آیین‌نامه اجرایی ماده (۶۳) قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین [۱۳۷۵]

تاریخ تصویب: ۱۳۷۵/۱۲/۲۲
تاریخ انتشار: ۱۳۷۶/۰۱/۲۰

[به موجب آیین‌نامه اجرایی ماده (۶۳) قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین‌، نسخ شده است.]


شماره ۱۲۸۶۳۹ت۱۶۷۷ک – ۱۳۷۵.۱۲.۲۸


‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۷۵.۱۲.۲۲ بنا به پیشنهاد شماره ۳۶۳۷.۱۱ مورخ ۱۳۷۵.۴.۲ وزارت راه و ترابری و به استناد ماده (۶۳) قانون وصول برخی‌ از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین، آیین‌نامه اجرایی ماده مذکور را به شرح زیر تصویب نمود:

ماده ۱ – بهای خدمات موضوع بند “‌الف” ماده مذکور به شرح جدول شماره (۱) پیوست تعیین می‌شود.

‌تبصره ۱ – سازمان هواپیمایی کشوری از مقامات و مهمانان و مسافران خارجی که از پاویون‌های فرودگاه‌های کشور استفاده می‌کنند مبالغ مندرج در جدول شماره (۱) را دریافت و به حساب خزانه دولت واریز می‌نماید.

‌تبصره ۲ – مقامات و مهمانان و مسافران تبعه کشورهای خارجی که از پاویون‌های فرودگاه‌های کشور استفاده می‌کنند و به طور متقابل از شخصیت‌ها و مقامات‌ جمهوری اسلامی ایران پولی دریافت نمی‌کنند از پرداخت معاف هستند. فهرست کشورهای خارجی موضوع این تبصره به طور سالانه توسط وزارت امور‌ خارجه مشخص می‌گردد.

‌تبصره ۳ – معادل ریالی مبالغ ارزی مذکور در جدول شماره (۱) بر حسب نرخ ارز صادراتی محاسبه و دریافت می‌گردد.

‌تبصره ۴ – [اصلاحی ۱۳۷۸/۱۲/۱۸]
مهمانان دولت جمهوری اسلامی ایران، مهمانان نیروهای مسلح در حدود مفاد بند (ج) ماده (۶۳) قانون از پرداخت وجوه موضوع این ماده معاف می‌باشند.

‌تبصره ۵ – [اصلاحی ۱۳۷۸/۱۲/۱۸]
کودکان زیر ۱۲ سال در حدود مفاد بند (ج) ماده (۶۳) قانون از پرداخت معاف هستند.


‌ماده ۲ – بهای خدمات فرودگاهی و پروازی موضوع بند “ب” ماده مذکور به شرح جدول شماره (۲) پیوست این آیین‌نامه تعیین می‌شود.

تبصره: [الحاقی ۱۳۷۷/۸/۱۰]
سازمان هواپیمایی کشوری مجاز است با نظر وزیر راه و ترابری در موارد ضروری و به منظور جلب پروازهای بیشتر و افزایش درآمد، بین ۵ الی ۳۰‌درصد بهای خدمات ردیف (۱) جدول موضوع این ماده را به نسبت افزایش پروازها، تخفیف اعمال نماید به نحوی که این تخفیف برای کلیه شرکتهایی که تعداد‌ پروازشان مساوی است یکسان عمل شود.


‌ماده ۳ – مبنای محاسبه وزن هواپیما، وزن مندرج در گواهی‌نامه معتبر صلاحیت پرواز می‌باشد.


‌ماده ۴ – کلیه هواپیماهایی که در مالکیت یا اجاره اشخاص حقیقی یا حقوقی ایرانی هستند مشروط بر اینکه مرکز فعالیت آنها در ایران بوده و در پروازهای‌ بین‌المللی فعالیت داشته باشند مشمول پرداخت معادل ریالی مبالغ تعیین شده در جدول شماره (۲) پیوست این آیین‌نامه بر حسب نرخ‌های ارز شناور اعلام شده‌ از طرف بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران خواهند بود.

‌تبصره: هواپیماهای متعلق به اشخاص مذکور که با پرواز غیر برنامه‌ای جهت صدور کالاهای غیر نفتی تولید شده در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرند ۵۰% بهای‌خدمات فرودگاهی و پروازی مندرج در این آیین‌نامه را پرداخت خواهند نمود.


