[تنفیذ آییننامه مالی و معاملاتی مربوط به اعتبارات جاری بنیاد شهید انقلاب اسلامی]
شماره ۷۰۶۴ت۱۴۷۷۹هـ – ۱۳۷۴/۶/۹
هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۷۴/۶/۱ بنا به پیشنهاد شماره ۳۳۰.۸۲.۴۴۵ مورخ ۱۳۷۳.۱۲.۳ بنیاد شهید انقلاب اسلامی و تأیید وزارت امور اقتصادی و دارایی، در اجرای تبصره ۶ ماده ۷۲ قانون محاسبات عمومی کشور – مصوب ۱۳۶۶ – آییننامه مالی و معاملاتی مربوط به اعتبارات جاری بنیاد شهید انقلاب اسلامی را به شرح زیر تصویب نمود:
ماده ۱ – مصرف اعتبارات جاری بنیاد شهید انقلاب اسلامی – که از این پس بنیاد نامیده میشود منظور در بودجه کل کشور برای انجام هزینهها – اعم از پرسنلی، اداری، سرمایهای، انتقالی و سایر هزینههای مربوط – در قالب اهداف و وظایف بنیاد و عملیات مالی و محاسباتی و نگهداری و تنظیم حسابها و اعمال نظارت مالی بر مصرف اعتبارت فوق تابع ضوابط مقرر در این آییننامه است.
ماده ۲ – بنیاد شهید در رابطه با مصرف اعتبارات موضوع ماده (۱) این آییننامه موظف به مبادله موافقتنامه شرح فعالیت با سازمان برنامه و بودجه میباشد. رعایت موارد مندرج در موافقتنامههای مذکور که باید بر اساس قانون برنامه و بودجه و با توجه به مقررات قانونی بنیاد تنظیم و مبادله شده باشد، برای بنیاد الزامی است.
ماده ۳ – اختیار و مسئولیت تشخیص و انجام تعهد و تسجیل و حواله به عهده رییس بنیاد و مسئولیت تأمین اعتبار و تطبیق پرداخت با قوانین و مقررات به عهده ذیحساب خواهد بود.
تبصره ۱ – اختیارات و مسئولیتهای موضوع این ماده حسب مورد به طور مستقیم و بدون واسطه از طرف مقامات فوق به سایر مقامات بنیاد کلی یا جزیی قابل تفویض خواهد بود، لکن در هیچ مورد تفویض اختیار و مسئولیت، سلب اختیار و مسئولیت از تفویضکننده نخواهد کرد.
تبصره ۲ – در اجرای این ماده تفویض اختیارات و مسئولیتهای رییس و ذیحساب بنیاد
به شخص واحد و نیز تفویض اختیارات و مسئولیتهای رییس و ذیحساب بنیاد به شخص واحد
و نیز تفویض اختیار و مسئولیتهای رییس به ذیحساب یا کارکنان تحت نظر او مجاز نیست.
ماده ۴ – وجوه لازم از محل اعتبارات مشمول این آییننامه با درخواست وجه از طرف
ذیحساب توسط خزانه منحصراً به حساب یا حسابهای بانکی که توسط خزانه افتتاح شده یا
میشود واریز میشود. استفاده از حسابهای مزبور با امضای مشترک رییس و ذیحساب
بنیاد یا افراد مجاز از طرف آنها به معرفی خزانه حسبمورد مجاز است.
تبصره – سهم اعتبارات مورد نیاز مرکز و ادارات کل تابع بنیاد در استانها از محل اعتبارات فوق با توجه به نیازمندیهای مربوط توسط رییس بنیاد یا مقام مجاز ازطرف وی تعیین و به واحدهای ذیربط ابلاغ میشود.
ماده ۵ – [اصلاحی ۱۳۷۵/۸/۶]
میزان پیشپرداخت همچنین میزان تنخواهگردان و سپرده حسن انجام کار و نوع و میزان تضمینی که باید در قبال پیش پرداخت یا حسن انجام کار اخذ شود با رعایت مقررات به تشخیص و مسئولیت رییس بنیاد شهید یا مقام مجاز از طرف ایشان میباشد.
