آیین‌نامه اجرایی تبصره (30) قانون بودجه سال 1374 کل کشور

تاریخ انتشار: ۱۳۷۴/۰۲/۱۶

1374.02.03 – .1148ت14953ه – 1374.02.06 – 50
&‌اتومبیلهای دولتی – امور مجلس شورای اسلامی – برنامه‌های عمرانی – بودجه –
محاسبات عمومی – معاملات و اموال دولتی
&‌وزارت کشور – ستاد بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده کشور – سازمان برنامه و بودجه
‌هیأت وزیران در جلسه مورخ 1374.2.3 بنا به پیشنهاد مشترک نماینده ویژه رییس جمهور
در اداره امور مربوط به بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده کشور،‌سازمان برنامه و
بودجه و وزارت کشور و به استناد تبصره (30) قانون بودجه سال 1374 کل کشور
آیین‌نامه اجرایی تبصره مزبور را به شرح زیر تصویب نمود:
[z]"‌آیین‌نامه اجرایی تبصره (30) قانون بودجه سال 1374 کل کشور"
‌ماده 1 – اجازه داده می‌شود اعتبارات عمرانی بازسازی مناطق جنگزده کشور منظور در
قانون بودجه سال 1374 کل کشور به شرح زیر پس از مبادله موافقت‌نامه‌با سازمان
برنامه و بودجه (‌مرکز یا استان حسب مورد) و در چارچوب ضوابط این آیین‌نامه به
مصرف برسد:
‌الف – مبلغ دویست و بیست و دو میلیارد و پانصد میلیون (222.500.000.000) ریال
اعتبارات عمرانی استانی طرحها و پروژه‌های بازسازی مناطق جنگزده‌منظور در جدول
جداگانه پیوست قانون بودجه سال 1374 کل کشور (‌ مطابق جدول پیوست این آیین‌نامه)
حسب فصل و بنا به پیشنهاد دستگاه اجرایی و تأیید‌ستاد بازسازی استان ذیربط برای
شهرها و روستاهای در حال بازسازی تعیین می‌شود تا پس از مبادله موافقت‌نامه با
سازمان برنامه و بودجه استان به مصرف‌برسد.
ب – مبلغ یکصد و بیست و پنج میلیارد (125.000.000.000) ریال اعتبار عمرانی
پروژه‌های مربوط به طرح‌های عمرانی ملی بازسازی مناطق جنگزده منظور‌در جدول جداگانه
پیوست قانون بودجه سال 1374 کل کشور (‌مطابق جدول پیوست این آیین‌نامه) حسب فصل و
بنا به پیشنهاد دستگاه اجرایی ذیربط و تأیید‌ستاد مرکزی بازسازی تعیین می‌شود تا
پس از مبادله موافقت‌نامه با سازمان برنامه و بودجه مرکز یا استان (‌حسب مورد) به
مصرف برسد.
ج – مبلغ سیصد و چهل میلیارد (340.000.000.000) ریال اعتبار عمرانی منظور در ردیف
503041 قسمت چهارم قانون بودجه سال 1374 کل کشور جهت‌تأمین خسارات آسیب‌دیدگان از
جنگ که توسط آتش مستقیم دشمن و یا توسط ضد انقلاب دچار خسارت گردیده‌اند و تا
تاریخ تصویب قانون بودجه سالجاری‌دارای پرونده می‌باشند و همچنین تأمین خسارات
وارده به اشخاص ناشی از موارد فوق و هزینه آماده‌سازی محل اسکان مهاجران و تأمین
تفاوت تسهیلات‌اعطایی در این خصوص قابل مصرف خواهد بود.
‌تبصره 1 – اعتبار موضوع این ماده از شمول قانون محاسبات عمومی کشور و سایر مقررات
عمومی دولت مستثنی است و با رعایت قانون نحوه هزینه کردن‌اعتباراتی که به موجب
قانون از رعایت قانون محاسبات عمومی کشور و سایر مقررات عمومی دولت مستثنی هستند –
مصوب 1364 – و در چارچوب ضوابط‌این آیین‌نامه هزینه می‌شود.
‌تبصره 2 – اسامی شهرستانهای مناطق جنگزده و در حال بازسازی به شرح زیر است:
1 – شهرستان آبادان
2 – شهرستان خرمشهر
3 – شهرستان دشت آزادگان
4 – روستاهای غرب کرخه از شهرستان شوش
5 – روستاهای دارخوین
6 – شهرستان مهران
7 – شهرستان دهلران
8 – شهرستان قصر شیرین
9 – شهرستان گیلانغرب
10 – شهرستان سر پل ذهاب
11 – روستاهای شهرستان جوانرود و بخش ثلاث باباجانی
12 – روستاهای شهرستان پاوه و شهر نوسود
13 – شهرستان بانه
14 – شهرستان مریوان
‌تبصره 3 – تأمین اعتبار برای طرحها و پروژه‌های نیمه تمام بازسازی و پرداخت
خسارتهای مردمی مناطق آسیب‌دیده از جنگ در شهرستانهای خارج از مناطق‌مندرج در
تبصره فوق و نیز نقاط یا پروژه‌هایی از مناطق جنگزده قبلی یا مناطق آسیب‌دیده از
جنگ که نیاز به بازسازی دارند پس از تصویب ستاد مرکزی بازسازی‌و نوسازی مناطق
جنگزده مشمول این آیین‌نامه می‌باشند.