‌ماده ۵ – سازمان هواپیمایی کشوری با تأیید وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران می‌تواند حسب‌ شرایط اقتصادی و کیفیت خدمات ارائه شده هر سه سال نسبت به تغییر نرخ‌های تعیین شده در جداول فوق‌الذکر پیشنهاد لازم را به هیأت دولت ارائه نماید.


‌ماده ۶ – هواپیماهای دولتی اعم از نظامی و غیر نظامی که حسب مجوزهای خاص غیر از انجام وظایف اختصاصی خود به تصدی امر حمل و نقل مسافر، بار و‌ محصولات پستی به صورت تجاری مبادرت می‌ورزند، مشمول پرداخت بهای خدمات مقرر در این آیین‌نامه می‌باشند.


‌ماده ۷ – مدیریت‌های ذی‌ربط در فرودگاه‌هایی که توسط مؤسساتی غیر از سازمان هواپیمایی کوری اداره می‌شوند موظفند آن بخش از بهای خدمات فرودگاهی و‌ پروازی مربوط به خدمات ارایه شده توسط سازمان هواپیمایی کشوری را بر طبق تعرفه‌های تعیین شده در جدول و ضوابط این آیین‌نامه حسب مورد به صورت‌ ارز معتبر یا ریال دریافت و به حساب درآمدهای مربوط نزد خزانه‌داری کل واریز نمایند.

‌تبصره: در صورتی که حسب لزوم و با اجازه سازمان هواپیمایی کشوری، هواپیماهای خارجی در این فرودگاه‌ها نشست و برخاست نمایند مدیریت فرودگاه‌های‌ مربوطه مسئول دریافت بهای خدمات مذکور می‌باشند.‌


ماده ۸ – در مواردی که هواپیما بدون دلایل موجه قانونی یا بدون ضرورت بیش از یک ماه در فضای باز توقف نماید و از طرف مالک یا متصدی حمل و نقل و یا‌ بهره‌بردار یا خلبان هواپیما ترتیب پرداخت بهای خدمات مقرر در این تصویب‌نامه داده نشود سازمان هواپیمایی کشوری مجاز است طبق مقررات هواپیمایی با‌ مجوز مراجع صالح اقدام لازم را به عمل آورد.


‌ماده ۹ – موارد زیر از پرداخت عوارض مندرج در جدول شماره (۲) پیوست این آیین‌نامه معارف می‌باشند.

‌الف – هواپیماهای اختصاص رؤسا کشورها یا مقامات دولتی که توسط دولت جمهوری اسلامی ایران دعوت شده‌اند.

ج – هواپیماهایی که بنا به توصیه یکی از سازمان‌های دولتی ایران به منظور همکاری‌های نظامی یا اقتصاد یا کشاورزی و نظایر آن مبادرت به پرواز با اهداف غیر‌انتفاعی در فرودگاه‌های ایران می‌نمایند.

‌د – هواپیماهایی که بنا به موافقت مقامات ذی‌صلاح کشور به منظور تجسس و نجات در
موارد بروز سانحه در ایران پرواز می‌نمایند.

ه – پروازهای آزمایی که بنا به دستور سازمان هواپیمایی کشوری به منظور احراز صلاحیت پرواز هواپیما صورت می‌گیرد.

‌و – فرودهایی که بنا به دستور مقامات صلاحیتدار ایران به منظور کنترل پرواز صورت می‌گیرد.


‌ماده ۱۰ – کلیه دریافت‌های سازمان هواپیمایی کشوری بابت هزینه خدمات فرودگاهی و پروازی از ابتدای سال ۱۳۷۵ به عنوان درآمدهای موضوع ماده (۶۳) قانون‌ وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین محسوب و تأیید می‌گردد.


‌ماده ۱۱ – وجوه حاصل از اجرای این آیین‌نامه به حساب درآمدهای مربوط نزد خزانه‌داری کل و معادل درآمدهای وصولی از اعتبارات منظور شده در قانون‌ بودجه در اختیار سازمان هواپیمایی کشوری قرار خواهد گرفت تا حسب مورد جهت توسعه و تجهیز و اداره پاویون‌های کشور و نیز برای تجهیز و مرمت و تکمیل‌ فرودگاه‌های کشور به مصرف برسد.


