‌آیین‌نامه فعالیتهای برون مرزی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و همکاری با دانشگاههای خارجی

تاریخ تصویب: ۱۳۷۵/۰۲/۲۵
تاریخ انتشار: ۱۳۷۵/۰۷/۲۹

‌شماره 2246‌دش – 1375.7.14

‌مصوب جلسه 374 مورخ 75.2.25 شورای عالی انقلاب فرهنگی


‌مقدمه:
‌پیرو مصوبه جلسه 348 مورخ 74.1.15 شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره همکاری دانشگاههای داخلی و خارجی، این آیین‌نامه به منظور‌ بهره‌گیری بیشتر از امکانات بالقوه آموزشی، پژوهشی دانشگاههای کشور از یک سو، استفاده از دستاوردهای علمی و تجارب آموزشی و پژوهشی‌ دانشگاههای خارج از سوی دیگر، و پاسخگویی به علاقمندیهای موجود در زمینه‌های بالا، تدوین شده است.

‌تعاریف
‌ماده 1- در این آیین‌نامه، تعاریف زیر به منظور رعایت اختصار مورد استفاده قرار می‌گیرد:
1-1- دانشگاه داخلی: دانشگاهها، مؤسسات آموزش عالی و مراکز پژوهشی داخل کشور که دارای مجوز از شورای گسترش آموزش عالی باشند.
2-1- دانشگاه خارجی: دانشگاههاو مراکز پژوهشی خارج از کشور که دارای مجوزهای رسمی از کشور متبوع بوده و مورد تأیید وزارت فرهنگ و‌ آموزش عالی جمهوری اسلامی ایران باشند.
3-1- واحد خارجی: شعب دانشگاههای داخلی در خارج از کشور.

‌بخش اول – فعالیت برون مرزی دانشگاههای داخلی
‌اهداف :

‌ماده 2- فعالیتهای برون مرزی دانشگاههای داخلی با اهداف زیر صورت می‌گیرد:
– توسعه مبادلات آموزشی و پژوهشی و فرهنگی با کشورهای خارج.
– گسترش کمی و کیفی حوزه فعالیت دانشگاهها.
– افزایش پویایی در زمینه‌های تخصصی استادان و پژوهشگران.
– استفاده بیشتر از امکانات آموزشی، پژوهشی و خدماتی موجود در دانشگاهها.
– معرفی و ترویج فرهنگ و ادب ایرانی و اسلامی.
– توسعه فعالیتهای پژوهشی مشترک .
– کمک به توسعه آموزش عالی غیر دولتی.
– کمک به تنوع بخشیدن منابع مالی دانشگاهها.

‌ماده 3- دانشگاههای داخلی می‌توانند در جهت تحقق اهداف مندرج در ماده 2، به یکی از طرق زیر فعالیت برون مرزی داشته باشند:
1-3- ایجاد واحد دانشگاهی در خارج از کشور با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی.
2-3- همکاری با دانشگاههای خارجی به منظور برگزاری دوره‌های آموزشی در دانشگاه خارجی با کسب مجوز از شورای گسترش آموزش عالی.
3-3- برگزاری دوره‌های کوتاه مدت آموزشی در دانشگاه خارجی با کسب مجوز از شورای گسترش آموزش عالی.
4-3- اجرای طرح‌های مشترک پژوهشی دانشگاهها در چارچوب ضوابط وزارتین.

‌تبصره 1: دانشگاه داخلی متقاضی باید دارای هیأت ممیزه بوده بوده و در مقاطع تحصیلات تکمیلی دارای سابقه فعالیت باشد.

‌تبصره 2: دانشگاههایی که دارای هیأت ممیزه نیستند می‌توانند از طریق همکاری با یک دانشگاه داخلی دارای هیأت ممیزه، فعالیت برون مرزی داشته‌ باشند.

‌ماده 4- هزینه‌های فعالیتهای برون مرزی دانشگاههای داخلی از محل درآمدرهای حاصل از آن تأمین می‌شود و کسب درآمد برای دانشگاهها از این محل‌ بلامانع است. همچنین مسئولیت تأمین هیأت علمی، هزینه‌های ارزی و ریالی مورد نیاز برای راه اندازی و برگزاری دوره‌های آموزشی، ایجاد امکانات‌ آموزشی، پژوهشی و خدماتی به عهده دانشگاه داخلی بوده و نباید برای دولت بار مالی داشته باشد.

‌تبصره: در موارد خاص به پیشنهاد وزارت فرهنگ و آموزش عالی و یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با تصویب هیأت وزیران، ایجاد‌ واحدهای خارجی با کمک دولت صورت می‌پذیرد.

‌ماده 5- برگزاری دوره‌های آموزشی در خارج از کشور که منجر به صدور مدرک تحصیلی رسمی شود، مشمول آیین‌نامه‌های آموزشی و پژوهشی‌ وزارت فرهنگ و آموزش عالی بوده و باید دارای برنامه مصوب شورای عالی برنامه‌ریزی باشد.

‌تبصره: رعایت مقررات آموزشی کشور میزبان علاوه بر مقررات فوق بلامانع است.

