آیین‌نامه معاملاتی سازمانهای مناطق آزاد قشم، چابهار و کیش [مصوب ۱۳۷۴]

تاریخ تصویب: ۱۳۷۴/۰۵/۲۳
تاریخ انتشار: ۱۳۷۴/۰۷/۱۹

[به موجب ذیل آیین‌نامه معاملاتی سازمانهای مناطق آزاد قشم، چابهار و کیش، مصوب ۱۳۷۷ لغو شده است.]

شماره ۴۵۷۸۵ت۱۵۴۸۳ک – ۱۳۷۴.۰۷.۱۰

‌اکثریت وزرای عضو شورای عالی مناطق آزاد تجاری – صنعتی جمهوری اسلامی ایران در جلسه مورخ ۱۳۷۴.۵.۲۳ با توجه به اختیار تفویضی هیأت وزیران (‌موضوع تصویب‌نامه شماره .۱۶۶۳۲ت ۳۰ ه مورخ ۱۳۷۳.۲.۱۳) به استناد بند “‌الف” ماده (۴) قانون “‌چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری، صنعتی جمهوری‌ اسلامی ایران” – مصوب ۱۳۷۲ – “‌آیین‌نامه معاملاتی سازمانهای مناطق آزاد قشم، کیش و چاه‌بهار” را به شرح زیر تصویب نمودند:

‌فصل اول – کلیات:

ماده ۱ – کلیه معاملات سازمان منطقه آزاد که در این آیین‌نامه به اختصار “‌سازمان” نامیده می‌شود اعم از خرید و فروش، اجاره، استیجار، پیمانکاری و اجرت‌ کار طبق مفاد این آیین‌نامه انجام می‌شود.

‌تبصره – موارد مشمول مقررات آیین‌نامه استخدامی و پرداخت‌های پرسنلی همچنین خرید کالا به منظور فروش (‌فعالیت‌های تجاری و بازرگانی) از شمول‌ مقررات این آیین‌نامه مستثنی خواهند بود.

‌فصل دوم – نصاب معاملات:

‌ماده ۲ – معاملات سازمان از نظر مبلغ و نحوه انجام آن به سه دسته کوچک، متوسط و عمده تقسیم می‌شوند.
‌الف – معاملات کوچک:
‌معاملاتی است که مبلغ آنها از دو میلیون ریال تجاوز نکند.
ب – معاملات متوسط:
‌معاملاتی است که مبلغ آنها از دو میلیون ریال بیشتر باشد و از پنجاه میلیون ریال تجاوز نکند.
ج – معاملات عمده:
‌معاملاتی است که مبلغ آنها از پنجاه میلیون ریال بیشتر باشد.

‌ماده ۳ – مبنای نصاب در خرید برای معاملات کوچک و متوسط مبلغ معامله و در معاملات عمده مبلغ برآورد طبق نظر بالاترین مسئول واحد خرید است و‌ مبنای نصاب در فروش، مبلغ ارزیابی کارشناس منتخب کمیسیون معاملات است.

‌تبصره – تقسیم و تجزیه مبلغ خرید کالا توسط مأمور خرید و انجام آن به دفعات به منظور استفاده از حد نصاب کمتر ممنوع است.

‌فصل سوم – روش انجام معاملات:

‌ماده ۴ – در معاملات کوچک مأمور خرید باید حداقل به سه نفر فروشنده یا خریدار یا
انجام دهنده کار مراجعه نموده و پس از تحقیق کامل در مورد بهای کالا یا‌ اجرت انجام
کار، معامله را با رعایت صرفه و صلاح سازمان انجام دهد و مراتب را طی گزارش کتبی
مبتنی بر نامه و آدرس کامل پیشنهاددهندگان قیمت و‌ قیمت‌های پیشنهادی و با ذکر نام
و نام خانوادگی خود تأیید و امضا نماید.