‌ماده ۱۲ – شرکت‌های حمل و نقل هوایی ایرانی که مرکز فعالیتشان در ایران می‌باشد در پروازهای داخلی از تخفیف‌های زیر در بندهای ۱، ۲، ۳، ۴ و ۵ جدول‌شماره (۲) پیوست این آیین‌نامه بهره‌مند خواهند شد:

‌الف – فرودگاه‌های تهران به میزان بیست درصد (۲۰%) تخفیف.

ب – فرودگاه‌های اصفهان، شیراز، تبریز، مشهد، بندر عباس به میزان چهل درصد (۴۰%) و شصت درصد (۶۰%) تخفیف.*

*«پاورقی: به موجب نامه اصلاحی شماره ۱۶۷۷۴.۵۱۲۲۲ مورخ ۱۳۷۶.۲.۲ دبیر هیأت دولت، در انتهای بند “ب”، عبارت “‌و ششصد درصد (۶۰%)‌تخفیف” به اشتباه تحریر شده است و باید حذف شود»

ج – فرودگاه‌های اهواز، کرمان، یزد، ارومیه، ساری، رشت و کرمانشاه به میزان ششصد درصد (۶۰%) تخفیف.

‌د – فرودگاه‌های مراکز سایر استان‌ها و همچنین فرودگاه‌های شهرستان‌های غیر مرکز استان به میزان (۸۰%) تخفیف.


‌حسن حبیبی – معاون اول رییس جمهور

>‌جدول: تصویب‌نامه‌ها ۱۳۷۵ – جلد ۲ – صفحه ۴۴۶ الی ۴۵۲<

– برای هر ساعت پرواز آموزشی با هواپیمای یک موتوره با توجه به نوع هواپیما از ۱۵۰.۰۰۰ الی ۲۰۰.۰۰۰ ریال

– برای هر ساعت پرواز آموزشی با هواپیمای دوموتوره ۳۵۰.۰۰۰ ریال

– هزینه هر سورتی پرواز با هواپیمای گلایدر (‌بدون موتور) حداکثر ۳ دقیقه ۶۰.۰۰۰ ریال

– هزینه هر سورت پرواز با هواپیمای گلایدر برای هنرجویان دوره رسمی مرکز ۵.۰۰۰ ریال

– هزینه آموزش خلبانی هنگ گلایدر (‌کایت) شامل کلاس زمینی و عملی تا دوره مقدماتی ۴۰۰.۰۰۰ ریال

– هزینه هر سورتی پرواز با هنگ گلایدر (‌کایت) ۴.۰۰۰ ریال

– هزینه هر ساعت پرواز با بالن ۵۰۰.۰۰۰ ریال

– هزینه آموزش کلاس زمینی و یک دوره آموزش کامل چتربازی اتوماتیک ۲۰۰.۰۰۰ ریال

– هزینه کلاس زمینی و کلاس بسته‌بندی چترهای اصلی سقوط آزاد و پرشهای مقدماتی‌ دوره کامل سقوط آزاد با چتر ۷۰۰.۰۰۰ ریال

– هزینه دوره مربی‌گری پرش اتوماتیک چتر یک دوره ۳۰۰.۰۰۰ ریال

– هزینه دوره مربی‌گری سقوط آزاد با کلاسهای زمینی و آموزش بسته‌بندی چترهای کمکی ۶۰۰.۰۰۰ ریال

– هزینه هر سورتی پرش سقوط آزاد چتربازان متفرقه (‌آزاد) بالای ۶ هزار پا، بدون چتر ۷.۰۰۰ ریال

– هزینه هر سورتی پرش سقوط آزاد چتربازان متفرقه (‌آزاد) بالای ۶ هزار پا، با چتر ۹.۵۰۰ ریال

– هزینه هر سورتی پرش اتوماتیک به صورت آزاد ۵.۰۰۰ ریال

‌تبصره – دانش‌آموزان، دانشجویان، خانواده درجه یک شهدا، مفقودین، جانبازان و آزادگان در کلیه زمینه‌های پروازی از ۲۵% تخفیف برخوردار خواهند بود.