آیین‌نامه تأیید صلاحیت علمی و فنی مسئولین کنترل کیفی (موضوع تبصره ۶ ماده ۹ قانون مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران)

تاریخ انتشار: ۱۳۷۵/۱۲/۲۷

[به موجب ماده ۱۷ آیین‌نامه تأیید صلاحیت علمی و فنی مدیران کنترل کیفیت، مصوب ۱۳۸۹ لغو شده است.]


ماده 1-
مسئول کنترل کیفیت در واحدهای تولیدی یا خدماتی فرآورده های مشمول استانداردهای اجباری به فردی اطلاق میگردد که صلاحیت علمی و فنی وی براساس این آیین‌نامه تأیید و بوسیله مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران که از این پس در این آیین‌نامه مؤسسه نامیده می شود به این سمت منصوب گردیده و به واحد تولیدی مشمول استاندارد اجباری ابلاغ گردد.

ماده 2-
مسئول کنترل کیفیت در واحد تولیدی یا خدماتی مشمول این آیین‌نامه بصورت تمام وقت (حداقل در یک شیفت کامل کاری) و منحصراً در این رابطه (فعالیتهای آزمایشگاهی و تحقیقاتی و نظارت بر سیستمهای کنترل کیفی کارخانه) به کار اشتغال داشته و عهده دار وظیفه دیگری نخواهد بود.

تبصره 1:
در صورتی که واحد تولیدی یا خدماتی در بیش از یک شیفت کاری به فعالیت پرداخته و مؤسسه حضور مسئول کنترل کیفیت را در کلیه شیفتها ضروری بداند واحد تولیدی موظف به معرفی مسئول کنترل کیفیت جداگانه برای هر شیفت کاری خواهد بود ضمناً در صورتی که بلحاظ شرایط فنی خاص یا تنوع تولید ویا تولید انبوه غیرقابل کنترل برای یک نفر به تشخیص مؤسسه دو یا چند مسئول کنترل کیفیت با وظایف مشخص و تفکیک شده ضروری باشد واحد تولید ملزوم به معرفی آنها بوده و در چنین شرایطی حضور یک نفر بعنوان مدیر کنترل کیفیت الزامی است.

تبصره 2:
مسئول کنترل کیفیت در واحدهای تولیدی یا خدماتی مشمول این آیین‌نامه منحصراً تحت نظارت مدیرعامل واحد تولیدی ذیربط انجام وظیفه می نماید (مدیرعامل و اعضای هیأت مدیره و مدیر تولید واحد تولیدی نمی توانند بعنوان مسئول کنترل کیفیت معرفی و منصوب گردند).

ماده 3-
مسئولین کنترل کیفیت در واحدهای تولیدی یا خدماتی مشمول این آیین‌نامه باید دارای مدرک تحصیلی حداقل لیسانس در رشته های مرتبط باشند فارغ التحصیلانی که رشته تحصیلی آنها با مشاغل آنها منطقی نباشد لاکن دارای تجربه کافی در رشته مربوطه باشند با موافقت رئیس مؤسسه می توانند به عنوان مسئول کنترل کیفیت پذیرفته شده و قبول مسئولیت نمایند.

تبصره 1:
واحدهای تولیدی غیرمواد غذائی و بهداشتی با حجم تولید اندک، با توجه به نوع محصول و بنا به تشخیص مؤسسه می توانند مسئول کنترل کیفیت با مدرک تحصیلی فوق دیپلم در رشته های مرتبط با حداقل سه سال سابقه کار مفید در رشته مربوط و یا مدرک تحصیلی دیپلم در رشته مربوط با حداقل پنج سال سابقه کار مفید در رشته مربوط انتخاب و معرفی نمایند.

تبصره 2:
در مناطق محروم مؤسسه می تواند در واحدهای تولیدی مواد غذائی و بهداشتی مسئول کنترل کیفیت را براساس مفاد تبصره یک این ماده بپذیرد.