‌ماده 6- نحوه گزینش و پذیرش دانشجو در واحد خارجی برای دوره هایی که منجر به مدرک تحصیلی رسمی شود توسط دانشگاه داخلی پیشنهاد و در‌ چارچوب مقررات وزارت فرهنگ و آموزش عالی به تصویب خواهد رسید.

‌ماده 7- دانشگاه متقاضی ایجاد واحد خارجی باید به منظور همگامی با سیاست خارجی کشور، موافقت وزارت امور خارجه را نیز کسب کند.

‌ماده 8- دانشگاه متقاضی ایجاد واحد خارجی باید موافقت‌های لازم کشور میزبان را کسب و به تأیید نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران برساند.

‌بخش دوم – همکاری دانشگاههای داخلی و خارجی
‌اهداف:

‌ماده 9- همکاری دانشگاههای داخلی و دانشگاههای خارجی در دانشگاههای داخل کشور با اهداف زیر صورت می‌گیرد:
1-9- بهره‌گیری بیشتر از اندوخته‌های علمی و تجارب آموزشی – پژوهشی دانشگاههای خارج از کشور.
2-9- تسریع در ایجاد دوره‌های جدید و افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی در داخل کشور.
3-9- افزایش توان پژوهشی کشور.
4-9- به حداقل رساندن هزینه‌های اعزام دانشجو به خارج از کشور.

‌ماده 10- دانشگاههای داخلی می‌توانند در جهت تحقق اهداف مندرج در ماده 9 به طرق زیر با دانشگاههای خارجی همکاری داشته باشند:
1-10- برگزاری دوره‌های مشترک آموزشی در دانشگاه داخلی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری
‌تبصره 1: در موارد استثنایی به تشخیص شورای گسترش آموزش عالی دوره‌های مشترک می‌تواند در مقطع کارشناسی برگزار شود.
2-10- برگزاری دوره‌های تخصصی کوتاه مدت در دانشگاه داخلی.
3-10- انجام طرح‌های مشترک پژوهشی.
4-10- مبادله استاد و دانشجو و همکاری علمی تحت عنوان دانشگاههای همزاد و یا همکاری با سازمانهای بین المللی.

‌تبصره 2: همکاری در زمینه مندرج در بند 1 ماده 10 مستلزم اخذ مجوز از شورای گسترش آموزش عالی است.

‌تبصره 3: همکاری در زمینه‌های مندرج در بندهای 2 الی 4 ماده 10 در چهارچوب ضوابط و آیین‌نامه‌های جاری وزارت فرهنگ و آموزش عالی و‌وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صورت می‌گیرد.

‌ماده 11- برگزاری دوره‌های آموزشی و پژوهشی مشترک در داخل کشور نباید دارای بار مالی برای دولت باشد. نحوه تأمین هیأت علمی، هزینه‌های‌ ریالی و ارزی، راه اندازی و برگزاری دوره‌ها، ایجاد امکانات آموزشی- پژوهشی و خدمات باید در قرارداد فیمابین دانشگاه داخلی و خارجی مشخص‌ شود.

‌تبصره: در موارد خاص حسب مورد به پیشنهاد وزارت فرهنگ و آموزش عالی و با تصویب هیأت وزیران یا سایر مراجع ذی صلاح همکاری‌ دانشگاههای داخلی با دانشگاههای خارجی با کمک دولت صورت می‌پذیرد.

‌ماده 12- مدارک تحصیلی دانش آموختگان دوره‌های مشترک آموزشی موضوع بند 1 ماده 10 می‌تواند مشترکاً توسط دانشگاه خارجی و داخلی اعطاء‌ شود.

‌تبصره: در صورت عدم تداوم همکاری دانشگاه خارجی به هر دلیل، دانشگاه داخلی طرف قرارداد مسئولیت استمرار دوره آموزشی تا مرحله فراغت از‌ تحصیل را بر عهده داشته و مدرک تحصیلی توسط دانشگاه داخلی اعطاء خواهد شد.

‌ماده 13- نحوه گزینش و پذیرش دانشجو در دوره‌های مشترک آموزشی موضوع بند 1 ماده 10 توسط دانشگاه داخلی پیشنهاد و به تأیید وزارت فرهنگ‌ و آموزش عالی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواهد رسید.

‌ماده 14- دانشگاه داخلی متقاضی همکاری با دانشگاه خارجی، موظف است در قرارداد فیمابین، قوانین کشوری ذی‌ربط را رعایت و برای همگانی با‌ سیاست خارجی کشور هماهنگی لازم را با وزارت امور خارجه بعمل آورد.

‌ماده 15- دانشگاه آزاد اسلامی درصورتی که دارای مجوز خاص از مراجع قانونی درمورد هر یک از مواد این آیین‌نامه باشد، از شمول آن مواد مستثنی‌ می‌شود در غیر این صورت تابع شمول آیین‌نامه خواهد بود.

‌این آیین‌نامه در 15 ماده و 9 تبصره در جلسه 290 مورخ 75.1.14 شورای مشترک کمیسیونهای شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی و به تصویب‌ رسید و در جلسه 374 مورخ
75.2.25 شورای عالی انقلاب فرهنگی تأیید شد.