‌قانون مستثنی شدن ماشین‌آلات، خودروهای اهدایی و قطعات و لوازم مربوط به آنها از شمول تبصره (۱۷) ماده واحده‌ قانون چگونگی محاسبه و وصول حقوق گمرکی، سود بازرگانی و مالیات انواع خودرو، ماشین‌آلات راهسازی وارداتی و‌ ساخت داخل و قطعات آنها

تاریخ تصویب: ۱۳۷۶/۰۲/۰۲
تاریخ انتشار: ۱۳۷۶/۰۳/۰۷

‌ماده واحده- کلیه خودروها و ماشین‌آلات راهسازی وارداتی و قطعات و لوازم آنها موضوع قانون چگونگی محاسبه و وصول حقوق گمرکی، سود‌ بازرگانی و مالیات انواع خودرو و ماشین‌آلات راهسازی وارداتی و ساخت داخل و قطعات آنها مصوب ۱۳۷۱ که توسط دولت‌ها و مجامع و سازمان‌های‌ بین‌المللی به دولت جمهوری اسلامی ایران اهدا شده یا می‌شوند، از شمول تبصره (۱۷) قانون مذکور مستثنی بوده و از پرداخت حقوق گمرکی و سود‌ بازرگانی و مالیات موضوع قانون یاد شده معاف می‌باشند.

‌تبصره ۱- تشخیص اهدایی بودن خودروها و ماشین‌آلات راهسازی وارداتی موضوع این قانون بر عهده هیات وزیران است.

‌تبصره ۲- استفاده از خودروها و ماشین‌آلاتی که با معافیت از حقوق گمرکی و سود بازرگانی و مالیات موضوع این قانون ترخیص شده یا می‌شوند،‌ در غیر از امور مربوط به طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی مربوط و یا موارد منظور اهداکننده ممنوع است و انتقال آنها به اشخاص حقیقی و حقوقی به هر‌ عنوان، منوط به پرداخت کلیه حقوق گمرکی و سود بازرگانی و مالیات متعلق بر اساس مقررات حاکم در زمان ورود، خواهد بود.

‌تبصره ۳- حقوق گمرکی، سود بازرگانی و مالیات پرداختی بابت خودروهای اهدایی که قبل از تاریخ اجرای این قانون ترخیص شده‌اند قابل‌ استرداد نمی‌باشد.

‌تبصره ۴- خودروهای سواری به استثنای آمبولانس و خودروهای سبک کمک‌دار، اتوبوس و مینی‌بوس مشمول معافیت مقرر در این قانون‌ نمی‌باشند.


قانون فوق مشتمل بر ماده واحده و چهار تبصره در جلسه علنی روز سه شنبه مورخ دوم اردیبهشت ماه یکهزار و سیصدو هفتاد و شش مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 16 /2 / 1376 به تأیید شورای نگهبان رسیده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی – علی اکبر ناطق نوری