قانون تفسیر ماده (۵۶) قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین

تاریخ تصویب: ۱۳۷۵/۰۷/۲۴
تاریخ انتشار: ۱۳۷۵/۰۸/۲۸

موضوع استفسار:
۱- آیا اطلاق عبارت “…‌و همچنین وجوه ریالی و ارزی که…” مذکور در سطر دوم ماده (۵۶) اصل وجوه حاصله و همچنین جریمه‌های متعلقه به جرم را‌ نیز شامل می‌گردد؟ به عنوان مثال در جرم اختلاس آیا اصل وجه اختلاس شده و جریمه‌های متعلقه باید به حسابی که جهت اجرای ماده (۵۶) افتتاح‌ گردیده واریز گردد، یا خیر؟

۲- آیا اطلاق ذیل ماده مذکور (‌در خصوص تعیین جریمه متعلقه به عنوان ملاک محاسبه) جرایمی مانند قاچاق عتیقه را نیز در بر می‌گیرد و مراجع‌ قضایی بایستی وجوه حاصل از محل جریمه را به حسابهای مربوط به ماده (۵۶) قانون وصول برخی از درآمدهای دولت واریز نمایند؟

‌نظر مجلس:
‌ماده واحده –
۱- حکم صدر ماده ۵۶ قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین در مورد کلیه وجوه حاصل از فروش و جرایم اموال و‌ همچنین وجوه ریالی و ارزی موضوع ماده مذکور ، از اصل وجوه و اموالی که به عنوان ضرر و زیان مدعی خصوصی، متعلق حق دولت یا سایر‌ اشخاص حقوقی و حقیقی است و باید طبق قانون به صاحب یا صاحبانش مسترد گردد، انصراف دارد. لیکن پنجاه درصد وجوه جریمه‌هایی که در‌ارتباط با جرایم مندرج در ماده مذکور در راستای وظایف قانونی وزارت اطلاعات حاصل می‌شود باید به ‌ترتیب مقرر در ماده فوق در اختیار وزارت مزبور قرار گیرد.

۲- اطلاق حکم ذیل ماده (۵۶) قانون فوق‌الذکر شامل جرایم، قاچاق اشیا عتیقه می‌گردد.


تفسیر فوق مشتمل بر ماده واحده در جلسه علنی روز سه شنبه مورخ بیست و چهارم مهر ماه یکهزار و سیصد و هفتاد و پنج مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 1375/8/9 به تأیید شورای نگهبان رسیده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ـ علی اکبر ناطق نوری