قانون اصلاح قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری – صنعتی جمهوری اسلامی ایران [مصوب ۱۳۷۵]

تاریخ انتشار: ۱۳۷۵/۰۹/۱۰

مصوب ۱۳۷۵/۴/۲۴

‌ماده واحده – قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری – صنعتی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۷۲ در موارد زیر اصلاح می‌شود:

۱- در ماده (۱۰) عبارت “‌ساکن” حذف می‌شود.

۲- سه تبصره به شرح زیر به ماده (۱۸) الحاق می‌شود:

‌تبصره ۱- نظام ارزی مناطق آزاد و برابری ریال ایران با اسعار مختلف با رعایت ماده (۶) قانون نحوه اعمال تعزیرات حکومتی راجع به قاچاق کالا و ارز‌ توسط هیات وزیران تعیین می‌شود.

‌تبصره ۲- تاسیس بانک ایرانی با حداقل پنجاه و یک درصد (۵۱%) سهام دولتی و افتتاح شعب بانک خارجی و تاسیس موسسات اعتباری غیر بانکی‌ اعم از ایرانی یا خارجی و نیز افتتاح شعب آنها در مناطق آزاد و تصویب اساسنامه آنها با پیشنهاد سازمان، تایید بانک مرکزی و تصویب هیات وزیران‌ انجام خواهد شد.

‌تبصره ۳- شعب بانکهای خارجی مستقر در مناطق آزاد و آن گروه از بانکهای ایرانی مناطق آزاد که از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مجوز فعالیت‌ برون مرزی دارند می‌توانند طبق ضوابط مصوب هیات وزیران و با رعایت مقررات بانکداری اسلامی به فعالیت بانکداری برون مرزی اقدام نمایند.

۳- متن زیر به عنوان ماده (۲۷) به قانون الحاق می‌شود:

‌ماده ۲۷- به منظور ایجاد هماهنگی در فعالیتهای مناطق آزاد، حسب مورد با تایید وزیر ذیربط به یکی از دو روش زیر عمل خواهد شد:
‌الف – دستگاههای اجرایی (‌وابسته به قوه مجریه) اختیارات خود در منطقه را به رییس هیات مدیره و مدیر عامل سازمانهای مناطق آزاد تفویض نمایند.
ب – مدیران، روسا و سرپرستان دستگاههای اجرایی مستقر در مناطق آزاد به پیشنهاد رییس هیات مدیره و مدیر عامل سازمان و با حکم بالاترین مقام‌ دستگاه اجرایی منصوب می‌شوند.


‌این قانون در تاریخ ۱۳۷۵/۸/۲۲ در مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح و تبصره‌های ۲ و ۳ بند ۲ آن با اصلاحاتی به تصویب رسیده است.