آیین‌نامه اجرایی تبصره (۶۸) قانون بودجه سال ۱۳۷۶

تاریخ تصویب: ۱۳۷۶/۰۱/۳۱
تاریخ انتشار: ۱۳۷۶/۰۲/۲۰

۵۲۵۹۴ت۱۷۹۸۹‌ه‍ – ۱۳۷۶.۰۲.۰۷

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۷۶.۱.۳۱ بنابه پیشنهاد شماره ۱۰۲.۴۴۱ مورخ ۱۳۷۶.۱.۳۱ برنامه و بودجه و به استناد تبصره (۶۸) قانون‌ بودجه سال ۱۳۷۶ کل کشور، آیین‌نامه اجرایی تبصره یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:

‌ماده ۱ ـ [اصلاحی ۱۳۷۹/۲/۲۵]
در اجرای مفاد تبصره (۷۱) قانون برنامه پنجساله دوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و به استناد تبصره (۶۸) قانون بودجه سال ۱۳۷۶ کل کشور، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی موظف است به منظور تحدید حدود و رسمیت‌ بخشیدن به مالکیت بر عرصه و اعیان واحدهای مسکونی روستاهای بالای ۳۰۰ خانوار و مراکز دهستانها براساس نقشه‌های طرح‌های هادی روستایی‌ وضع موجود روستاها را تهیه نماید.

‌ماده ۲ ـ بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مکلف است نسبت به شناسایی عرصه و اعیان مالکین واحدهای مسکونی و زمینهای داخل بافت روستا،‌ براساس نقشه‌های هادی روستایی اقدام و تا مراحل پایانی صدور سند مالکیت در مراجع قانونی و اداری پیگیری نماید.

‌تبصره ـ اختلاف احتمالی بین مالک با مالکین دیگر، با نظر کارشناسی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک‌ کشور حل و فصل می‌شود.

‌ماده ۳ ـ نقشه‌های تفکیکی تهیه شده توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به عنوان نقشه‌های تفکیکی ثبتی معتبر بوده و ادارات ثبت اسناد و‌املاک موظفند نسبت به صدور سند ثبتی به نام مالک یا مالکین مشاع در طول برنامه پنجساله دوم تسریع نمایند و در این زمینه مکلف به همکاری با‌ بنیاد مسکن انقلاب اسلامی می‌باشند.

‌تبصره ـ [اصلاحی ۱۳۷۹/۲/۲۵]
صدور اولین سند توسط ادارات ثبت اسناد و املاک کشور از پرداخت هرگونه عوارض و مالیات معاف است.

‌ماده ۴ ـ بنیاد مسکن انقلاب اسلامی موظف است براساس تعرفه زیر، هزینه تهیه نقشه‌های تفکیکی و مقدمات صدور اسناد مالکیت و تحدید‌ حدود را از مالک یا مالکین دریافت نماید.
‌الف ـ عرصه موجود در محدوده بافت روستایی مسکونی تا ۲۰۰ متر مربع مقطوع پنجاه‌ هزار (۰۰۰‌ر۵۰) ریال برای هرپلاک ثبتی.
ب ـ عرصه موجود در محدوده بافت روستایی مسکونی بیش از ۲۰۰ متر مربع به ازای هر متر مربع اضافی ۲۰۰ ریال علاوه بر مبلغ پنجاه هزار(۰۰۰‌ر۵۰) ریال.

‌ماده ۵ ـ بنیاد مسکن انقلاب اسلامی موظف است وجوه یاد شده را که از مالک یا مالکین مشاع دریافت می‌دارد به حساب درآمد عمومی نزد‌ خزانه‌داری کل واریز و معادل صد درصد (۱۰۰%) وجوه واریزی از محل طرح شماره ۳۰۸۰۶۲۰۱ پس از مبادله موافقتنامه شرح عملیات با سازمان‌ برنامه و بودجه دریافت و هزینه نماید.

‌تبصره ـ صاحبان سند موظفند هزینه صدور هر جلد دفترچه صدور مالکیت را برابر تعرفه‌های ثبتی در وجه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور‌ پرداخت نمایند.

‌حسن حبیبی
‌معاون اول رییس جمهور