لایحه قانونی واگذاری و تخلیه اماکن و محلها در فرودگاه‌های کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۵۸/۰۶/۲۷
تاریخ انتشار: ۱۳۵۸/۰۷/۱۹

‌ماده 1 – به سازمان هواپیمایی کشوری اجازه داده می‌شود اماکن و محلهایی نظیر دفتر کار شرکتها و مؤسسات محل رستوران – تریا – فروشگاه -‌ غرفه – کیوسک – زمین و غیره را در فرودگاه‌های کشور با احراز ارتباط با فعالیتها و نیازمندیها هواپیمایی کشوری، حسب ضرورت به تشخیص خود، به‌ اشخاص حقیقی یا حقوقی واجد شرایط با اجاره واگذار نماید.

‌تبصره- ترتیب، نحوه و شرایط واگذاری، به موجب آیین‌نامه‌ای خواهد بود که ظرف یک ماه از تاریخ تصویب این قانون، وسیله سازمان هواپیمایی‌ کشوری تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

[آیین‌نامه اجرایی نحوه و شرایط اجاره و واگذاری اماکن و محلها در فرودگاه‌های کشور]


ماده ۲- واگذاری مکان و محل و تأسیسات در فرودگاه‌ها، مشمول قانون روابط موجر و مستأجر مصوب مراد ۵۶ و قانون محاسبات عمومی و‌ آیین‌نامه‌های مربوط بوده، و از نظر تخلیه و تغییرات، در طی و انقضای مدت قرارداد یا لزوم تخلیه و هر گونه تغییر به تشخیص و تقاضای سازمان‌ هواپیمایی کشوری دادستان شهرستان محل یا جانشین او دستور تخلیه و یا انجام تغییر را صادر می‌نماید.

‌تبصره – سازمان هواپیمایی کشوری ضرورت تخلیه را به منظور بررسی، در یک هیأت سه نفر که اعضای آن از طرف وزیر راه تعیین می‌گردد، با ذکر‌ جهت و علت، مطرح و در صورت تأیید هیأت، تخلیه تقاضا خواهد شد. نظر هیأت به اکثریت مناط اعتبار است.

[انتقال وظایف، اختیارات و مسئولیت‎های مربوط به هیأت تشخیص و تخلیه از سازمان هواپیمایی کشوری به شرکت فرودگاه‎های کشور]

[انتزاع و انتقال تمامی وظایف، اختیارات، مسئولیت ها و تکالیف مربوط به «هیأت تشخیص و تخلیه» به «شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)»]


‌ماده ۳- این قانون نسبت به کلیه اماکن و محلهایی که قبلاً در فرودگاه‌های کشور واگذار گردیده یا در تصرف و اختیار اشخاص قرار دارد، اعم از این که‌ به موجب قرارداد باشد یا به صورت دیگری نیز تسری داده می‌شود، و کلیه قراردادهای مربوط، ملغی اعلام و استفاده‌کنندگان از محلها و اماکن فرود‌ مکلفند حسب مورد محل را تخلیه و یا آن دسته که ابقاء و ادامه استفاده آنان ضروری تشخیص داده شود‌، بر طبق این قانون و آیین‌نامه مربوط، ظرف دو ماه با سازمان هواپیمایی کشوری قرارداد جدید امضاء نمایند.