۵۲۸۳۸ت۱۷۸۳۸ه – ۱۳۷۶.۰۲.۰۹
هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۷۶.۱.۶ بنا به پیشنهاد شماره ۳۳۰۳ـ۸۴۵۵.۴۲ـ۱۰۲ مورخ ۱۳۷۵.۱۲.۲۱ سازمان برنامه و بودجه و در اجرای تبصره (۳۰) قانون بودجه سال ۱۳۷۶ کل کشور آییننامه اجرایی تبصره یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:
ماده ۱ ـ اجازه داده میشود اعتبارات عمرانی بازسازی مناطق جنگزده کشور منظور در قانون بودجه سال ۱۳۷۶ کل کشور به شرح زیر پس از مبادله موافقتنامه با سازمان برنامه و بودجه (مرکز یا استان حسب مورد) و در چهارچوب ضوابط این آییننامه به مصرف برسد.
الف ـ مبلغ سیصد میلیارد (۳۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال اعتبارات عمرانی استانی طرحها و
پروژههای بازسازی مناطق جنگزده منظور در جدولجداگانه پیوست قانون بودجه سال ۱۳۷۶
کل کشور (مطابق جدول پیوست این آییننامه) حسب فصل و بنا به پیشنهاد دستگاه
اجرایی و تأیید ستادبازسازی استان ذیربط برای شهرها و روستاهای در حال بازسازی
تعیین میشود تا پس از مبادله موافقتنامه با سازمان برنامه و بودجه استان به مصرف برسد.
ب ـ مبلغ یکصد و چهل و پنج میلیارد (۱۴۵.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال اعتبار عمرانی
پروژههای مربوط به طرحهای عمرانی ملی بازسازی مناطق جنگزده، منظور در جدول
جداگانه پیوست قانون بودجه سال ۱۳۷۶ کل کشور ( مطابق جدول پیوست این آییننامه)
حسب فصل و بنا به پیشنهاددستگاه اجرایی ذیربط و تأیید ستاد مرکزی بازسازی تعیین
میشود تا پس از مبادله موافقتنامه با سازمان برنامه و بودجه مرکز یا استان (حسب مورد) بهمصرف برسد.
ج ـ مبلغ یکصد و هشتاد میلیارد (۱۸۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال اعتبار عمرانی منظور در ردیف ۵۰۳۲۹۱ قسمت چهارم قانون بودجه سال ۱۳۷۶ کل کشور برای تأمین خسارات آسیب
دیدگان از جنگ که توسط آتش مستقیم دشمن یا توسط ضد انقلاب دچار خسارت شدهاند و تا
پایان ۱۳۷۵.۴.۱ دارای پرونده هستند، همچنین تأمین خسارات وارد شده به اشخاص ناشی
از موارد فوق و هزینه آمادهسازی محل اسکان و اشتغال مهاجران و تأمینتفاوت تسهیلات اعطایی در این خصوص قابل مصرف است.
تبصره ۱ ـ اسامی شهرستانهای مناطق جنگزده و در حال بازسازی به شرح زیر است:
۱ ـ شهرستان آبادان
۲ ـ شهرستان خرمشهر
۳ ـ شهرستان دشت آزادگان
۴ ـ روستاهای غرب کرخه از شهرستان شوش
۵ ـ روستاهای دارخوین
۶ ـ شهرستان مهران
۷ ـ شهرستان دهلران
۸ ـ شهرستان قصرشیرین
۹ ـ شهرستان گیلانغرب
۱۰ ـ شهرستان سرپل ذهاب
۱۱ ـ روستاهای شهرستان جوانرود و بخش ثلاث باباجانی
۱۲ ـ روستاهای شهرستان پاوه و شهرنوسود
۱۳ ـ شهرستان بانه
۱۴ ـ شهرستان مریوان
تبصره ۲ ـ تأمین اعتبار برای طرحها و پروژه های نیمه تمام بازسازی و پرداخت خسارتهای مردمی مناطق آسیب دیده از جنگ در شهرستانهای خارج از مناطق مندرج در
تبصره فوق و نیز نقاط یا پروژههایی از مناطق جنگزده قبلی یا مناطق آسیب دیده از
جنگ که نیاز به بازسازی دارند پس از تصویب ستادمرکزی بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده مشمول این آییننامه هستند.
