آیین‌نامه اجرایی ماده (۷۵) قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین

تاریخ تصویب: ۱۳۷۵/۰۸/۱۳
تاریخ انتشار: ۱۳۷۵/۰۹/۰۳

۱۴۲۷۸ت۱۶۲۹۵ه – ۱۳۷۵.۰۸.۱۹

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۷۵.۸.۱۳ بنا به پیشنهاد مشترک شماره ۶۹۴۹.۵۱۰.۲۳۲۹۲ مورخ ۱۳۷۴.۱۱.۲۵ وزارت کشاورزی و سازمان برنامه و بودجه‌ و به استناد ماده (۷۵) قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین – مصوب ۱۳۷۳ – آیین‌نامه اجرایی ماده یاد شده را به شرح زیر‌ تصویب نمود:

‌ماده ۱ – وزارت کشاورزی (‌سازمان امور اراضی) مجاز است اراضی قابل واگذاری موضوع “‌لایحه قانونی اصلاح لایحه قانونی واگذاری و احیای اراضی در‌ حکومت جمهوری اسلامی ایران – مصوب ۱۳۵۹ -” و آیین‌نامه اجرایی آن به استثنای مواد (۳۱ و ۳۲) را که از تاریخ تصویب لایحه قانونی اصلاح لایحه‌ قانونی واگذاری و احیا اراضی در حکومت جمهوری اسلامی ایران به صورت شرکت، تعاونی، مشاع و فردی واگذار شده یا از این پس در چهارچوب طرح‌های‌ اقتصادی موضوع این آیین‌نامه و با لحاظ قانون حفظ کابردی اراضی زراعی و باغها – مصوب ۱۳۷۴ – و آیین‌نامه اجرایی آن واگذار خواهد شد به فروش رسانده‌ یا به صورت طولانی مدت اجاره دهد و وجوه حاصل را به حساب درآمد عمومی کشور واریز کند.

‌تبصره ۱ – طرح اقتصادی از نظر این آیین‌نامه عبارت از طرح‌های مدون زراعی، باغبانی، تحقیقاتی، آموزشی، خدماتی، تولیدی و صنعتی کشاورزی مرتبط با‌ وظایف وزارت کشاورزی است که دارای بازده مطلوب بوده و از نظر اقتصادی توجیه داشته و به تصویب سازمان امور اراضی رسیده باشد.

‌تبصره ۲ – دستورالعمل چگونگی واگذاری زمین برای اجرای طرح‌های اقتصادی را وزارت کشاورزی تهیه و ابلاغ می‌کند.

‌ماده ۲ – تمامی دستگاه‌ها و مؤسسات دولتی مکلفند اسناد مالکیت زمین‌هایی را که توسط وزارت کشاورزی (‌ هیأتهای هفت نفره یا مدیریتهای امور اراضی) در‌اجرای لایحه قانون اصلاح لایحه قانونی واگذاری و احیای اراضی در حکومت جمهوری اسلامی ایران و آیین‌نامه اجرایی آن به جز اراضی موضوع مواد (۳۱ و۳۲)، به بهره‌برداران واگذار شده است و یا در چهارچوب طرح‌های اقتصادی موضوع ماده (۱) این آیین‌نامه واگذار می‌شود در اختیار وزارت کشاورزی (‌سازمان‌ امور اراضی) قرار دهند تا وزارت (‌سازمان) یاد شده به نمایندگی از دولت نسبت به انتقال قطعی اسناد این اراضی از طریق دفاتر اسناد رسمی به بهره‌برداران اقدام‌کند.
‌ادارات ثبت مکلفند حسب درخواست وزارت کشاورزی (‌سازمان امور اراضی) نسبت به صدور سند تفکیکی اقدام کنند و صورتجلسه تحول را به عنوان مبنای‌ تقاضای وزارت کشاورزی (‌سازمان امور اراضی) بپذیرند و سند مالکیت را برابر ضوابط صادر کنند.

‌تبصره – در صورتی که اراضی موضوع این آیین‌نامه دارای هیچ گونه سابقه ثبتی نباشند و یا اینکه تمام یا قسمتی از اراضی سابقه ثبتی به نام هر یک از‌ دستگاه‌های دولتی داشته باشند، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مکلف است حسب درخواست وزارت کشاورزی (‌سازمان امور اراضی) نسبت به میزان سهم‌ اعلام شده از سوی وزارت (‌سازمان) یاد شده حسب مورد، نسبت به تنظیم و صدور سند یا قبول اظهارنامه ثبتی اقدام نماید.

‌ماده ۳ – اراضی که به صورت شرکت، تعاونی، فردی، گروه‌های مشاع و یا در چهارچوب طرح‌های اقتصادی واگذار شده یا می‌شود به قیمت کارشناسی و برابر‌ دستورالعمل وزیر کشاورزی به فروش می‌رسد. وزیر کشاورزی می‌تواند اراضی یاد شه را با پنجاه درصد ۵۰%) تخفیف به تعاونی‌ها و تشکلها واگذار نماید.

