‌قانون تشکیل و توسعه بسیج دانش‌آموزی

تاریخ انتشار: ۱۳۷۵/۰۳/۰۵

‌ماده واحده – به منظور جذب، آموزش و سازماندهی دانش‌آموزان مدارس کشور در ارتش بیست میلیونی و ایجاد روحیه همیاری، مسئولیت‌پذیری‌ و آمادگی دفاع همه جانبه از انقلاب اسلامی و بسط فرهنگ و تفکر بسیجی، واحدهای پویندگان و پیشگامان بسیج دانش‌آموزی به ترتیب در مدارس‌ راهنمایی و متوسطه پسرانه و دخترانه کشور توسط نیروی مقاومت بسیج سپاه با هماهنگی و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش تشکیل می‌گردد.

‌تبصره 1 – در مدارس ابتدایی بر حسب شرایط و آمادگی دانش‌آموزان واحدهای امیدان بسیج دانش‌آموزی با سازماندهی و علائم مناسب با شرایط‌ سنی آن‌ها تشکیل می‌گردد.

‌تبصره 2 – کلیه برنامه‌های امیدان، پویندگان و پیشگامان بسیج دانش‌آموزی با حفظ درجات مصوب بسیج و تعیین سطوح سه‌گانه در هر درجه‌ مناسب با مقطع تحصیلی و در عضویت‌های عادی و فعال و ویژه انجام می‌شود.

‌تبصره 3 – شورای هماهنگی و پشتیبانی بسیج دانش‌آموزی به منظور هماهنگی لازم و پشتیبانی مؤثر از تشکیل، توسعه و تقویت فعالیت‌های‌ بسیج دانش‌آموزی و آموزش آمادگی دفاعی مدارس با ترکیب اعضاء ذیل تشکیل می‌شود:
– وزیر آموزش و پرورش به عنوان رییس شورا.
– فرماندهی نیروی مقاومت بسیج سپاه.
– نمایندگی ولی فقیه در نیروی مقاومت بسیج سپاه.
– معاون پرورشی وزیر آموزش و پرورش.
– مسئول بسیج دانش‌آموزی نیروی مقاومت بسیج سپاه به عنوان دبیر شورا.
– یکی از اعضای شورای عالی آموزش و پرورش.
– مدیر کل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش.

‌تبصره 4 – به منظور پیگیری مصوبات شورای هماهنگی و پشتیبانی بسیج دانش‌آموزی و نظارت بر عملکرد ستادهای استان‌ها و کمیته‌های‌ تخصصی، ستاد اجرایی بسیج دانش‌آموزی با ترکیب دو نماینده از سوی وزیر و معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش و دو نماینده از سوی‌ فرماندهی و نمایندگی ولی فقیه در نیروی مقاومت بسیج سپاه تشکیل می‌شود.

‌تبصره 5 – وزارتخانه‌های دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و آموزش و پرورش مکلفند اعتبار مورد نیاز اجرای این قانون را در سال 1375 از‌ محل‌های ردیف تقویت بنیه دفاعی (503041) نیروهای مسلح و سرانه بسیج دانش‌آموزی تأمین و برای سال‌های بعد در حدود امکانات عمل نمایند.

‌تبصره 6 – کلیه مؤسسات دولتی و نهادها، ضمن همکاری و حمایت از فعالیت‌های بسیج دانش‌آموزی تلاش نمایند در موارد لزوم برای مشارکت‌ داوطلبانه دانش‌آموزان به طور سازمان یافته در برنامه‌های مربوطه از طریق بسیج دانش‌آموزی اقدام نمایند.

‌تبصره 7 – هشتم آبان ماه، سالروز شهادت اسوه دانش‌آموزان انقلاب اسلامی، دانش‌آموز بسیجی، شهید محمدحسین فهمیده به عنوان روز بسیج‌ دانش‌آموزی تعیین می‌شود.

‌آیین‌نامه اجرایی این قانون به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و ستاد کل نیروهای مسلح تهیه و به‌ تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

[آیین‌نامه اجرایی قانون تشکیل و توسعه بسیج دانش‌آموزی]


‌قانون فوق مشتمل بر ماده واحده و هفت تبصره در جلسه روز یکشنبه نهم اردیبهشت ماه یک هزار و سیصد و هفتاد و پنج مجلس شورای اسلامی‌ تصویب و در تاریخ 1375.2.25 به تأیید شورای نگهبان رسیده است.

‌رییس مجلس شورای اسلامی – علی‌اکبر ناطق نوری