‌آیین‌نامه اجرایی تبصره (۴۰) قانون برنامه دوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

تاریخ تصویب: ۱۳۷۶/۰۳/۰۴
تاریخ انتشار: ۱۳۷۶/۰۴/۰۱

‌شماره: ۵۲۷۸۸ت۱۵۷۸۷‌ه‍
‌تاریخ: ۱۳۷۶.۳.۱۸

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۷۶.۳.۴ بنا به پیشنهاد مشترک شماره ۱۱۰۱۳ مورخ ۱۳۷۴.۷.۱۸ وزارتهای فرهنگ و آموزش ‌عالی و بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی و به استناد تبصره (۴۰) قانون برنامه دوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران -‌مصوب ۱۳۷۳-‌ آیین‌نامه اجرایی تبصره (۴۰) قانون یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:

‌ماده ۱ – [اصلاحی ۱۳۷۸/۱۲/۲۵]
فارغ ‌التحصیلان ایرانی دانشگاههای داخل و خارج از کشور که مدارک تحصیلی آنها حسب مورد از طرف وزارت فرهنگ و آموزش ‌عالی یا‌ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ابتدای سال ۱۳۶۸ حداقل در سطح دکترا ارزیابی و تأیید شده است، در صورت استخدام اعم از پیمانی یا رسمی در دانشگاهها،‌ مراکز و موسسات آموزش ‌عالی و پژوهشی دولتی یا وزارتخانه ‌ها، موسسات و شرکتهای دولتی و سپردن تعهد مبنی بر (۱۰) سال خدمت در موسسه‌ ذی ‌ربط، مشمول این آیین‌نامه می‌شوند. سنوات خدمات قبلی آنها حداکثر تا پنج سال جزو این مدت محاسبه می‌شود.

‌تبصره ۱ – هرسال خدمت در مناطق محروم -‌موضوع جدول پیوست تصویبنامه شماره ۸۴۷۷ت۱۴۷۳۲‌ه‍ مورخ ۱۳۷۴.۷.۱۰ و اصلاحات بعدی‌ آن- معادل دو سال محاسبه می‌شود.

‌تبصره ۲ – فرم تعهد توسط وزارتخانه ذی ‌ربط تهیه شده و در اختیار دانشگاهها و موًً‌سسات آموزش ‌عالی و پژوهشی دولتی قرار می‌گیرد.

‌تبصره ۳ـ [الحاقی ۱۳۷۸/۱۲/۲۵]
فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد در برخی رشته‌های مشخص شده توسط وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و فرهنگ و‌ آموزش عالی برای اشتغال در دانشگاههای جدیدالتأسیس مناطق محروم مشمول این آیین‌نامه می‌باشند.

‌ماده ۲ – وزارتهای فرهنگ و آموزش ‌عالی و بهداشت، درمان و آموزش ‌پزشکی موظفند در حوزه ستادی خود و دانشگاهها و دانشکده ‌های مرتبط‌ ستادی تحت عنوان «‌ستاد رفاهی اعضای هیأت علمی» -‌که از این پس ستاد نامیده می‌شود- تشکیل دهند. چگونگی تشکیل ستاد و عضویت در آن‌ توسط وزرای ذی ‌ربط تعیین می‌شود.

‌تبصره – ستاد مستقر در وزارتخانه، ستاد مرکزی تلقی ‌شده و مصوبات آن در سایر ستادها لازم ‌الاجراست. چگونگی عملکرد این ستاد مطابق‌ دستورالعملی است که به تصویب وزیر مربوط می‌رسد.

‌ماده ۳ – حدود فعالیتها و وظایف ستاد به شرح زیر است:
‌الف – تهیه زمین با کاربری مسکونی از وزارت مسکن و شهرسازی یا دیگر مراجع مجاز.
ب – برنامه ‌ریزی برای احداث خانه یا آپارتمان مسکونی و واگذاری آن به اشخاص مشمول این آیین‌نامه.
ج – خرید واحدهای مسکونی آماده یا نیمه ‌تمام از وزارت مسکن و شهرسازی یا دیگر
مراجع مجاز و تکمیل و واگذاری آن به اشخاص مشمول این‌آیین‌نامه.
‌د – برنامه ‌ریزی برای مدیریت مسائل مالی و اجرای سایر امور در این آیین‌نامه.

‌تبصره ۱ – ستاد می‌تواند با رعایت مقررات قانونی، از طریق شرکت تعاونی اعضای هیأت علمی و استفاده از پس ‌انداز اعضا، تسهیلات بانکی و‌ سرمایه ‌گذاری بخشهای دولتی، عمومی، تعاونی و اشخاص حقیقی و حقوقی تمام یا قسمتی از فعالیتهای خود را انجام دهد.

‌تبصره ۲ – احداث خانه یا آپارتمان و سایر اقدامات موضوع این ماده فقط برای اشخاص مشمول و براساس مفاد این آیین‌نامه مجاز است.

‌تبصره ۳ – قرارداد واگذاری زمین و ساختمان و تعیین درصد سهمیه مربوط فقط با ستاد منعقد می‌شود.

‌ماده ۴ – مشمولان این آیین‌نامه با ارایه گواهی از موًً‌سسه دولتی محل اشتغال می‌توانند حداکثر ظرف یک سال پس از بازگشت به کشور وسایل متعارف‌ نو و مستعمل زندگی خود را از قبیل یخچال، فریزر، تلویزیون، ماشین ‌ظرفشویی، ماشین لباسشویی، رایانه شخصی، چاپگر، کتاب و مودم با معافیت از (۵۰%) سود بازرگانی متعلقه به کشور وارد و ترخیص کنند.