ماده 4-
مسئول کنترل کیفیت کتباً توسط واحد تولیدی ذیربط از بین افراد واجد شرایط به همراه مدارک علمی و تجربی در مرکز به مؤسسه و در استانها به ادارات کل استاندارد معرفی می گردد.
درخواستهای واصله در کمیته ای مرکب از افراد زیر:
 1- مدیریتهای تخصصی بخش ذیربط در مرکز یا مدیر کل استان
 2- مدیریت آموزش مؤسسه
 3- نماینده وزارت کار و امور اجتماعی در مرکز یا استانها
 4- نماینده وزارتخانه های ذیربط
 5- نماینده جامعه کنترل کیفیت ایران در مرکز یا استانها و یا نماینده تشکل صنفی مربوطه
 6- کارشناس مسئول آزمایشگاه
 7- نماینده واحد تولیدی یا خدماتی ذیربط
صلاحیت علمی و فنی فرد مورد نظر را بررسی و در صورت تأیید جهت آموزش به آزمایشگاه ذیربط معرفی و پس از طی دوره آموزشی لازم و صدور گواهی مربوطه پروانه صلاحیت او با امضای مدیریت مربوطه در مؤسسه مرکزی یا استانها صادر و به واحد تولیدی ذیربط ابلاغ می نماید.

تبصره 1:
دبیر کمیته تأیید صلاحیت مسئول کنترل کیفیت در مرکز مدیریت آموزش و در استانها نماینده منتخب مدیر کل استان خواهد بود.

تبصره 2:
جلسات با اکثریت نسبی اعضاء رسمیت می یابد و تصمیمات با رای دو سوم اعضای حاضر در جلسه لازم الاجراء می باشد.

تبصره 3:
نظر به ضرورت و نیاز به آموزش قبل از خدمت و باز آموزی حین خدمت مسئولین کنترل کیفیت واحدهای تولیدی مدیریت هماهنگی تحقیقات و آموزش مؤسسه مکلف است زمینه آموزشهای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت (دوره های کارشناسی ناپیوسته در رشته صنایع، استاندارد و کنترل کیفیت «معادل») مسئولین کنترل کیفیت را با هماهنگی مدیریتهای اجرائی و واحدهای تولیدی مشمول استاندارد اجباری و تشویقی و با استفاده از امکانات مؤسسه و یا مراکز آموزشی و تحقیقاتی داخلی و بین المللی بمورد اجرا گذارده و گواهینامه های لازم را برایا دامه کار مسئولین کنترل کیفیت در واحدهای مشمول را فراهم آورد.

ماده 5:
مسئولیت ایجاد سیستم کنترل کیفیت به عهده مدیرعامل واحد تولیدی یا خدماتی است. مدیریت مذکور مسئول و پاسخگو و تضمین کننده نوع خدمات و یا ویژگیهای فرآورده و تولید آن منطبق با استانداردهای ملی و تعیین شده می باشد.

تبصره -در واحدهای تولیدی کوچک که عنوان مدیر و مسئولین کنترل کیفیت در یک شخص جمع می گردد مسئولیت اجرای سیستم کنترل کیفیت میتواند بر عهده شخص مذکور باشد.

ماده 6-
مسئول کنترل کیفیت در واحد تولیدی مشمول این آیین‌نامه مسئول اجرای سیستم کنترل کیفیت در واحد تولیدی یا خدماتی است بنحویکه وی‍ژگیهای فرآورده تولیدی آن واحد با استانداردهای ملی مربوطه منطبق بوده و موظف به کنترل کیفیت مواد اولیه محصول حین ساخت و محصول ساخته شده میباشد، در صورتی که کیفیت مواد اولیه و یا محصول و یا نوع خدمت، مورد تأیید مسئول کنترل کیفیت نباشد مراتب کتباً به مدیر عامل اعلام و واحد تولیدی ملزم به عدم استفاده از مواد اولیه مذکور و عدم عرضه تولیدات فوق به بازار مصرف بوده و در صورت تخلف تولید کننده و گزارش مسئول کنترل کیفیت به مؤسسه مبنی بر تخلف تولید کننده اقدامات قانونی لازم معمول خواهد شد.

