‌قانون تاسیس شرکت دولتی پست بانک

تاریخ تصویب: ۱۳۷۴/۰۶/۲۱
تاریخ انتشار: ۱۳۷۴/۰۷/۲۴

‌‌ماده واحده – به منظور گسترش خدمات پست مالی در شهرها و روستاهای کشور (‌موضوع بند 4 ماده 4 قانون تشکیل شرکت پست جمهوری‌ اسلامی ایران – مصوب ۱۳۶۶-)، کمک به سیستم و ایجاد تسهیلات بانکی تحول نظام اداری، بهبود حمل و نقل شهری و انجام نمایندگی در پرداخت و‌ دریافت از طرف مردم و در نتیجه کاهش مسافرتهای شهری و روستائی و هزینه‌های مربوط، به موجب این قانون شرکت دولتی پست بانک که از این ‌پس به اختصار شرکت نامیده می‌شود، وابسته به وزارت پست و تلگراف و تلفن با رعایت مقررات اتحادیه جهانی پست با وظایف زیر تأسیس می‌شود:

‌الف – انجام خدمات مربوط به حوالجات داخلی و بین‌المللی.
‌جریان نقدی مربوط به این حوالجات باید از طریق سیستم بانکی صورت گیرد و رعایت سیاستها و مقررات پولی و بانکی ضروری است.

ب – افتتاح و انجام خدمات مربوط به اندوخته پستی.

ج – افتتاح و انجام خدمات مربوط به حساب جاری (‌قبول وجوه و چک‌های مردم در حسابهای دیداری و پرداخت بدهی‌های مالیاتی و‌ صورتحسابهای آب، و برق، گاز و تلفن مشترکین و سایر خدمات مشابه به تقاضای آنان از محل موجودی حساب مذکور).

‌د – توزیع کالا و واریز وجوه آن به حساب صاحب کالا.

ه – پرداخت حقوق شاغلان و مستمری‌بگیران در محل کار یا سکونت آنان.

و – انجام خدمات مربوط به کارتهای اعتباری و خرید پست.

‌‌ز – انجام خدمات در زمینه‌های پولی و مالی (‌ریالی و ارزی) و سرمایه‌گذاری با رعایت مقررات مربوط.

ح – انجام خدمات واسطه‌ای از جمله نمایندگی در دریافت عوارض، مالیاتها و جرایم از طرف دستگاههای ذیربط، ثبت نام داوطلبان کنکور‌ سراسری دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی کشور، فروش بلیط مسافرت یا دیدار از نمایشگاههای بین‌المللی به نمایندگی از طرف دستگاههای ذیربط‌ و خدمات مانند آن.

تبصره 1 – سرمایه شرکت بطور کلی متعلق به دولت است و یک میلیارد ریال آن از محل درآمدهای وصولی شرکت پست و مخابرات جمهوری‌ اسلامی ایران با معافیت از پرداخت مالیات بر درآمد، تأمین می‌شود.

تبصره 2 – مجمع عمومی شرکت متشکل از وزیر پست و تلگراف و تلفن، وزیر امور اقتصادی و دارائی، وزیر صنعت، معـدن و تجارت، رئیس سازمان برنامه و‌ بودجه، رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، مدیر عامل شرکت مخابرات و مدیر عامل شرکت پست جمهوری اسلامی ایران می‌باشد. ‌ریاست مجمع عمومی با وزیر پست و تلگراف و تلفن خواهد بود.

‌تبصره 3 – اساسنامه و مقررات مالی، معاملاتی و استخدامی شرکت حداکثر ظرف سه ماه از تاریخ تصویب این قانون توسط وزارت پست و‌ تلگراف و تلفن تهیه و پس از تصویب هیأت وزیران، به مورد اجراء گذاشته خواهد شد.

[اساسنامه شرکت دولتی پست بانک، مصوب ۱۳۷۵]

[اساسنامه پست بانک، مصوب ۱۴۰۳]

[آیین‌نامه معاملات شرکت دولتی پست بانک]

 


قانون فوق مشتمل بر ماده واحده و سه تبصره در جلسه علنی روز سه شنبه مورخ بیست و یکم شهریور ماه یکهزار و سیصد و هفتاد و چهار مجلس شورای‌ اسلامی تصویب و در تاریخ 29/6/1374 به تأیید شورای نگهبان رسیده است.

‌رئیس مجلس شورای اسلامی – علی‌اکبر ناطق نوری