‌آیین‌نامه ساماندهی، بهسازی و عمران مساجد کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۷۶/۰۴/۰۸
تاریخ انتشار: ۱۳۷۶/۰۵/۰۵

‌شماره: ۵۶۸۳۶ت۱۷۷۸۵‌ه‍
‌تاریخ: ۱۳۷۶/۴/۲۲

‌کلیه وزارتخانه‌ها، سازمانها، مؤسسات دولتی، نهادهای انقلاب اسلامی ‌و استانداریهای سراسر کشور

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۷۶.۴.۸ بنا به پیشنهاد شماره ۱۰۲.۷۹۶۲ مورخ ۱۳۷۵.۱۲.۱ سازمان برنامه و بودجه و به استناد اصل یکصد و سی‌ و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، آیین‌نامه ساماندهی، بهسازی و عمران مساجد کشور را به شرح زیر تصویب نمود:

‌ماده ۱ ـ وزارت راه و ترابری، سازمانها و شرکتهای تابعه آن مکلفند، در قالب طرح‌های مصوب در دست اجرای خود، مشتمل بر کلیه راهها، پایانه‌ها،‌ پایانه‌های مرزی، فرودگاهها، بنادر و ایستگاههای راه آهن، احداث مسجد یا نمازخانه مناسب را پیش‌بینی و در راههای موجود با استفاده از اعتبارات‌ فصل راه و ترابری و سایر اعتباراتی که تأمین خواهد شد، ترجیحاً در قالب مجتمع‌های خدمات رفاهی، نسبت به احداث مسجد یا نمازخانه مناسب‌ اقدام نمایند.

‌ماده ۲ ـ سازمان حمل و نقل پایانه‌های کشور موظف است، طرح جامع احداث مساجد یا نمازخانه‌های بین راهی اعم از مکانیابی، طراحی و ساخت را‌ با هماهنگی سازمان تبلیغات اسلامی (‌صندوق عمران مساجد) تهیه نماید.

‌تبصره ۱ ـ کلیه دستگاههای دولتی و غیر دولتی و اشخاص حقیقی و حقوقی، در صورت تمایل به ساخت مساجد یا نمازخانه بین راهی، موظف به‌ رعایت طرح مذکور می‌باشند.

‌تبصره ۲ ـ اداره، تعمیر و نگهداری مساجد موضوع این ماده به عهده وزارت راه و ترابری و سازمانها و شرکتهای تابعه آن می‌باشد.

‌ماده ۳ ـ وزارتخانه‌های مسکن و شهرسازی و کشور مکلفند، به ترتیب در طرح‌های جامع و هادی شهرها، فضاهای مناسب را جهت احداث مساجد یا‌ نمازخانه و امکانات جنبی آن پیش‌بینی کنند. زمینهای واگذاری از طریق وزارتخانه‌های مسکن و شهرسازی و جهاد سازندگی و شهرداریها با اجازه دولت‌ رایگان خواهد بود.

‌تبصره ۱ ـ واگذاری زمین رایگان برای احداث مسجد توسط شهرداریها با اجازه شوراهای شهر یا وزارت کشور به قائم‌مقامی از شورای شهر خواهد بود.

‌تبصره ۲ ـ وزارت جهاد سازندگی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی موظفند در طرح‌های هادی روستاها، زمین مناسب را برای احداث مسجد یا نمازخانه‌ پیش‌بینی نمایند.

‌ماده ۴ ـ کلیه دستگاههای ارایه دهنده خدمات شهری موظفند، مجوز احداث و راه‌اندازی آن قسمت از واحدهای خدماتی متعلق به مساجد از قبیل (‌مرکز فرهنگی هنری، کتابخانه، خانه روحانی) را که درآمدهای آن به طور مستقیم صرف هزینه‌های جاری و عمرانی مسجد می‌شود، بدون اخذ وجه‌ صادر نمایند. در مورد شهرداریها عدم دریافت هزینه‌های صدور مجوز به تشخیص شورای شهر خواهد ‌بود.

‌ماده ۵ ـ کلیه دستگاههای اجرایی ذی‌ربط موظفند، نسبت به احداث و نگهداری مساجد یا نمازخانه در دانشگاهها، پادگانها، شهرکها و مجتمع‌های بزرگ‌ صنعتی، کشاورزی و تولیدی، خدماتی، مجموعه‌های رفاهی، مجموعه‌های ورزشی و پارکها ـ حسب مورد ـ اقدام نمایند.