‌ماده ۵ – در معاملات متوسط مأمور خرید باید از فروشندگان کالا یا انجام‌دهندگان کار مورد احتیاج که عده آنها کمتر از سه نفر نباشد از هر کدام روی برگ جداگانه‌ استعلام بهای کتبی به عمل آورد به این ترتیب که مأمور خرید نوع کالا یا کار مورد معامله و مقدار و مشخصات آن را به طور کامل در برگ استعلام بها تعیین و‌ فروشنده کالا یا انجام دهنده کار حداقل بهای آن را با قید مدت اعتبار بهای اعلام شده در آن تصریح و با ذکر کامل نشانی خود و تاریخ امضای نماید، مأمور خرید‌ باید ذیل برگهای استعلام بها اعلام نماید که استعلام به وسیله او به عمل آمده با قید تاریخ و نام و نام خانوادگی و سمت خود امضاء کند.

‌تبصره – در مواردی که فروشنده یا انجام دهنده کار در محل کمتر از سه نفر باشد، مأمور خرید باید ضمن اخذ استعلام بها از اشخاص موجود در محل، مراتب را‌ کتباً به مسئول خود گزارش دهد و در صورت تأیید موضوع توسط مدیر عامل یا فرد تعیین شده توسط وی نسبت به انجام معامله با رعایت صرفه و صلاح‌ سازمان اقدام نماید.

‌ماده ۶ – در مورد معاملات عمده سازمان باید از طریق مناقصه عمومی یا مناقصه محدوده با تشخیص مدیر عامل اقدام نماید.

‌الف – مناقصه عمومی:

‌مناقصه عمومی مستلزم انتشار آگهی در یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار بوده و بر حسب اهمیت با تشخیص کمیسیون معاملات باید در یک یا چند نوبت منتشر‌ شود.

‌ماده ۷ – در آگهی مناقصه باید نکات زیر تصریح گردد:
1 – ۷ نوع و میزان و محل تحویل کالا یا خدمات
2 – ۷ مدت قبول پیشنهادها از تاریخ انتشار آگهی یا تاریخ دعوتنامه
3 – ۷ محل اخذ برگ شرایط و مشخصات معامله و محل تسلیم پیشنهادها
4 – ۷ ذکر این که معامله طبق شرایط مندرج در برگ شرایط و مشخصات معامله صورت خواهد گرفت.

‌ماده ۸ – در برگ شرایط و مشخصات معامله درج موارد زیر الزامی است:
1 – ۸ – ذکر اینکه به پیشنهادهای مشروط، مبهم و فاقد سپرده، همچنین پیشنهادهایی که بعد از مدت مقرر در آگهی واصل شود ترتیب اثر داده نخواهد شد.
2 – ۸ – ذکر این که سازمان در رد یا قبول هر یک یا تمام پیشنهادها مختار است.
3 – ۸ – قید مبلغ سپرده شرکت در مناقصه که در صورت استنکاف پیشنهاددهنده از انجام معامله به نفع سازمان ضبط خواهد شد. میزان مبلغ سپرده مذکور‌ توسط کمیسیون معاملات تعیین می‌شود که باید به صورت وجه نقد یا ضمانتنامه بانکی بدون قید و شرط باشد.
4 – ۸ – تصریح نسبت به مبلغ سپرده حسن انجام معامله که میزان و نوع آن توسط کمیسیون معاملات تعیین و به تأیید مدیر عامل خواهد رسید.
5 – ۸ – قید میزان سپرده حسن انجام کار که معادل ده درصد مبلغ معامله بوده و باید از کلیه پرداختها کسر گردد.
6 – ۸ – قید این که سازمان مجاز خواهد بود تا ۲۵ درصد از میزان کالا یا خدمات موضوع معامله را بدون تغییر سایر شرایط کسر یا اضافه نماید.
7 – ۸ – قید میزان پیش پرداخت در خرید کالا یا خدمات که نباید از ۲۵ درصد مبلغ کل معامله تجاوز نماید و منحصراً در قبال ضمانت‌نامه بانکی پرداخت گردد.‌ میزان پیش پرداخت و نوع تضمین که باید از طرف معامله اخذ شود با تصویب هیأت مدیره قابل تغییر است.
8 – ۸ – در مواردی که احتیاج به نمونه کالا باشد، لازم است موضوع ارایه قبلی نمونه که باید مورد تأیید قرار گیرد در برگ شرایط و مشخصات معامله تصریح‌گردد.
9 – ۸ – ذکر نکات دیگر از قبیل حداکثر مدت بررسی پیشنهادها، ترتیب پرداخت مالیات و بیمه و عوارض مربوط به معامله و هزینه‌های ثبتی و آگهی، لزوم مهر‌ و امضای کلیه مدارک توسط مقام یا مقامات مسئول پیشنهاددهنده و هر نکته دیگری که به نظر سازمان درج آن در برگ شرایط و مشخصات ضروری باشد.

