‌آیین‌نامه اجرایی بند (ج) ماده واحده قانون تأسیس مرکز سنجش از دور ایران

تاریخ تصویب: ۱۳۷۵/۰۲/۳۰
تاریخ انتشار: ۱۳۷۵/۰۴/۰۳

2620ت13289ه – 1375.03.19

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ 1375.2.30 بنا به پیشنهاد شماره 100.4181 مورخ 1372.10.18 وزارت پست و تلگراف و تلفن و به استناد بند (ج) ماده‌واحده قانون تأسیس مرکز سنجش از دور ایران – مصوب 1370 – آیین‌نامه اجرایی بند مزبور را به شرح زیر تصویب نمود:

ماده 1 – واژه‌ها و اصطلاحات به کار رفته در این آیین‌نامه دارای تعاریف زیر است:
‌الف – کالاهای و خدمات سنجش از دور: اطلاعات ماهواره‌ای
ب – اطلاعات ماهواره‌ای: نوارهای CCT، Streamer فلاپی CD_ROM اپتیکال دیسک و فتوگرافیک (‌عکس و فیلم) و نقشه‌های حاصل از تعبیر و تفسیر‌ این اطلاعات
ج – مرکز: مرکز سنجش از دور ایران
‌د – قانون: قانون تأسیس مرکز سنجش از دور ایران – مصوب 1370 –

‌ماده 2 – ایجاد هماهنگی و نظارت برای استانداردسازی فعالیتها و کلیه پروژه‌های مرتبط با علوم و فنون‌سنجی از دور کشور که توسط دستگاه‌های دولتی یا‌ بخش خصوصی یا خارجی در ایران به اجرا گذاشته می‌شود بر عهده مرکز می‌باشد.

‌ماده 3 – کلیه شرکتهای خصوصی که به امر تولید و تعبیر اطلاعات دورسنجی اشتغال دارند، باید با ارائه سوابق کاری و لیست اسامی کارشناسان و فهرست‌ سخت افزارها و نرم‌افزارهای موجود تأیید صلاحیت از مرکز اخذ نمایند.

‌تبصره – تعیین صلاحیت هر شرکت خصوصی برای انجام امور اجرایی و تحقیقاتی با توجه به ضوابط مربوط، بر عهده مرکز می‌باشد.

‌ماده 4 – طبقه‌بندی تعرفه‌های کالاهای سنجش از دور توسط مرکز با هماهنگی وزارت بازرگانی و طبقه‌بندی تعرفه‌ای خدمات سنجش از دور رأساً توسط مرکز‌ تهیه و به مورد اجرا گذاشته می‌شود.

‌ماده 5 – واردات هر گونه عکس و فیلم موضوع بند “ب” ماده (1) این آیین‌نامه که به وسیله مرکز تولید می‌شود ممنوع است و کلیه دستگاه‌های دولتی موظفند در‌این مورد نیازهای خود را از طریق مرکز تأمین نمایند.

‌حسن حبیبی – معاون اول رییس جمهور