تبصره ۳ ـ واحدهایی که در مناطق ممنوعه قرار گرفتهاند و مالکان آنها به دلیل
معارض نظامی تا پایان سال ۱۳۷۳ قادر به تشکیل پرونده نشدهاند، بعد از تأیید شورای
تأمین استان مبنی بر اینکه روستا یا منطقهای که واحد مذکور در آن قرار گرفته است
تازمان تصویب قانون و بعد از آن جزو مناطق ممنوعهبوده و به همین دلیل تشکیل
پرونده داده نشده و برآورد خسارت نشدهاند، در صورت آزاد شدن محل برای بازسازی،
تأمین خسارت مهاجران خسارتدیده مذکور مشمول کمکهای پیشبینی شده در این آییننامه هستند.
تبصره ۴ ـ در کلیه اعتبارات تسهیلاتی این تبصره جانبازان، خانواده شهدا و آزادگان دارای اولویت هستند.
ماده ۲ ـ مراحل مبادله موافقتنامهها و تخصیص اعتبارات موضوع این آییننامه به شرح زیر انجام میشود:
۱ ـ دستگاههای مجری طرحها و پروژههای بازسازی ملی و استانی موظفند طبق بندهای “الف” و “ب” تبصره (۳۰) قانون بودجه سال ۱۳۷۶ کل کشوربلافاصله پس از ابلاغ قانون
بودجه سالجاری و این آییننامه و تأیید ستاد مرکزی بازسازی یا ستاد بازسازی استان (حسب مورد) نسبت به مبادله موافقتنامه طرحها و پروژههای مربوط، با سازمان برنامه
و بودجه مرکز یا استان اقدام کنند. ستادهای بازسازی، دستگاههای اجرایی و سازمان
برنامه وبودجه موظفند ترتیبی اتخاذ کنند که مبادله موافقتنامه طرحها و پروژههای
بازسازی حداکثر تا نیمه خرداد ماه سال ۱۳۷۶ انجام شود.
۲ ـ به منظور حصول اطمینان از حسن اجرای طرحها و پروژهها و هزینه کردن اعتبارات،
حسب اولویتهای مناطق جنگزده در حال بازسازی، مفادموافقتنامه طرحها و پروژههای
ملی بین دستگاههای اجرایی و سازمان برنامه و بودجه، همچنین پیشنهاد تخصیص اعتبار طرحهای فوقالذکر پس ازکسب نظر از ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده کشور است.
۳ ـ کل اعتبارات تبصره (۳۰) قانون بودجه سال ۱۳۷۶ کل کشور تخصیص یافته تلقی میشود
و کمیته تخصیص اعتبار مرکز و استانها موظفند،تخصیص اعتبار مربوط به بازسازی مناطق
جنگزده را مقدم بر سایر اعتبارات ابلاغ نمایند و وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز
بلافاصله با توجه بهتخصیص مذکور نسبت به پرداخت اعتبارات مربوط اقدام میکند.
۴ ـ سازمان برنامه و بودجه حداکثر ظرف یک هفته پس از دریافت موافقتنامهها نسبت به مبادله و ابلاغ آنها اقدام مینماید. رونوشت کلیه موافقتنامهها ازسوی سازمان
برنامه و بودجه برای ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده یا ستاد بازسازی
استان ارسال میشود و به استناد بندهای “الف” و”ب” تبصره (۳۰) قانون بودجه سال
۱۳۷۶ کل کشور مفاد موافقتنامه بین سازمان برنامه و بودجه و دستگاه اجرایی ذیربط
نباید مغایر تأیید ستاد مرکزی بازسازی یا ستاد بازسازی استان (حسب مورد) باشد.