‌ماده ۹ – مسئول بازرگانی سازمان در صورت درخواست کمیسیون معاملات باید نرخ یا نرخهای عادله کالا یا خدمات موضوع معامله را به وسایل مطمئن‌ استعلام نموده و در روز تشکیل جلسه کمیسیون معاملات با توجه به نرخهای عادله مذکور نسبت به پیشنهادهای رسیده اظهار نظر و تصمیم مقتضی اتخاذ‌خواهد نمود.

‌ماده ۱۰ – کمیسیون معاملات باید در روز و ساعت مقرر در آگهی مناقصه یا مزایده یا
دعوتنامه، پیشنهادهای رسیده را مفتوح و مورد بررسی قرار دهد و‌ مشخصات عمده
پیشنهادها را در صورت جلسه قید نماید. چنانچه تعداد پیشنهادها از سه مورد کمتر
باشد باید پیشنهادهای رسیده طی نامه به پیشنهاددهندگان‌ مسترد شده و مناقصه یا
مزایده تجدید گردد و در مرحله بعدی هر چند تعداد پیشنهادها کمتر از سه فقره باشد تصمیم لازم اتخاذ گردد.

‌تبصره – اگر در نتیجه انتشار آگهی، پیشنهادی نرسد یا قیمتهای پیشنهادی به نظر
کمیسیون معاملات از حدود اعتدال خارج باشد، کمیسیون می‌تواند ضمن تنظیم‌ صورتجلسه
مجوز انجام معامله را به طریق دیگر پس از تأیید مدیر عامل صادر نماید.

‌ماده ۱۱ – کمیسیون معاملات موظف است چنانچه پیشنهادی فاقد یکی از شرایط مندرج در
آگهی یا برگ شرایط و مشخصات یا مغایر با مفاد این آیین‌نامه باشد‌ به آن ترتیب اثر
ندهد مگر آن که شرط مزبور به تشخیص کمیسیون، تأثیر اساسی و مهمی در انجام معامله نداشته باشد.

‌ماده ۱۲ – پس از اعلام نتیجه و تعیین برنده مناقصه یا مزایده، چنانچه به عللی،
برنده حاضر به انجام معامله نشود یا ظرف مدت مقرر کالای یا خدمات مورد‌ معامله
تحویل نگردد یا به هر طریق دیگر برنده مزایده از انجام تعهد خودداری کند سپرده وی
به نفع سازمان ضبط خواهد شد و معامله با برنده دوم مناقصه یا‌مزایده انجام می‌شود.
خرید کالای یا خدمات از نفر دوم در صورتی میسر است که تفاوت بهای پیشنهادی نفر دوم
با نفر اول زیادتر از مبلغ سپرده برنده نباشد و‌ همین ترتیب در رابطه یا نفر سوم در
صورت استنکاف نفر دوم از انجام معامله قابل اجراست.

