‌قانون اصلاح موادی از قانون اساسنامه جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران

تاریخ تصویب: ۱۳۷۴/۱۲/۲۲
تاریخ انتشار: ۱۳۷۵/۰۱/۲۶

‌ماده 1 – تبصره ذیل به ماده 4 قانون اساسنامه جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران الحاق می‌شود:

‌تبصره – علامت هلال احمر نشان اختصاصی جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران بوده و استفاده از این علامت به استثناء بهداری نیروهای‌ مسلح جمهوری اسلامی ایران بدون اجازه قبلی از جمعیت ممنوع می‌باشد.

‌ماده 2 – تبصره یک ماده 10 به شرح ذیل اصلاح می‌شود:

“‌عبارت” نماینده محترم حضرت امام “‌به نماینده مقام معظم رهبری” تغییر می‌یابد.

‌ماده 3 – ماده 16 اساسنامه به شرح ذیل اصلاح می‌گردد. ضمناً از اواسط سطر چهارم، بعد از کلمه تأسیس نماید، این جمله اضافه می‌شود:
“‌جمعیت استان دارای هیأت مدیره‌ای مرکب از مدیر عامل، رییس و خزانه‌دار و شعب دارای رییس شعبه و نمایندگی دارای مسئول دفتر خواهد بود که‌ حدود وظایف و اختیارات آن‌ها را هیأت اجرایی مشخص خواهد نمود.”

‌ماده 4 – تبصره ماده 19 به تبصره یک تبدیل و یک تبصره به عنوان تبصره 2 به آن الحاق می‌گردد.
‌تبصره 2 – کلیه ارگان‌ها، نهادها سازمان‌های دولتی، نیروهای نظامی و انتظامی موظف‌اند ظرف مدت یک سال از تصویب این قانون نسبت به تخلیه‌ ساختمان‌ها، املاک و مستغلات جمعیت و تحویل آن اقدام نمایند. در غیر این صورت تصرف غیر قانونی محسوب گردیده و دادگاه‌ها خارج از نوبت‌ نسبت به صدور حکم تخلیه مبادرت خواهند نمود.

‌ماده 5 – مهلت مقرر در ماده 22 برای مدت 5 سال دیگر تمدید می‌گردد.
‌ماده 6 – در ماده 23 اصلاحات زیر به عمل می‌آید:
‌الف – در سطر دوم کلمه “‌مطابق” حذف و به جای آن کلمه “‌تابع” اضافه شود.
ب – تبصره ذیل ماده 23 به تبصره یک تبدیل و تبصره‌های 2 و 3 به شرح زیر به ماده 23 الحاق می‌گردد.
‌تبصره 2 – با توجه به شرایط جمعیت و تعدیل نیروی انسانی و استفاده از نیروهای داوطلب، افرادی که به استناد تبصره ماده (22) اساسنامه بازنشسته‌ می‌شوند نیاز به درخواست بازنشستگی نداشته و در صورت داشتن حداقل 25 سال سابقه پرداخت حق بیمه با احتساب مدت خدمت وظیفه بدون‌ شرایط سنی با سنوات خدمت بازنشستگی انجام خواهد شد.
‌تبصره 3 – نقل و انتقال کارکنان رسمی جمعیت به وزارتخانه‌ها و سایر سازمان‌ها و شرکت‌ها و مؤسسات دولتی و وابسته به دولت و بالعکس با‌ احتساب سوابق خدمتی بلامانع است.


‌قانون فوق مشتمل بر شش ماده در جلسه روز سه‌شنبه بیست و دوم اسفند ماه یک هزار و سیصد و هفتاد و چهار مجلس شورای اسلامی تصویب و در‌ تاریخ 1374.12.27 به تأیید شورای نگهبان رسیده است.

‌رییس مجلس شورای اسلامی – علی‌اکبر ناطق نوری