۵ ـ جابجایی بین طرحهای بازسازی پس از کسب نظر از ستاد مرکزی بازسازی یا استان
(حسب مورد) طبق مفاد تبصره (۱۸) قانون بودجه سال ۱۳۷۳کل کشور انجام میشود.
ماده ۳ ـ ذیحساب مربوط مجاز است در صورت لزوم و براساس درخواست دستگاه ذیربط
جهت تهیه و تأمین مصالح ساختمانی، تجهیزات و ماشینآلات طرحها و پروژههای موضوع
این آییننامه وجوه مورد نیاز را (که در موافقتنامه مربوط نیز درج شده است) به
حساب کارخانهها یا شرکتهای دولتی طرف قرارداد واریز نماید.
تبصره ـ مقصود از دستگاه ذیربط دستگاهی است که اعتبار آن کسر میشود.
ماده ۴ ـ ضوابط و دستورالعملهای پرداخت خسارت وارد شده به اشخاص اعم از حقیقی یا
حقوقی (موضوع ماده (۱) این آییننامه) و اقدامات لازم برای بازگشت مهاجران از
قبیل پرداخت وام، تأمین و تحویل زمین، نحوه توزیع هزینه آماده سازی محل اسکان
مهاجران در مناطق مختلف جنگزدهکشور، تأمین تفاوت تسهیلات اعطایی به مهاجران،
اشتغال، اسکان و اداره امور مربوط به بازسازی مناطق جنگزده و سایر موارد توسط
نماینده ویژهرییس جمهور در اداره امور مربوط به بازسازی مناطق جنگزده کشور ابلاغ
میشود و این ضوابط برای کلیه دستگاههای مجری طرحها و پروژههای بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده لازم الاجر است.
تبصره ـ سهم قطعی هراستان برای تأمین خسارات آسیب دیدگان از جنگ توسط نماینده
ویژه رییس جمهور در اداره امور مربوط به بازسازی مناطق جنگزده به سازمان برنامه و
بودجه ابلاغ میشود تا بعد از مبادله موافقتنامه مربوط توسط ستاد بازسازی و نوسازی
مناطق جنگزده یا بنیاد مسکن استان ذیربط به خسارت دیدگان پرداخت شود.
ماده ۵ ـ وجوه لازم برای پرداخت هزینههای طرحها و پروژههای موضوع این آییننامه
در حدود اعتبارات تخصیص یافته و با رعایت مقررات این آییننامه براساس درخواست وجه
ذیحساب مربوط توسط خزانه به حساب بانکی دستگاه ذیربط که از طرف خزانه در تهران
در بانک ملی شعبه دولتی ودر شهرستانها دریکی از شعب بانک ملی ایران به همین منظور
افتتاح شده یا میشود واریز خواهد شد.
تبصره ۱ ـ در مورد دستگاههای اجرایی فاقد ذی حساب، وظیفه ذیحساب در مورد
اعتبارات ملی توسط مسؤول امور مالی دستگاه و در مورداعتبارات استانی توسط مسؤول
امور مالی واحد استانی دستگاه مربوط (که از طریق آن دستگاه برای انجام عملیات
مالی موضوع این آییننامه به وزارتامور اقتصادی و دارایی معرفی میشود) با رعایت
مقررات این آییننامه انجام میشود.
تبصره ۲ ـ سهم اعتباری هریک از دستگاههای اجرایی فاقد ذی حساب توسط مسؤول امور
مالی آن دستگاه از نمایندگی خزانه در استان درخواست و بهحساب بانکی موضوع این
ماده واریز میشود. وجوه پرداختی از این بابت در پایان سال براساس درخواستهای
مسؤول امور مالی و گواهیهای بانکیمبنی بر واریز وجوه از حساب دریافتی نمایندگی
خزانه کسر و به حساب دریافتی دستگاه فاقد ذی حساب، منظور میشود.