‌ماده ۱۳ – پیشنهادهای نفرات چهارم به بعد پس از خاتمه جلسه کمیسیون معاملات مسترد
خواهد شد ولی سپرده نفرات دوم و سوم نباید قبل از انعقاد قرارداد با‌ برنده اول و
حصول اطمینان از تحویل و تحول بهای مورد معامله و اجناس یا شروع انجام خدمات مسترد گردد.

ب – مناقصه محدود:

‌ماده ۱۴ – دعوتنامه شرکت در مناقصه محدود برای اشخاصی ارسال می‌شود که صلاحیت آنها برای شرکت در مناقصه مورد نظر طبق شرایط عمومی پیمان‌ سازمان برنامه و بودجه قبلاً توسط کمیسیون معاملات تشخیص داده شده و نام آنها در فهرست واجدین صلاحیت درج شده باشد.

‌ماده ۱۵ – مقررات مربوط به مناقصه عمومی در صورتی که با مقررات مناقصه محدوده مغایر نباشد، در مناقصه محدود نیز لازم‌الرعایه است.

‌فصل چهارم – کمیسیون معاملات:

‌ماده ۱۶ – به منظور تصمیم‌گیری در خصوص معاملات عمده کمیسیونی به عنوان “‌کمیسیون معاملات” مرکب از نماینده مدیر عامل و معاون اداری و مالی‌ سازمان و یک نفر از مسئولین سازمان به انتخاب مدیر عامل تشکیل می‌شود. اعضای کمیسیون معاملات باید ترجیحاً واجد صلاحیت و اطلاعات کافی در‌ رشته‌های مالی، بازرگانی و فنی باشند.

‌ماده ۱۷ – رییس کمیسیون معاملات از بین سه نفر عضو کمیسیون و با حکم مدیر عامل انتخاب می‌شود و دارای مسئولیتهای زیر است:
1 – ۱۷ – دعوت و تشکیل و اداره جلسات کمیسیون معاملات.
2 – ۱۷ – ابلاغ مصوبات کمیسیون معاملات به مسئولین ذیربط در سازمان.
3 – ۱۷ – نگهداری و ضبط اسناد و صورتجلسه کمیسیون معاملات.

‌ماده ۱۸ – همچنین کمیسیون معاملات می‌تواند از هر یک از رؤسای مذکور تقاضا نماید
شخصاً یا به وسیله نماینده خود در جلسات ذیربط شرکت نموده و‌اظهار نظر نماینده.
همچنین هر یک از واحدها یا نمایندگان مجاز آنها می‌توانند در مورد معاملات مربوط
به حوزه مسئولیت خود در کمیسیون حضور یافته و‌ توضیحات لازم را ارایه نمایند.
‌واحدهایی که با تصمیم کمیسیون معاملات موافقت نداشته باشند می‌توانند به صورت
کتبی دلایل عدم موافقت خود را به کمیسیون معاملات اعلام کنند و‌ چنانچه کمیسیون
معاملات متقاعد نشود باید موضوع را برای اخذ تصمیم نهایی به مدیر عامل گزارش دهند.

‌ماده ۱۹ – تصمیمات کمیسیون معاملات با اکثریت آرا معتبر و قابل اجراست. عضوی که در اقلیت قرار می‌گیرد باید نظر خود را مستدلاً در صورتجلسه کمیسیون‌ درج نموده و امضا نماید و چنانچه لازم بداند می‌تواند از رییس کمیسیون تقاضا نماید که موضوع به مدیر عامل گزارش شود.

‌فصل پنجم – مزایده:

‌ماده ۲۰ – در مورد معاملات کوچک مأمور فروش مکلف است به داوطلبان معامله مراجعه و پس از تحقیق کامل از بها با رعایت صرفه سازمان معامله را انجام‌ دهد و سند مربوط را با قید اینکه معامله با بیشترین بهای ممکن انجام شده است و با ذکر نام و نام خانوادگی و سمت و تاریخ امضا کند.

