آیین‌نامه اجرایی قانون شمول قانون استخدام کشوری به کارکنان سازمان تبلیغات اسلامی

تاریخ انتشار: ۱۳۷۶/۰۱/۲۰

۱۲۰۲۴۳ت۱۷۲۳۲ه – ۱۳۷۵/۱۲/۲۶


هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۷۵/۱۲/۲۲ بنا به پیشنهاد شماره .۴۳۳۶‌د مورخ ۱۳۷۵.۷.۱۴ سازمان امور اداری و استخدامی کشور و به استناد تبصره (۵)‌ ماده واحده قانون شمول قانون استخدام کشوری به کارکنان سازمان تبلیغات اسلامی – مصوب ۱۳۷۵ – آیین‌نامه اجرایی قانون یاد شده را به شرح زیر تصویب‌ نمود:


‌فصل اول: تبدیل وضع استخدامی


‌ماده ۱ – آن عده از کارکنان سازمان تبلیغات اسلامی – که در این آیین‌نامه “‌سازمان” نامیده می‌شود که تا تاریخ ۱۳۷۵.۲.۱۱ به طور ثابت و تمام وقت در مقابل‌ دستمزد به کار گمارده شده‌اند، با توجه به شغل مورد تصدی، سابقه خدمت و تجارب، تحصیلات و بر اساس مفاد این آیین‌نامه تبدیل وضع می‌یابند.

‌تبصره – کارکنان غیر رسمی سازمان (‌اعم از پیمانی، قراردادی و روزمزد) که به فیض شهادت نایل‌آمده یا مفقودالاثر شده‌اند، در شمول قانون حالت اشتغال‌ مستخدمان شهید، جانباز ازکارافتاده و مفقودالاثر انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی – مصوب ۱۳۷۲ – و آیین‌نامه اجرایی آن هستند و در اجرای بخشنامه شماره ۴۱.۴۷۶۵۰ مورخ ۱۳۷۵.۲.۲ سازمان امور اداری و استخدامی کشور، به رسمی تبدیل وضع می‌یابند.

‌ماده ۲ – خدمت تمام‌وقت در سازمان، در اجرای مقررات این قانون از لحاظ افزایش سنواتی و بازنشستگی و وظیفه در حکم خدمت دولتی محسوب و منظور‌ می‌شود.

‌تبصره – مؤسسات وابسته به سازمان تابع مقررات خاص خود هستند.


‌ماده ۳ – کارکنان سازمان بر اساس پست مورد تصدی در تاریخ ۱۳۷۵.۲.۱۱ و ضوابط و مقررات طرح طبقه‌بندی مشاغل در گروه استحقاقی خود قرار می‌گیرند.


‌ماده ۴ – میزان افزایش سنواتی کارکنان با توجه به سوابق تمام وقت آنان تا تاریخ ۱۳۷۵.۲.۱۱ سالانه سه درصد و پس از آن بر اساس نتایج ارزشیابی بنی سه تا‌ پنج درصد محاسبه و تعیین می‌شود.


‌ماده ۵ – در صورتی که کارکنان سازمان پس از تبدیل وضع، از حقوق و فوق‌العاده شغل آنان که قبل از تاریخ تبدیل وضع دریافت می‌کرده‌اند کمتر شود،‌مابه‌التفاوت تحت عنوان تفاوت تطبیق به آنان پرداخت می‌شود و هر گونه افزایش بعدی تا استهلاک کامل از تفاوت تطبیق حقوق کاسته می‌شود.


‌ماده ۶ – گروه شغلی مشمولان این آیین‌نامه طبق مقررات و ضوابط طرح طبقه‌بندی مشاغل تعیین می‌شود.

‌تبصره – کارکنان سازمان به هنگام تبدیل وضع از شرط حداکثر سن مقرر در بند “‌الف” ماده (۱۴) قانون استخدام کشوری، مشروط بر اینکه در هنگام استخدام در‌سازمان سن آنان از حداکثر یاد شده تجاوز نکرده باشد، معاف هستند.


‌ماده ۷ – ملاک تشخیص سوابق خدمتی کارکنان در احتساب گروه، مدارک و احکام موجود در سازمان است.


‌ماده ۸ – کارکنانی که از طرف مراجع صلاحیتدار تحت تعقیب قرار گرفته باشند، در صورت صدور قرار منع تعقیب یا صدور حکم برائت از مراجع مذکور، تبدیل‌وضع می‌یابند.


‌فصل دوم: چگونگی احتساب سوابق خدمتی مستخدمان سازمان


‌ماده ۹ – کلیه سوابق خدمت قابل قبول مستخدمان سازمان که طبق مقررات این آیین‌نامه قابل احتساب تشخیص داده شده و مبنای افزایش سنواتی قرار گرفته‌است، در صورت پرداخت کسور بازنشستگی از لحاظ بازنشستگی و وظیفه جزو خدمت آنان محسوب می‌شود.


‌ماده ۱۰ – واریز کسور بازنشستگی مستخدمان سازمان از تاریخ تصویب قانون طبق قانون استخدام کشوری صورت می‌گیرد.

‌تبصره – سازمان تأمین اجتماعی با هماهنگی سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان بازنشستگی کشوری مکلف است ظرف سه ماه از تاریخ تصویب این آیین‌نامه،‌ نسبت به انتقال کسور بازنشستگی و حق بیمه پرداختی مربوط به سوابق خدمتی افرادی که به رسمی تبدیل می‌شوند، اعم از سهم مستخدمان و کارفرما (‌سازمان‌ تبلیغات اسلامی) به صندوق بازنشستگی کشوری اقدام کند.


‌ماده ۱۱ – سازمان مکلف است از زمانی که حق بیمه سهم مستخدم و کارفرما را در مقابل پرداخت دستمزد یا حقوق کسر نکرده و وجوه مزبور را به صندوق‌ تأمین اجتماعی واریز نکرده، سهم مستخدم جزو بدهی مستخدم و سهم کارفرما را جزو بدهی سازمان منظور و به صندوق بازنشستگی کشوری واریز کند.

‌تبصره ۱ – مبنای محاسبه کسور بازنشستگی سهم مستخدم و کارفرما، حقوقی است که برای مستخدم در تاریخ تبدیل وضع تعیین می‌شود.

‌تبصره ۲ – سازمان و مستخدمان مشمول این ماده موظفند بدهی خود را در خصوص سهم کارفرما و کارمند ظرف پنج سال به اقساط مساوی به صندوق‌ بازنشستگی کشوری پرداخت نمایند.


ماده ۱۲ – سازمان مکلف است بدهی مستخدمانی که کسور بازنشستگی سوابق خدمت آنان را پرداخت نکرده است ظرف پنج سال به اقساط مساوی از حقوق و‌ مزایای مستمر آنان کسر و به صندوق بازنشستگی کشوری پرداخت کند.

‌تبصره – آن دسته از مستخدمان سازمان که بابت کسور بازنشستگی سوابق خدمت به صندوق بازنشستگی کشوری بدهی دارند، چنانچه قبل از پرداخت کل‌ بدهی بازنشسته شوند، اقساط بدهی از حقوق بازنشستگی متعلقه کسر می‌شود ولی در برقراری حقوق وظیفه در صورتی که تمام یا قسمتی از بدهی خود را‌ پرداخت نکرده باشند بدهی یا اقساط باقیمانده از تاریخ فوت یا ازکارافتادگی بخشوده می‌شود و سازمان مسئول پرداخت باقیمانده بدهی به صندوق بازنشستگی‌کشوری است.


‌حسن حبیبی – معاون اول رییس جمهور