‌ماده ۴ – میزان مال‌الاجاره هر هکتار از اراضی استیجاری بر اساس دستورالعمل مصوب وزیر کشاورزی تعیین می‌شود.

‌ماده ۵ – مدت اجاره اراضی واگذار شده موضوع این آیین‌نامه بین پنج (۵) تا سی (۳۰) سال خواهد بود. پس از انقضای مدت یاد شده در صورت تشخیص‌ ضرورت، وزارت کشاورزی (‌سازمان امور اراضی) نسبت به تمدید قراردادهای واگذاری به صورت اجاره اقدام خواهد کرد.

‌ماده ۶ – متقاضی زمین برای اجرای طرح اقتصادی باید طرحی متناسب با زمین مورد درخواست و سایر شرایط مندرج در این آیین‌نامه را تهیه و ارائه کند.

‌تبصره ۱ – وزارت کشاورزی (‌سازمان امور اراضی) طرح ارائه شده را حداکثر ظرف یک ماه از تاریخ ارائه پیشنهاد بررسی و در صورت تأیید آن نسبت به دور‌ موافقت اصولی اقدام می‌کند.

‌تبصره ۲ – متقاضی موظف است طرح مصوب را بر اساس جدول زمان‌بندی مربوط، به طور دقیق به مورد اجرا گذاشته و از وزارت کشاورزی (‌سازمان امور‌ اراضی) گواهی اجرای طرح را دریافت نماید.

‌تبصره ۳ – بانکها در ارائه تسهیلات بانکی، اسناد مالکیت و یا اجاره‌نامه را به عنوان وثیقه خواهند پذیرفت.

‌تبصره ۴ – در صورتی که مستأجر در مهلت مقرر در طرح مصوب، اقدام به اجرای کامل طرح نکند وزارت کشاورزی (‌سازمان امور اراضی) قرارداد اجاره را فسخ‌ و در صورت لزوم نسبت به تخلیه مورد اجاره از طریق مراجع قضایی اقدام خواهد کرد.

‌تبصره ۵ – مستأجرین اراضی مورد اجاره پس از دریافت گواهی اجرای طرح از وزارت کشاورزی (‌سازمان امور اراضی) یا سازمان‌های کشاورزی استانها،‌ می‌توانند تبدیل وضعیت قرارداد اراضی واگذاری را از اجاره به فروش درخواست نمایند. سازمان یادشده مجاز است بر اساس ضوابط مندرج در ماده (۳) این‌ آیین‌نامه، مشروط به اتمام طرح توسط مستأجر، اقدام کند.

‌ماده ۷ – وزارت نیرو موظف است حسب مورد و بر اساس استعلام از وزارت کشاورزی (‌سازمان امور اراضی) اطلاعات مربوط به منابع آب در مناطق مختلف‌ را حداکثر ظرف دو ماه از تاریخ استعلام در اختیار وزارت یاد شده قرار داده و مجوزهای لازم را با رعایت مقررات جاری خود صادر نماید.

‌ماده ۸ – کلیه اشخاصی که در اجرای لایحه قانونی اصلاح لایحه قانونی واگذاری و احیای اراضی در حکومت جمهوری اسلامی ایران و آیین‌نامه اجرایی آن‌ زمین دریافت نموده‌اند می‌توانند پس از ابلاغ اخطار وزارت کشاورزی (‌سازمان امور اراضی) به سازمان یاد شده یا به سازمان‌های کشاورزی استانها مراجعه و‌نسبت به تعیین تکلیف نهایی آن اقدام کنند.

‌ماده ۹ – درآمد حال از اجرای ماده (۷۵) قانون یاد شده به حساب درآمد عمومی شکور نزد خزانه‌داری کل واریز می‌گردد و معادل هشتاد درصد (۸۰%) آن از‌ محل اعتباری که هر سال ضمن ردیف خاصی در قانون بودجه کل کشور پیش‌بینی می‌شود، در اختیار وزارت کشاورزی قرار می‌گیرد تا در چهارچوب‌ موافقت‌نامه‌هایی که جهت اجرای طرح‌های آب و خاک و احیای اراضی موات و بایر و سایر زمین‌های مزروعی و همچنین ایجاد امکانات و تمهیدات لازم جهت‌ اجرای ماده یاد شده با سازمان برنامه و بودجه مبادله می‌کند، هزینه نماید.

‌تبصره – سازمان برنامه و بودجه مکلف است هر سال ردیف‌های مربوط به درآمد هزینه موضوع ماده یاد شده را در قوانین بودجه سالانه وزارت کشاورزی‌ پیش‌بینی کند.

‌ماده ۱۰ – تمامی هزینه‌های مربوط به نقل و انتقال اسناد و تنظیم اجاره‌نامه‌های به عهده خریداران و بهره‌برداران می‌باشد.

‌حسن حبیبی – معاون اول رییس جمهور