‌ماده ۲۱ – در مورد معاملات متوسط حراج به شرح زیر انجام خواهد شد:
‌الف – اطلاعات کلی در مورد نوع و مشخصات و مقدار مورد معامله و روز و ساعت و محل حراج و سایر شرایطی که لازم باشد باید با آگهی در روزنامه یا به‌ وسایل و طرق انتشاراتی دیگر یا از طریق صدا و سیما یا الصاق آگهی در معابر به اطلاع عمومی برسد.
ب – مورد معامله باید قبلاً به وسیله کارشناس منتخب سازمان ارزیابی شود و حراج از بهای تعیین شده شروع گردد و به خریداری که بالاترین بها را پیشنهاد کند‌ واگذار شود و اگر حداقل به قیمت ارزیابی شده داوطلب پیدا نشود، مجدداً باید ارزیابی شود.

‌ماده ۲۲ – در مورد معاملات عمده انتشار آگهی مزایده به شرح زیر به عمل می‌آید:
‌الف – در آگهی مزایده شرایطی که طبق این آیین‌نامه برای آگهی مناقصه پیش‌بینی شده، در صورتی که با عمل مزایده منطبق باشد باید رعایت شود.
ب – مقرراتی که در این آیین‌نامه در مورد ترتیب تشکیل کمیسیون معاملات و اتخاذ تصمیم در کمیسیون مذکور و اجرای تصمیم کمیسیون و انعقاد قرارداد و‌ تحویل مورد معامله معین شده در صورتی که با عمل مزایده منطبق باشد باید اجرا شود.

‌فصل ششم – ترک تشریفات مناقصه یا مزایده:

‌ماده ۲۳ – در موارد زیر سازمان می‌تواند معاملات را بدون رعایت تشریفات مناقصه یا مزایده یا استعلام بهای کتبی یا حراج انجام دهد.
1 – ۲۳ – خرید اموال و خدمات حقوقی که به تشخیص مدیر عامل سازمان منحصربفرد باشد.
2 – ۲۳ – خرید و استجاره اموال غیر منقول که طبق نظر کارشناس منتخب مدیر عامل سازمان و تصویب کمیسیون معاملات انجام خواهد شد.
3 – ۲۳ – خرید خدمات هنری و صنایع مستظرفه و خدمات کارشناسان که پس از گزارش واحد تقاضاکننده یا تأیید کمیسیون معاملات و تصویب مدیر عامل‌ سازمان انجام خواهد شد.
4 – ۲۳ – خرید کالاهای انحصاری دولتی و کالاهایی که دارای فروشنده انحصاری است و برای آنها از طرف مراجع ذیربط نرخهای معینی تعیین و اعلام شده‌است.
5 – ۲۳ – خرید کالاهای ساخت کارخانه‌های داخلی و کرایه حمل و نقل بار از طریق زمینی که از طرف دستگاه‌های دولتی ذیربط برای آنها نرخ تعیین شده باشد.
6 – ۲۳ – کرایه حمل و نقل هوایی، دریایی، هزینه مسافرت و نظایر آن در صورت وجود نرخ ثابت و مقطوع.
7 – ۲۳ – معاملاتی که طرف معامله وزارتخانه یا مؤسسه دولتی یا شرکت دولتی یا شهرداریها و مؤسسات وابسته به آنها و نهادهای انقلاب اسلامی و شرکتهای‌ تابع سازمانهای مناطق آزاد باشند. در مورد معاملات موضوع این بند فروشنده باید مورد معامله را در اختیار داشته و تولیدکننده یا انجام دهنده آن باشد یا این که‌ وظیفه تهیه و فروش مورد معامله را به عهده داشته باشد.
8 – ۲۳ – در مورد تعمیر ماشین‌آلات ثابت و متحرک به تشخیص و مسئولیت مدیر عامل سازمان.
9 – ۲۳ – در مورد خرید قطعات یدکی برای تعویض یا تکمیل لوازم و تجهیزات ماشین‌آلات ثابت و متحرک موجود همچنین ادوات و ابزار و وسایل اندازه‌گیری‌ دقیق و لوازم آزمایشگاه‌های علمی و فنی و نظایر آن با تعیین بهای مورد معامله حداقل به وسیله یک نفر خبره و متعهد رشته مربوط به انتخاب مدیر عامل‌ سازمان.
10 – ۲۳ – در رابطه با چاپ و صحافی.