ماده 7-
عزل مسئول کنترل کیفیت منوط به تصویب و ابلاغ کمیته ماده چهار این آیین‌نامه بوده و در موارد زیر قابل بررسی و اعلام نظر میباشد.
 1- واحد تولیدی یا خدماتی مربوط مدارک قابل قبولی دال بر تخلف یا عدم کارآئی و یا تسامح مسئول کنترل کیفیت در انجام وظایف شغلی ارائه و تقاضای عزل نامبرده را بنماید.
 2- مسئول کنترل کیفیت راساً یا با دلایل قابل قبولی استعفاء نماید.
 3- مدیریتهای بخش ذیربط یا مدیرکل استاندارد استان بدلیل عدم کارآئی یا تسامح در انجام وظایف عزل مسئول کنترل کیفیت را درخواست نماید.
 4- یکی از مراجع ذیصلاح کشور حکمی در این زمینه صادر و یا چنین درخواستی را از مؤسسه نموده باشد.

تبصره 1:
در صورتی که کمیته دلایل مطرح شده را کافی و با عزل مسئول کنترل کیفیت موافقت نماید واحد تولیدی ذیربط موظف میباشد حداکثر ظرف مدت یکماه یا مدتی که کمیته تعیین و اعلام خواهد نمود فرد واجد شرایط دیگریرا به کمیته معرفی تا طبق مفاد این آیین‌نامه بررسی و منصوب گردد.

تبصره 2:
در صورتی که کمیته دلایل مطرح شده را کافی ندانسته و با عزل مسئول کنترل کیفیت موافقت ننماید نامبرده همچنان به مسئولیت خود ادامه خواهد داد.

تبصره 3:
تخلفات شغلی مسئول کنترل کیفیت که در کمیته ماده چهار این آیین‌نامه مطرح می گردد در صورتی که علاوه بر عزل، مستوجب مجازات دیگری باشد کمیته مدارک و دلایل خود را جهت اتخاذ تصمیم قانونی به مراجع ذیصلاح قضائی ارسال خواهد نمود.

ماده 8-
مسئول کنترل کیفیت واحدهای تولیدی یا خدماتی در استخدام واحد ذیربط قرار داشته و تابع مقررات استخدامی آن واحد خواهد بود.

ماده 9-
مسئول کنترل کیفیت واحدهای تولیدی یا خدماتی ملزم به اجرای دستورالعمل های مؤسسه در زمینه وظایف شغلی خود می باشد.

ماده 10-
واحد تولیدی یا خدماتی مشمول استانداردهای تشویقی در مدت زمان اعتبار پروانه استفاده از علامت استاندارد ایران ملزم به داشتن مسئول کنترل کیفیت با رعایت شرایط مندرج در این آیین‌نامه خواهند بود.

ماده 11-
مسئولین کنترل کیفیت موظف به رعایت مقررات عمومی واحد تولیدی یا خدماتی ذیربط که مغایر یا مانع از انجام وظایف و مسئولیتهای شغلی آنها نباشد خواهند بود و ملزم به داشتن تائیدیه از مؤسسه بوده و این تائیدیه مانع از رسیدگی به تخلفات غیرشغلی آنها در مراجع ذیصلاح قانونی نخواهد بود.

ماده 12-
آیین‌نامه چگونگی تأیید صلاحیت علمی و فنی مسئولین کنترل کیفیت واحدهای تولید کننده مشمول استاندارد اجباری و نحوه نصب و عزل آنها در 12 ماده و 11 تبصره در تاریخ 4 /7 /1375 به تصویب نهایی وزراء عضو شورای عالی استاندارد رسید و از تاریخ تصویب لازم الاجرا می باشد.