجمل‌گرایی و صرفه‌جویی در هزینه‌ها رعایت شود.


ماده 6ـ پذیرایی‌های عمومی باید در باشگاه‌ها یا دیگر تاسیسات خدماتی ـ رفاهی دستگاه‌های دولتی برگزار شود و تا جایی که امکان دارد از برگزاری آنها در هتل‌ها و دیگر اماکن خصوصی خودداری شود. همچنین در برنامه‌های یاد شده باید از گوناگونی غذاها تزیینات زاید و تشریفات غیرلازم ،اجتناب گردد.


ماده 7ـ پذیرایی عمومی در برنامه‌ها و میهمانی‌های رسمی که در خارج از کشور برگزار می‌شود و در آنها میهمانان خارجی نیز رسماً حضور دارند باید در سطحی باشد که موازین و عرف بین الملل برخورد متناسب متقابل و شوؤن نظام جمهوری اسلامی ایران رعایت شود.


ماده 8ـ مرجع تعیین و تشخیص سطح ، نوع و چگونگی پذیرایی عمومی ـ حسب موردـ وزیر یا مقامات همطراز در سایر دستگاه‌ها می‌باشد.

تبصره ـ در مورد تنظیم و تامین سطح پذیرایی‌های عمومی خارج از کشور باید هماهنگی‌های لازم با وزارت خارجه یا سفرا و روسای نمایندگی‌های ذی‌ربط در خارج از کشور به عمل آید.


ماده 9ـ سازمان برنامه‌وبودجه دیوان محاسبات کشور و سازمان بازرسی کل کشور موظفند گزارش چگونگی اجرا و موارد تخلف این آیین‌نامه را هر سه ماه یک بار به روسا قوه و دبیرخانه شورای عالی و تعیین الگوی مصرف، ارایه نمایند.


ماده 10ـ کلیه مقررات و دستورالعمل‌های مغایر با مفاد این آیین‌نامه لغو می‌گردد.


حسن حبیبی
معاون اول رییس جمهور