‌ماده ۲۴ – در مواردی که انجام مناقصه یا مزایده به تشخیص مدیر عامل میسر یا به مصلحت نباشد، با پیشنهاد مدیر عامل و با رعایت صرفه و صلاح سازمان،‌ نحوه انجام اینگونه معاملات را هیأت سه نفره متشکل از مدیر عامل و یکی از اعضای هیأت مدیره هر سازمان و یک نفر منتخب شورای عالی (‌دبیرخانه) تعیین‌ و اعلام خواهند نمود.

‌فصل هفتم – شرایط انعقاد قرارداد:

‌ماده ۲۵ – معاملات عمده در رابطه با پیمانکاری به طور اعم و در رابطه با سایر موارد به تشخیص کمیسیون معاملات باید از طریق انعقاد قرارداد صورت گیرد.

‌ماده ۲۶ – در متن قراردادهای منعقد شده مربوط به معاملات عمده درج نکات ذیل ضروری است:
1 – ۲۶ – نوع و مقدار و میزان کالا یا خدمات مبتنی بر مشخصات کامل.
2 – ۲۶ – مدت قرارداد و پیش‌بینی جریمه تأخیر در انجام تعهدات طرف قرارداد.
3 – ۲۶ – در مواردی که احتیاج به نمونه جنس باشد لزوم تحویل موضوع قرارداد طبق نمونه مهر و امضا شده توسط طرف قرارداد و کمیسیون معاملات در‌ قرارداد تصریح گردد.
4 – ۲۶ – در قرارداد باید تصریح شود که طرف قرارداد، از مشخصات کالا یا کار مورد معامله و مقتضیات و شرایط محل تحویل کالا یا انجام خدمات اطلاع کافی‌ داشته و نمی‌تواند تحت عنوان عدم اطلاع از انجام تعهدات خود متعذر شود.
5 – ۲۶ – در قرارداد باید تصریح گردد که سازمان مخیر است تا ۲۵ درصد از میزان کالا یا خدمات موضوع معامله را بدون تغییر سایر شرایط کسر یا اضافه نماید.
6 – ۲۶ – در قرارداد باید به طور صریح مبلغ کل مورد معامله و ترتیب پرداخت آن قید گردد و چنانچه مبلغ کل قرارداد متکی به اجزای اساسی از قبیل هزینه کار‌ یا قیمت مصالح و غیره باشد، نسبت هر یک از اجزا و مبلغ تضمینی آن قید گردد و در مواردی که معامله بر اساس واحد بها صورت می‌گیرد واحد بها تصریح‌ شود و در رابطه با قراردادهای پیمانکار مدیریتی و یا قراردادهای امانی باید درصد حق‌الزحمه و حداکثر هزینه موضوع قرارداد ذکر گردد.
7 – ۲۶ – با توجه به مقتضیات کار و چنانچه در آگهی یا برگ شرایط و مشخصات معامله لزوم تأدیه پیش‌پرداخت قید شده باشد باید میزان پیش‌پرداخت و نحوه‌ استهلاک و تصفیه آن در قرارداد درج گردد.
8 – ۲۶ – نوع و مبلغ سپرده حسن انجام معامله و نحوه آزادسازی سپرده مزبور.
9 – ۲۶ – میزان سپرده حسن انجام کار و نحوه آزادسازی سپرده مذکور.
10 – ۲۶ – قید این مطلب که پرداخت مالیات، بیمه و هر گونه عوارض طبق قوانین و مقررات مربوط بر عهده طرف ذیربط خواهد بود.
11 – ۲۶ – حق ارجاع به حکمیت در هیچ یک از قراردادهای مجاز نیست مگر آن که موضوع به تصویب هیأت مدیره سازمان رسیده باشد.