ماده ۶ ـ دستگاههای اجرایی ملی و استانی (مجری طرحهای موضوع این آییننامه)
موظفند گزارش پیشرفت کار و هزینه عملیات انجام شده را (درمورد وجوه دریافتی) به
صورت ماهانه تهیه و پس از تأیید ذیحساب مربوط (در مورد هزینهها) برای نماینده
ویژه رییس جمهور در اداره امور بازسازیو نوسازی مناطق جنگزده و سازمان برنامه و بودجه ارسال کنند.
ماده ۷ ـ مسؤولیت تشخیص، تعهد، تسجیل و صدور حواله بر عهده بالاترین مقام دستگاه
اجرایی ذیربط یا مقام مجاز از سوی او و مسؤولیت تأمین اعتبار و اعمال نظارت و
پرداخت (طبق قوانین و مقررات مربوط) حسب مورد بر عهده ذی حساب یا مسؤول امور مالی دستگاه است.
ماده ۸ ـ در مواردی که به منظور ایجاد تسهیلات لازم در پرداخت هزینههای مربوط به
بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده واگذاری تنخواه گردان ضرورت دارد، ذیحساب یا مسؤول
امور مالی هر دستگاه میتواند مبلغی حداکثر تا دهدرصد (۱۰%) اعتبار مربوط را به
تشخیص بالاترین مقام دستگاهاجرایی یا مقام مجاز از سوی او به عنوان تنخواهگردان
به حساب واحد تدارکاتی دستگاه اجرایی ذیربط واریز کند، پرداختهای بعدی در قبال
ارایه سندهزینه مجاز است. به هر حال ذیحسابهای مرکز یا استانها تحت هر عنوان حق
پرداخت هیچگونه وجهی را که در موافقتنامه قید نشده است یا افزون برارقام مندرج
در موافقتنامه باشد ندارند و در صورت پرداخت، ذیحساب مسؤول است.
ماده ۹ ـ دستگاههای اجرایی مجازند به تشخیص و دستور بالاترین مقام دستگاه اجرایی
یا مقام مجاز از سوی او مبلغی متناسب با نوع و میزان قرارداد و حداکثر به میزان
بیست و پنج درصد (۲۵%) مبلغ قرارداد را به صورت پیش پرداخت در مقابل ضمانت بانکی در اختیار طرف قرارداد بگذارند.
ماده ۱۰ ـ اسناد هزینههای انجام شده با رعایت بند”و” قانون نحوه هزینه کردن
اعتباراتی که به موجب قانون از رعایت قانون محاسبات عمومی و سایر مقررات عمومی
دولت مستثنی هستند ـ مصوب ۱۳۶۴ ـ و مقررات این آییننامه پس از تنظیم و گواهی
مسؤولین مربوط، با امضای مشترک بالاترینمقام دستگاه اجرایی یا مقام مجاز از سوی
او و ذیحساب یا مسؤول امور مالی دستگاه و به شرط دارا بودن مدارک لازم به شرح زیر قابل احتساب بههزینه قطعی هستند:
۱ ـ تنظیم قرارداد یاگرفتن فاکتور الزامی است مگر در موارد اضطراری که نیاز به
تأمین کالا از قبل قابل پیشبینی نباشد و خرید به اندازه رفع اضطرارصورت گیرد و
دولت، مؤسسات وابسته به دولت، شهرداریها، بانکها و نهادهای انقلاب اسلامی در تولید
و توزیع آنها هیچ گونه مداخله یا مباشرتنداشته باشند. تشخیص موارد اضطراری و
تعیین میزان آن بر عهده وزیر یا بالاترین مقام دستگاه اجرایی ذیربط یا مقام مجاز از سوی آنهاست.
۲ ـ در مورد خریدهای داخلی، فاکتور خرید یا صورت مجلس خرید، با رعایت مفاد بند (۱) این ماده و قبض انبار یا صورت مجلس تحویل کالا.