‌تبصره – مشمولان این آیین‌نامه می‌توانند به منظور خرید یک دستگاه خودرو از تولیدات داخلی حداکثر بیست و پنج میلیون (۲۵.۰۰۰.۰۰۰)‌ ریال‌ تسهیلات با مدت و حداقل نرخ سودی که به تصویب شورای پول و اعتبار می‌رسد، از بانکهای کشور وام دریافت کنند. تضمین مربوط به صورت سفته‌ انجام می‌گیرد.

‌ماده ۵ –

[موقوف الاجرا شدن ماده (۵) آیین‌نامه اجرایی تبصره ۴۰ قانون برنامه دوم توسعه]

[به منظور تهیه وسایل اولیه زندگی افراد مشمول این آیین‌نامه، بانکها مبلغ ده میلیون (۱۰.۰۰۰.۰۰۰)‌ریال وام با نرخ سود (۲۰%)- که باز‌پرداخت (۴%) آن را سازمان برنامه و بودجه تضمین می‌کند- در اختیار آنها قرار می‌دهند. تضمین مربوط به صورت سفته انجام می‌گیرد.]

‌ماده ۶ – به مشمولان این آیین‌نامه که شاغل به تحصیل در خارج از کشور بوده ‌اند پس از استخدام، معادل ریالی بهای بلیط هواپیما -‌برمبنای نرخهای‌ هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران- بابت بازگشت مستخدم، همسر و حداکثر سه فرزند او، از کشور محل تحصیل تا تهران حسب مورد توسط‌وزارتهای فرهنگ و آموزش ‌عالی یا بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پرداخت می‌شود.

‌تبصره – در صورت استخدام افراد مشمول این آیین‌نامه در خارج از مرکز، براساس ضوابط قانون استخدام کشوری بهای بلیط هواپیما یا معادل هزینه‌ سفر بابت سفر مستخدم و افراد تحت تکفل او از تهران تا محل خدمت، همچنین هزینه حمل اثاثیه به وی پرداخت می‌شود.

‌ماده ۷ – در صورت ازدواج افراد مشمول این آیین‌نامه پنج میلیون (۵.۰۰۰.۰۰۰)‌ریال قرض ‌الحسنه توسط بانکها به عنوان وام به آنها پرداخت می‌شود.‌ تضمین مربوط به صورت سفته انجام می‌گیرد.

‌ماده ۸ – افراد مشمول این آیین‌نامه در مراتب دانشیاری و استادی و اعضای رسمی فرهنگستانهای کشور با ارائه معرفی ‌نامه از موًً‌سسه ذی ‌ربط‌ می‌توانند در فرودگاههای کشور از جایگاه تشریفات ویژه استفاده کنند.

‌ماده ۹ – افراد مشمول این آیین‌نامه می‌توانند ابزار و لوازم کار مورد نیاز خود را به تشخیص دانشگاه یا موًً‌سسه آموزشی و پژوهشی محل خدمت و با‌ معافیت از پرداخت (۵۰%) سود بازرگانی متعلقه وارد و ترخیص کنند.

‌ماده ۱۰ – به افراد مشمول این آیین‌نامه که خود و افراد تحت تکفل آنها -‌به استثنای همسر- از تاریخ ۱۳۶۷.۱.۱ فاقد مسکن ملکی هستند در صورتی‌ که از سوی هیچ ‌یک از ارگانها به آنها زمین واگذار نشده باشد با رعایت مقررات و ضوابط مربوط زمین یا مسکن واگذار می‌شود.

‌ماده ۱۱ – در صورتی که افراد مشمول این آیین‌نامه دارای زمین باشند فقط برای ساخت می‌توانند از تسهیلات بانکی استفاده کنند.

‌ماده ۱۲ – شهرداریها موظفند برابر ضوابط مورد عمل، با اولویت و در اسرع وقت در خصوص صدور پروانه ساختمان موضوع این آیین‌نامه اقدام کنند.

‌ماده ۱۳ – سازمانها و دستگاههای تأ‌مین ‌کننده آب، برق، گاز، تلفن و سایر خدمات
مورد نیاز واحدهای مسکونی موظفند تسهیلات لازم را در مورد‌ واگذاری حق انشعاب برای مشمولان این آیین‌نامه فراهم کنند.

‌ماده ۱۴ – اعضای هیأت علمی موًً‌سسات تحقیقاتی و آموزشی وابسته به وزارتخانه ‌ها، سازمانها و موًً‌سسات دولتی، نظامی و انتظامی و بنیاد شهید‌ انقلاب اسلامی و ستادها و مراکز اداری که دارای پست سازمانی مصوب برای اعضای هیأت علمی هستند با رعایت مقررات و ضوابط مندرج در بند«‌الف» تبصره (۸۹) قانون برنامه دوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران -‌مصوب ۱۳۷۳- مشمول این آیین‌نامه هستند.

‌ماده ۱۵ – آیین‌نامه ‌های اجرایی تبصره ‌های (۴۴) و (۴۵) قانون برنامه اول توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران – موضوع‌ تصویبنامه ‌های شماره ۴۰۷۴۴ت۱۰۳ک مورخ ۱۳۶۹/۶/۱۵ و شماره ۹۲۵۲ت۵۶ک مورخ ۱۳۶۹/۴/۳۱– لغو می‌شود.

‌حسن حبیبی
‌معاون اول رئیس ‌جمهور