تبصره – [اصلاحی ۱۳۷۵/۸/۶]
میزان پیش پرداخت در مورد هر معامله نباید از بیست و پنج درصد (۲۵%) مبلغ معامله تجاوز نماید و پیش پرداخت باید در قبال اخذ تضمین بانکی صورت گیرد مگر در مورد مصرف اعتبار مشمول قانون نحوه هزینه کردن اعتباراتی که به موجب قانون از رعایت قانون محاسبات عمومی و سایر مقررات عمومی دولت مستثنی هستند که در این صورت میزان پیشپرداخت نباید از چه درصد (۴۰%) تجاوز کند و نوع تضمین در قابل پیش پرداخت به تشخیص ومسئولیت بالاترین مقام دستگاه اجرایی یا مقام مجاز از طرف وی خواهد بود.
ماده ۶ – [اصلاحی ۱۳۷۵/۸/۶]
معاملات بنیاد شهید از نظر نصاب و نحوه انجام به شرح زیر میباشد:
الف – معاملاتی که مبالغ آن از یک میلیون ریال تجاوز نکند با کمترین بهای ممکن به تشخیص و مسئولیت مأمور خرید.
ب – معاملاتی که مبلغ آن از یک میلیون ریال بیشتر و از پانزده میلیون ریال کمتر باشد با کمتری بهای ممکن به تشخیص و مسئولیت مأمور خرید یا مسئول واحد تدارکاتی حسب مورد و تأیید رییس نباید یا افراد مجاز از طرف او.
ج – معاملاتی که مبلغ آن بیش از پانزده میلیون ریال باشد، با انتشار آگهی مناقص یا ارسال دعوتنامه (مناقصه محدود به تشخیص رییس بنیاد یا مقامهای مجاز از طرف او).
تبصره – [اصلاحی ۱۳۷۵/۸/۶]
مبنای نصاب در خرید برای معاملات بندهای (الف) و (ب) این ماده مبلغ مورد معامله و در مورد معاملات موضوع بند (ج) این ماده مبلغ برآورد است.
ماده ۷ – در مواردی که انجام مناقصه به تشخیص هیأتی مرکب از معاون امور اداری و مالی، ذیحساب و یکی نفر به انتخاب رییس بنیاد میسر یا به مصلحت نباشد میتوان معامله را به طریق دیگر انجام داد. در این صورت هیأت مزبور با رعایت صرفه و صلاح بنیاد نحوه انجام این گونه معاملات را تعیین مینماید.
تبصره –
[اصلاحی ۱۳۷۵/۸/۶]
[اصلاحی ۱۳۷۶/۳/۴]
ترک تشریفات مناقصه معاملاتی که نصاب آنها بیش از یکصد و پنجاه میلیون ریال تا یک میلیارد ریال باشد، پس از تأیید هیأت به تصویب رییس بنیاد نیز میرسد و در مواردی که مازاد بر یک میلیارد ریال است، انجام معامله پس از تصویب هیأت مزبور، منوط به پیشنهاد رییس بنیاد و تأیید شورای اقتصاد خواهد بود.
ماده ۸ – نحوه انجام معاملات و برگزاری تشریفات مناقصه و سایر مقررات مربوط به اجرای مواد (۶) و (۷) آییننامه به موجب دستورالعملی است که بهتصویب رییس بنیاد میرسد.
ماده ۹ – کلیه اسناد هزینههایی که با رعایت مفاد این آییننامه انجام شده باشد باید متکی به مدارک زیر بوده و با امضای مشترک رییس و ذیحساب بنیاد یا افراد مجاز از طرف آنها قابل احتساب به عنوان هزینههای قطعی میباشند:
الف – در مورد خریدهای داخلی فاکتور خرید یا صورت مجلس خرید و رسید انبار یا صورت مجلس تحویل کالا.
ب – در مورد خریدهای خارجی اعلامیه بانک و صورت حساب فروشنده، مدارک ترخیص کالا از گمرک و رسید انبار یا صورت مجلس تحویل کالا، در مورد خریدهای خارجی که مبلغ آن از یک میلیون ریال تجاوز نکند. وجود اعلامیه بانک الزامی نیست.
ح – در مورد پرداخت حقوق و دستمزد و مزایا و هر نوع پرداخت پرسنلی دیگر گواهی
انجام کار از طرف مقامات مجاز و امضای گیرنده وجه یا گواهی بانک دایر بر واریز وجه به حساب بانکی ذینفع.