۳ ـ در مورد خریدهای خارجی، اعلامیه بانک در موارد جزیی، صورتحساب فروشنده، مدارک
ترخیص کالا از گمرک و قبض انبار یا صورت مجلستحویل کالا.
۴ ـ در مورد پرداخت حقوق، دستمزد و مزایا یا موضوع پرداخت پرسنلی دیگر گواهی انجام
کار از سوی مقامات مجاز و امضای گیرنده وجه یا گواهیبانک دایر بر واریز وجه به حساب بانکی ذینفع.
۵ ـ در مورد کارهایی که به پیمانکار محول میشود، قرارداد مربوط و تأیید تحویل
کالا یا انجام خدمت موضوع قرارداد توسط بالاترین مقام دستگاه اجرایی یا مقام مجاز از سوی او.
تبصره ـ مسؤول امور مالی وزارت جهاد سازندگی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی
میتوانند در صورت لزوم اختیار امضای اسناد هزینههای موضوع این ماده را که از محل
اعتبارات طرحهای ملی در استانها انجام میشود به صورت کلی یا جزیی به مسؤول امور مالی استان مربوط تفویض کنند.
ماده ۱۱ ـ خرید هر گونه خودرو از محل اعتبارات موضوع این آییننامه تابع مقررات مربوط به قانون بودجه سال ۱۳۷۳ کل کشور است.
ماده ۱۲ ـ آن قسمت از اموال و تأسیساتی که به منظور فراهم آوردن موجبات اجرایی
امر بازسازی و نوسازی ابنیه و تأسیسات موضوع تبصره (۳۰) قانون بودجه سال ۱۳۷۶ کل
کشور خریداری یا ایجاد میشوند اموال دولتی به شمار میروند و تمامی امکاناتی که
از محل اعتبارات بازسازی خریداریشدهاست مشمول تبصره (۳۱) قانون بودجه سال ۱۳۷۶
کل کشور بوده و براساس آییننامه اجرایی تبصره یاد شده تعیین تکلیف میشوند.
ماده ۱۳ ـ دستگاههای مجری طرحها و پروژههای بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده
مکلفند حساب اعتبار موضوع این آییننامه را نگهداری و در مواردی که از سوی دیوان
محاسبات کشور تعیین و اعلام میشود به دیوان محاسبات کشور و وزارت امور اقتصادی و
دارایی ارایه کنند. دیوانمحاسبات کشور حساب مذکور و اسناد مربوط را رسیدگی میکند.
ماده ۱۴ ـ تعهدات پرداخت نشده سنوات گذشته طرحهای بازسازی و نوسازی دستگاههای
اجرایی ملی یا استانی که با رعایت مقررات در چهارچوباعتبارات بازسازی مصوب بودجه
سال مربوط به وجود آمده باشد بارعایت ضوابط و مقررات مربوط قابل پرداخت است.
ماده ۱۵ ـ گزارش عملکرد اعتبار موضوع این آییننامه هر سه ماه یکبار توسط
دستگاههای اجرایی ذیربط استانی و ملی به ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی مناطق
جنگزده کشور و سازمان برنامه و بودجه ارسال میشود. دستگاههای اجرایی ملی نیز
گزارش عملکرد طرحهای بازسازی مربوط به خودرا هر سه ماه یک بار به ستاد مرکزی
بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده کشور و سازمان برنامه و بودجه ارسال میکنند.
ماده ۱۶ ـ پنج نفر از نمایندگان شهرهای جنگزده شامل استان خوزستان سه نفر، استان ایلام یک نفر و استان کرمانشاه یک نفر با تصویب و معرفی مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر بر اجرای مفاد تبصره (۳۰) قانون بودجه سال جاری به دعوت ستاد مرکزی بازسازی یا ستاد بازسازی استان (حسب مورد) در جلسات ستاد بازسازی شرکت میکنند.
حسن حبیبی
معاون اول رییس جمهور