‌ماده ۶ ـ وزارت مسکن و شهرسازی مجاز است، در شهرهای جدید از طریق شرکت عمران شهرهای جدید و در پروژه‌های آماده‌سازی بزرگ از طریق‌ سازمان ملی زمین و مسکن و با بهره‌گیری از شیوه مشارکت و تأمین بخشی از منابع ریالی مورد نیاز (‌که در بودجه سنواتی آن پیش‌بینی می‌شود) نسبت‌ به احداث مسجد اقدام نماید.

‌تبصره ۱ ـ هزینه‌های انجام شده از درآمدهای مشمول مالیات شرکت عمران شهرهای جدید و سازمان ملی زمین و مسکن کسر می‌شود.

‌تبصره ۲ ـ تجهیز و نگهداری این مساجد بر عهده هیأت‌های امنا، سازمان تبلیغات اسلامی (‌صندوق عمران مساجد، مراکز رسیدگی به امور مساجد)‌ و‌ سازمان اوقاف و امور خیریه ـ حسب مورد ـ می‌باشد.

‌ماده ۷ ـ وزارتخانه‌های نفت، نیرو و پست و تلگراف و تلفن و شرکتهای تابعه آنها موظفند حق انشعاب آب، برق، گاز و هزینه مراسلات مساجد را به‌استثنای مراکز تجاری مربوط به صورت رایگان و هزینه مصرف مساجد را با نازلترین تعرفه محاسبه کنند.

‌ماده ۸ ـ وزارت جهاد سازندگی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و سازمان اوقاف و امور خیریه موظفند، با استفاده از اعتبارات پیش‌بینی شده در‌ بودجه‌های سنواتی و امکانات فنی و تجهیزات خود و کمکهای مردمی با هماهنگی سازمان تبلیغات اسلامی (‌صندوق عمران مساجد) نسبت به‌ ساخت، بازسازی و زیباسازی مساجد در مناطق مرزی و روستایی حسب مورد اقدام کنند.

‌تبصره ـ تعیین نقاط مورد نیاز ساخت مسجد به تشخیص کمیته‌ای مرکب از نمایندگان وزارت جهاد سازندگی و سازمان تبلیغات اسلامی و بنیاد مسکن‌ انقلاب اسلامی و امام جمعه و فرماندار خواهد ‌بود.

‌ماده ۹ ـ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است، با استفاده از اعتبارات پیش‌بینی شده در بودجه سالانه خود، برای تکمیل و تعمیر و تجهیز‌ مساجد کمک نماید.

‌ماده ۱۰ ـ سازمان تبلیغات اسلامی (‌صندوق عمران مساجد) و وزارت مسکن و شهرسازی (‌سازمان زمین و مسکن) موظفند، ضوابط لازم‌الرعایه در‌ مکانیابی، طراحی و بطور کلی الگوی ساخت، تعمیر و زیباسازی مساجد را تهیه و به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری برسانند. کلیه‌ دستگاههای مذکور دراین تصویبنامه و سایر دستگاههای صادرکننده مجوز ساخت مساجد، ملزم به رعایت مفاد آن می‌باشند.

‌تبصره ـ خدمات تحقیق و مطالعه فنی مورد نیاز جهت اجرای بند فوق براساس توافق فی‌مابین صندوق عمران مساجد و سازمان ملی زمین و مسکن‌ انجام خواهد شد.

‌ماده ۱۱ ـ سازمان میراث فرهنگی کشور موظف است، نسبت به حفظ، احیا و مرمت مساجد قدیمی ثبت شده که جزو میراث فرهنگی کشور هستند، از‌ محل اعتبارات پیش‌بینی شده در ردیف خاصی به این منظور، با اولویت ویژه اقدام نماید.

‌ماده ۱۲ ـ سازمان تبلیغات اسلامی (‌صندوق عمران مساجد) موظف است، با همکاری سازمان تأمین اجتماعی نسبت به تهیه طرح تأمین اجتماعی‌ خادمان مساجد اقدام و برای بررسیهای بعدی به دولت ارایه کند.

‌ماده ۱۳ ـ سازمان برنامه و بودجه موظف است، نسبت به پیش‌بینی اعتبار لازم در بودجه‌های سنواتی کشور به منظور کمک به مساجد اقدام کند و موارد‌ یاد شده در این تصویبنامه را در موافقتنامه‌های مبادله شده با دستگاههای اجرایی منظور کند.‌

حسن حبیبی
‌معاون اول رییس جمهور