د – در موارد خاص که با تشخیص رییس نباید یا مقام مجاز از طرف وی اخذ امضا از
گیرنده مقدور یا به مصلحت نباشد، تأییدیه ذیحساب در مورد پرداخت وجهبه ذینفع.
ه – در مورد کارهایی که به پیمانکار محول میشود قرارداد مربوط و تأییدیه تحویل
کالا یا انجام خدمات موضوع قرارداد توسط رییس بنیاد یا افراد مجاز از طرف او.
و – در مورد پرداختهای خانوادههای معظم شاهد، گواهی بانک دایر بر واریز وجه به حساب بانکی ذینفع یا امضای گیرنده وجه در مواردی که امکان پرداخت از طریق واریز به حساب بانکی وجود ندارد.
ز – در مورد هزینههای مربوط به امور خانوادههای شاهد خارج از کشور تأییدیه رییس بنیاد در مورد انجام هزینه.
ماده ۱۰ – تنظیم قرارداد یا گرفتن فاکتور الزامی است مگر در موارد اضطراری که نیاز به تأمین کالا از قبل قابل پیشبینی نباشد و خرید به اندازه رفع اضطرار صورت گیرد و دولت و مؤسسات وابسته به دولت و شهرداریها و بانکها و مؤسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی در تولید و توزیع آن به نحوی مداخله یامباشرت نداشته باشند.
ماده ۱۱ – نمونه اسناد همچنین مدارک و دفاتر و روش نگهداری حساب اعتبارات موضوع این آییننامه تابع دستورالعمل اجرایی ماده (۱۲۸) قانون محاسبات عمومی کشور است.
ماده ۱۲ – چگونگی رسیدگی به حسابها و اسناد هزینههای اعتبارات موضوع این آییننامه تابع قانون دیوان محاسبات کشور و آییننامه اجرایی آن و نیز دستورالعملهای صادره از طرف دیوان مذکور میباشد.
ماده ۱۳ – عاملان یا معاونان ذیحساب ادارات کل بنیاد در استانها حسب مورد موظفند
بر اساس بخشنامههای صادره توسط دیوان محاسبات کشور در استانها صورت ریز حساب
دریافت و پرداخت ماهانه و نیز اسناد هزینههای مربوط به هر ماه را حداکثر تا پایان
ماده بعد در دو نسخه تنظیم و نسخه اول را به انضماماصل مدارک به ادارات کل دیوان
محاسبات در همان استان و نسخه دوم را به ذیحساب بنیاد تحویل دهند تا پس از
رسیدگیهای لازم و تأیید آن، هزینههایپرداخت شده به حساب هزینه قطعی منظور شود.
ماده ۱۴ – کلیه اموال و تأسیساتی که از محل اعتبارات موضوع این آییننامه خریداری یا ایجاد میشود اموال بنیاد محسوب میشوند.
ماده ۱۵ – ذیحساب بنیاد موظف است مانده وجوه مصرف نشده اعتبارات هر سال موضوع این آییننامه را حداکثر تا پایان فروردین ماه سال بعد به حساب خزانه واریز نماید.
ماده ۱۶ – صورتحساب دریافت و پرداخت سالانه از محل اعتبارات جاری بنیاد در بودجه
سالانه کل کشور باید مطابق دستورالعملی که از طرف وزارت اموراقتصادی و دارای تهیه
و ابلاغ میشود حداکثر تا آخر خرداد ماه سال بعد تنظیم و پس از رسیدگی از طرف
حسابرسان منتخب وزارت امور اقتصادی و دارایی وتصویب مراجع صلاحیتدار حداکثر تا
آخر شهریور ماه برای حسابرسی به دیوان محاسبات کشور همچنین برای درج در صورتحساب
عملکرد سالانه بودجه کلکشور به وزارت مزبور ارسال گردد.
ماده ۱۷ – با توجه به تبصره (۲) ماده (۷۲) قانون محاسبات عمومی کشور اعتبارات طرحهای عمرانی بنیاد شهید تابع قانون مذکور و سایر قوانین و مقررات عمومی دولت میباشد.
ماده ۱۸ – کلیه اصطلاحاتی که در این آییننامه به کار رفته است تابع تعاریف مقرر در قانون محاسبات عمومی کشور بوده و بنیاد شهید مشمول حکم ماده (۹۱) قانون مذکور نیز میباشد.
حسن حبیبی – معاون اول رییس جمهور