‌آیین‌نامه اجرایی ماده (۵۵) قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین [مصوب ۱۳۷۶/۱/۱۰]

تاریخ انتشار: ۱۳۷۶/۰۲/۰۳

۵۰۹۹۸ت۱۶۵۱۱‌ه‍ – ۱۳۷۶/۰۱/۲۰

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۷۶/۱/۱۰ بنا به پیشنهاد شماره ۱.۳۵۴ مورخ ۱۳۷۵.۱.۱۴ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تأیید سازمان برنامه و‌ بودجه و وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد بند ـ هـ ـ ماده (۵۵) قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین ـ ‌مصوب ۱۳۷۳ ـ آیین‌نامه اجرایی ماده یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:

‌ماده ۱ ـ گمرک جمهوری اسلامی ایران موظف است هنگام ترخیص کالاهای زیر مبالغ تعیین شده را وصول و به حساب خزانه‌داری کل واریز نماید:
۱ـ۱ ـ مبلغ پنجاه (۵۰) ریال به ازای هر نوار کاست و نوار ریل ضبط صوت وارده به کشور به استثنای نوارهای وارد شده توسط سازمان صدا و سیمای‌ جمهوری اسلامی ایران.
۲ـ۱ ـ مبلغ پانصد (۵۰۰) ریال به ازای هر نوار ویدئویی وارده به کشور.
۳ـ۱ ـ به میزان (۳%) بهای سیف وسایل سمعی و بصری وارداتی شامل انواع تلویزیون رنگی، رادیو، ضبط صوت، ضبط و پخش، دیسک من، ویدئو،‌ دوربین فیلمبرداری و دوربین عکاسی به استثنای کالاهای مورد نیاز سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.
۴ـ۱ ـ گمرک ایران موظف است سه درصد (۳%) قیمت ماشین آلات چاپی و دستگاههای وابسته به صنعت چاپ را که از خارج وارد می‌شوند بر اساس‌ پروفرومهای گمرکی که توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی اخذ می‌شود، دریافت و به حساب خزانه واریز نماید.

‌تبصره ۱ ـ در خصوص نوارهای صوتی و تصویری که به صورت کلی (‌فله) به کشور وارد می‌شوند با توجه به مدت زمان آنها، نوارهای صوتی با حداکثر‌ زمان ۹۰ دقیقه و نوارهای تصویری با حداکثر زمان ۱۸۰ دقیقه به ترتیب پنجاه و پانصد ریال به ازای هر نوار صوتی یا تصویری اخذ خواهد ‌شد.

‌تبصره ۲ ـ گمرک ایران موظف است فهرست کامل وارد کنندگان و صورت ریز اقلام وصولی موضوع ماده (۱) این آیین‌نامه را هر سه ماه یکبار به وزارت‌ فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال نماید.

‌ماده ۲ ـ وزارت دادگستری موظف است هر سه ماه یکبار یک نسخه از اطلاعات و آمار و اسناد مربوط به ارقام وصولی موضوع ردیف (۵) بند (‌الف)‌ ماده (۵۵) قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین را از قوه قضائیه اخذ و به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال نماید.

‌ماده ۳ ـ به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اجازه داده می‌شود مبالغ زیر را اخذ و به حساب‌های مربوط نزد خزانه واریز نماید:
۱ـ۳ ـ دو درصد (۲%) هزینه اقامت هر شب یک مسافر در هتل‌های یک الی پنج ستاره و پلاژهای عمومی و مجتمع‌های ساحلی.
۲ـ۳ ـ درآمد حاصل از اجرای قانون وصول عوارض از متقاضیان شرکت در گشتهای گروهی سیاحتی و زیارتی اعزامی به خارج از کشور.
۳ـ۳ ـ درآمدهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حاصل از فعالیت‌های فرهنگی و هنری و سیاحتی شامل برگزاری نمایشگاهها و جشنواره‌ها، اجاره‌ غرفه‌ها، اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری، اجاره سالنها و مراکز فرهنگی و هنری، فروش کتب، جزوات و نشریات، فروش بلیط مجموعه‌های‌ فرهنگی، ارائه خدمات و انجام امور تحقیقاتی و پژوهشی.
۴ـ۳ـ پنج درصد (۵%) از کلیه هزینه‌های انجام شده در امور چاپی (‌شامل لیتوگرافی ـ حروف چینی و چاپ) بجز فعالیت‌های چاپی و آموزشی دولتی و‌کتب و نشریات.
۵ ـ۳ ـ نیم درصد (۰.۵%) قیمت روز کلیه ماشین‌آلات چاپ و تجهیزات وابسته به هنگام نقل و انتقال، طبق نظر کارشناس منتخب وزارت فرهنگ و‌ارشاد اسلامی.
۶ ـ۳ ـ درآمدهای حاصل از اجرای قانون مجازات متخلفان در امور سمعی و بصری.

‌ماده ۴ ـ صد درصد (۱۰۰%) وجوه واریزی به حساب درآمد عمومی کشور بابت درآمدهای حاصل از اجرای بندهای (‌الف) و (ب) ماده (۵۵) قانون‌ وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین از محل اعتبارات مربوط در قوانین بودجه سنواتی و بر اساس درخواست وجه توسط‌ ذی‌حساب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،‌در اختیار این وزارت قرار خواهد گرفت تا پس از مبادله موافقتنامه با سازمان برنامه و بودجه برای تحقق‌ اهداف ماده یاد شده به شرح زیر به مصرف برسد:
۱ـ۴ ـ صد در صد (۱۰۰%) درآمد ردیف‌های (۱) و (۲) بند (‌الف) به منظور ارایه خدمات آموزشی و توسعه صنعت ایرانگردی و جهانگردی.
۲ـ۴ ـ صد در صد (۱۰۰%) درآمدهای ردیف (۳) و (۴) و (۵) بند (‌الف) به منظور کمک به فعالیتهای هدایتی و حمایتی فرهنگی و هنری نظیر برگزاری‌ جشنواره، نمایشگاه، تولید فیلمهای ویدئویی، حمایت از شبکه ویدئویی جهت مقابله موًً‌ثر با تولید و تکثیر و توزیع برنامه‌های غیر مجاز.
۳ـ۴ ـ صد در صد (۱۰۰%) درآمدهای موضوع بند (ب) به منظور توسعه و گسترش صنعت چاپ و نشر و ارایه آموزشهای لازم در این صنعت در‌ راستای اهداف فرهنگی جمهوری اسلامی ایران.

‌ماده ۵ ـ اسناد هزینه‌های انجام شده طبق مقررات قانون محاسبات عمومی کشور به امضای مشترک مقامات مجاز دستگاه اجرایی و ذی‌حساب مربوطه‌ در قالب اهداف مقرر در ماده (۵۵) قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین، به هزینه قطعی منظور خواهد شد.

‌حسن حبیبی
‌معاون اول رییس جمهور