قانون اصلاح موافقتنامه حمل و نقل هوایی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت قطر

تاریخ انتشار: ۱۳۷۵/۱۰/۱۶

‌تاریخ تصویب ۱۳۷۵.۹.۱۸

‌ماده واحده – یادداشت تفاهم اصلاح موافقتنامه حمل و نقل هوایی بین دولت جمهوری
اسلامی ایران و دولت قطر به شرح پیوست تصویب و‌اجازه مبادله اسناد آن داده می‌شود.

‌بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم
[z]‌یادداشت تفاهم
‌هیات نمایندگی دولت جمهوری اسلامی ایران به سرپرستی آقای شاهچراغی معاون وزیر راه
و ترابری و رییس سازمان هواپیمایی کشوری و هیات‌نمایندگی دولت قطر به سرپرستی آقای
عبدالعزیز النعیمی رییس هواپیمایی کشوری در تهران در تاریخ ۲۰ و ۲۱ دی ماه ۱۳۷۳
هجری شمسی برابر با۱۰ و ۱۱ ژانویه ۱۹۹۵ میلادی به منظور مذاکره در مورد پیشنهاد
دولت قطر جهت اصلاح موافقتنامه حمل و نقل هوایی بین دو کشور که در تاریخ ۱۵‌اسفند
۱۳۶۹ هجری شمسی برابر با ۵ مارس ۱۹۹۱ میلادی به امضا رسیده دیدار داشتند.
‌فهرست اسامی هیاتهای نمایندگی به شرح ضمیمه « الف » می‌باشد.
‌مذاکرات در یک محیط دوستانه و صمیمی با تفاهم کامل انجام شد.
‌هیاتهای نمایندگی به شرح زیر توافق نمودند:

‌الف – اصلاح موافقتنامه حمل و نقل هوایی:
‌به شرح ضمیمه « ب »

ب – تعیین شرکتهای هواپیمایی:
‌با توجه به ماده (۳) موافقتنامه بدینوسیله دولت جمهوری اسلامی ایران شرکت
هواپیمایی "‌گلف ایر" و "‌قطر ایر ویز" را به عنوان شرکتهای هواپیمایی‌تعیین شده
دولت قطر قبول نموده و دولت قطر نیز شرکتهای هواپیمایی "‌ ایران ایر" و "‌آسمان"
را به عنوان شرکتهای هواپیمایی تعیین شده جمهوری‌اسلامی ایران قبول می‌نماید.

پ – ظرفیت و تعداد پروازها:
‌با توجه به ماده (۸) موافقتنامه شرکتهای هواپیمایی تعیین شده هریک از طرفین
متعاهد می‌توانند حداکثر پنج پرواز در هفته در هر سمت مسیر مربوط با‌هواپیمای نوع
بویینگ ۱۰۱۱.۷۴۷ L یا ظرفیت مشابه انجام دهند. مجموع تعداد پروازها برای هر طرف
نباید بیش از پنج پرواز در هفته باشد.

ت – پرواز باری:
‌شرکتهای هواپیمایی تعیین شده طرفین متعاهد می‌توانند یک پرواز باری در هفته بین
دو کشور انجام دهند.

ث – جدول مسیر:
‌پیوست (۱) موافقتنامه حمل و نقل هوایی اصلاح شده و به شرح ضمیمه "ج" می‌باشد.
ج – نمایندگان شرکتهای هواپیمایی تعیین شده در آینده نزدیک و بطور متناوب به منظور
بحث پیرامون جنبه‌های بازرگانی پروازها از جمله ظرفیت و‌گنجایش پروازها براساس
توازن پروازی دیدار خواهند داشت.
‌اصلاحیه‌های موضوع بندهای (‌الف) و (ث) از تاریخ امضای این یادداشت تفاهم سریعا
اعمال و طبق ماده (۱۵) موافقتنامه حمل و نقل هوایی که در‌تاریخ ۱۵ اسفند ۱۳۶۹ هجری
شمسی برابر با ۵ مارس ۱۹۹۱ میلادی در تهران به امضا رسیده است لازم‌الاجرا خواهد
شد.

‌این یادداشت تفاهم در تهران به تاریخ ۲۱ دیماه ۱۳۷۳ هجری شمسی برابر ۱۱ ژانویه
۱۹۹۵ میلادی تنظیم گردید.

‌علی شاهچراغی
‌معاون وزیر راه و ترابری و رییس سازمان هواپیمایی کشوری جمهوری اسلامی ایران و
سرپرست هیات نمایندگی
‌آقای عبدالعزیز النعیمی
‌رییس سازمان هواپیمایی کشوری دولت قطر و سرپرست هیات نمایندگی

‌ضمیمه «ب»

[z]‌اصلاحیه موافقتنامه حمل و نقل هوایی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت قطر
امضا شده در تاریخ ۱۳۶۹.۱۲.۱۵ هجری شمسی برابر با ۵‌مارس ۱۹۹۱ میلادی
‌ماده (۳)
‌بند (۱)- هریک از طرفین متعاهد حق دارد یک یا دو شرکت هواپیمایی را برای انجام
سرویس‌های مورد توافق در مسیرهای مشخص شده به صورت‌کتبی به طرف متعاهد دیگر معرفی
نماید و شرکت یا شرکتهای هواپیمایی مزبور را به صورت کتبی حذف کرده یا تغییر دهد.

‌ضمیمه «ج»
‌جدول مسیر (۱)

۱- مسیرهایی که توسط شرکتهای هواپیمایی تعیین شده جمهوری اسلامی ایران مورد
بهره‌برداری قرار خواهند گرفت:
(۱) (۲) (۳) (۴)
‌نقطه مبدا نقاط نقطه مقصد نقاط واسط نقطه‌ای نقاط ماورا
‌واقع در ایران دوحه که بعدا مشخص –
خواهد شد

۲- (‌الف)- شرکتهای هواپیمایی تعیین شده جمهوری اسلامی ایران می‌توانند در هر یا
همه پروازها، پرواز به نقطه ذکر شده در ستون (۳) بالا را حذف‌نمایند مشروط بر
اینکه سرویسهای مورد توافق در این مسیرها از یکی از نقاط ذکر شده در ستون (۱) آغاز
گردد.

‌جدول مسیر (۲)

۱- مسیرهایی که توسط شرکتهای هواپیمایی تعیین شده دولت قطر مورد بهره‌برداری قرار
خواهند گرفت:

(۱) (۲) (۳) (۴)
‌نقطه مبدا نقاط نقطه مقصد تهران، نقاط واسط نقطه‌ای نقاط ماورا
‌واقع در قطر شیراز ، بندرعباس که بعدا مشخص –
بوشهر ، لار خواهد شد

۲- شرکتهای هواپیمایی تعیین شده دولت قطر می‌توانند در هر یا همه پروازها، پرواز
به نقطه ذکر شده در ستون (۳) بالا را حذف نمایند مشروط بر اینکه‌سرویسهای مورد
توافق در این مسیرها از یکی از نقاط ذکر شده در ستون (۱) آغاز گردد.

‌تاریخ تایید شورای نگهبان ۱۳۷۵.۱۰.۵