‌فصل هشتم – ترتیب تحویل کالا یا خدمت:

‌ماده ۲۷ – تحویل مورد معامله به شرح زیر باید انجام شود.
‌الف – در مورد معاملات کوچک به وسیله و مسئولیت انباردار یا تحویل گیرنده کار حسب مورد.
ب – در مورد معاملات متوسط به وسیله و مسئولیت انباردار یا تحویل گیرنده کار و نماینده قسمت تقاضا کننده.
ج – در مورد معاملات عمده به وسیله و مسئولیت انباردار یا تحویل گیرنده کار و نماینده قسمت تقاضاکننده و نماینده دیگری که از طرف سازمان تعیین خواهد‌شد.

‌ماده ۲۸ – برای کالاهای تحویل شده در تمام موارد باید قبض انبار که دارای شماره مسلسل باشد صادر گردد و به امضای انباردار برسد و در دفتر انبار ثبت و‌ شماره ثبت دفتر انبار روی قبض قید گردد.

‌تبصره – در مواردی که کالا به انبار تحویل نمی‌گردد، حسب مورد باید به وسیله تحویل گیرنده تکالیف مربوط به انباردار انجام شود و رسید یا صورتمجلس‌ مربوط مبنای صدور قبض و حواله انبار خواهد شد.

‌ماده ۲۹ – در صورتی که در شرایط معامله یا شرایط عمومی پیمان برای تحویل مورد معامله علاوه بر آن چه که در مواد ۲۶ و ۲۷ این آیین‌نامه تعیین شده،‌ تکالیف دیگری نیز پیش‌بینی شده باشد، باید اجرا شود.

‌ماده ۳۰ – در مواردی که بین مسئولان تحویل مورد معامله مذکور در بندهای ب و ج ماده ۲۷ از لحاظ مشخصات و سایر مسایل مربوط به کار یا کالاهایی که باید‌ تحویل گرفته شود اختلاف نظر باشد، هر یک از مسئولان مذکور نظر خود را در صورتمجلس قید خواهند کرد و موضوع جهت اتخاذ تصمیم نهایی در مورد‌ تحویل یا عدم تحویل به کمیسیون معاملات ارایه می‌شود و کمیسیون مکلف است در اسرع وقت نسبت به موضوع اعلام نظر نماید.

‌فصل نهم – سایر مقررات:

‌ماده ۳۱ – خریدها و معاملات خارجی تا سقف یک میلیون دلار پس از اخذ حداقل سه فقره استعلام بها از فروشندگان یا خریداران خارجی یا درج کامل شرایط‌ معامله، مشخصات کالا یا خدمت و نحوه حمل، همچنین مدارک مربوط شامل (‌تلکس، فاکس و نامه) توسط مدیر بازرگانی سازمان بررسی و جدول مقایسه‌ قیمت توسط نامبرده تهیه و جهت اتخاذ تصمیم به کمیسیون معاملات ارسال می‌شود. خریدها و معاملات خارجی بیشتر از مبلغ یک میلیون دلار از طریق‌ مناقصه بین‌المللی و پس از تصویب کمیسیون معاملات و تأیید مدیر عامل صورت می‌گیرد.

‌ماده ۳۲ – فروش اموال و خدمات از طرف سازمان منوط به تأیید کمیسیون معاملات و تصویب هیأت مدیره سازمان است.

‌تأیید می‌گردد
‌اکبر هاشمی رفسنجانی – رییس جمهور

‌این تصویب‌نامه در تاریخ ۱۳۷۴.۷.۵ به تأیید مقام محترم ریاست جمهوری رسیده است.
‌حسن حبیبی – معاون اول رییس جمهور