‌تبصره 4 – واحدهایی که در مناطق ممنوعه قرار گرفته و مالکان آنها به دلیل معارض
نظامی تا تاریخ تصویب قانون بودجه سال 1374 کل کشور قادر به تشکیل‌پرونده
نشده‌اند، بعد از تأیید شورای تأمین استان مبنی بر این که روستا یا منطقه‌ای که
واحد مذکور در آن قرار گرفته و تا زمان تصویب قانون و بعد از آن جزو‌مناطق ممنوعه
بوده و به همین دلیل تشکیل پرونده داده نشده و برآورد خسارت نگردیده‌اند در صورت
آزاد شدن محل برای بازسازی، تأمین خسارت مهاجران‌خسارت دیده مذکور مشمول کمک‌های
پیش‌بینی شده در این آیین‌نامه خواهد بود.
‌ماده 2 – مراحل مبادله موافقت‌نامه‌ها و تخصیص اعتبارات موضوع این آیین‌نامه به
شرح زیر انجام می‌شود:
1 – دستگاه‌های مجری طرحها و پروژه‌های بازسازی ملی و استانی موظفند طبق بند (‌الف
و ب) تبصره (30) قانون بودجه سال 1374 کل کشور بلافاصله پس‌از ابلاغ قانون بودجه
سالجاری و این آیین‌نامه و تأیید ستاد مرکزی بازسازی یا ستاد بازسازی استان (‌حسب
مورد) نسبت به مبادله موافقت‌نامه طرحها و‌پروژه‌های مربوط، با سازمان برنامه و
بودجه مرکز یا استان اقدام نمایند. ستادهای بازسازی و دستگاه‌های اجرایی و سازمان
برنامه و بودجه موظفند ترتیبی اتخاذ‌نمایند که مبادله موافقت‌نامه طرحها و
پروژه‌های بازسازی حداکثر تا نیمه خرداد ماه سال 1374 انجام شود.
2 – به منظور حصول اطمینان از حسن اجرای طرحها و پروژه‌ها و هزینه نمودن اعتبارات
حسب اولویتهای مناطق جنگزده در حال بازسازی، مفاد موافقت‌نامه‌طرحها و پروژه‌های
ملی بین دستگاه‌های اجرایی و سازمان برنامه و بودجه و همچنین پیشنهاد تخصیص اعتبار
طرح‌های فوق‌الذکر منوط به تأیید ستاد مرکزی‌بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده کشور
خواهد بود.
3 – کل اعتبارات تبصره (30) قانون بودجه سال 1374 کل کشور تخصیص یافته تلقی شده و
کمیته تخصیص اعتبار مرکز و استانها موظفند، تخصیص اعتبار‌مربوط به بازسازی مناطق
جنگزده را مقدم بر سایر اعتبارات ابلاغ نمایند و وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز
بلافاصله با توجه به تخصیص مذکور نسبت به‌پرداخت اعتبارات مربوط اقدام خواهد نمود.
با توجه به ضرورت بازگشت مهاجران قبل از آغاز سال تحصیلی 1374، حداقل بیست و پنج
درصد (25%) کل‌اعتبارات طرحها و پروژه‌ها قبل از مبادله موافقت‌نامه با سازمان
برنامه و بودجه برای تسریع در طرح‌های بازسازی (‌ملی و استانی) با تأمین خسارتهای
مردمی‌تخصیص داده خواهد شد.
4 – سازمان برنامه و بودجه حداکثر ظرف یک هفته پس از دریافت موافقت‌نامه‌ها نسبت
به مبادله و ابلاغ آنها اقدام می‌نماید. رونوشت کلیه موافقت‌نامه‌ها از‌سوی سازمان
برنامه و بودجه برای ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده یا ستاد بازسازی
استان ارسال خواهد شد و به استناد بند (‌الف) و (ب) تبصره(30) قانون بودجه سال
1374 کل کشور مفاد موافقت‌نامه بین سازمان برنامه و بودجه و دستگاه اجرایی ذیربط
نباید مغایر تأیید ستاد مرکزی بازسازی یا ستاد‌بازسازی استان (‌حسب مورد) باشد.
5 – جابجایی بین طرح‌های بازسازی پس از موافقت ستاد مرکزی بازسازی یا استان (‌حسب
مورد) طبق مفاد تبصره (18) قانون بودجه سال 1373 انجام خواهد‌شد.
‌ماده 3 – ذیحساب مربوط مجاز است در صورت لزوم و بر اساس درخواست دستگاه ذیربط جهت
تهیه و تأمین مصالح ساختمانی، تجهیزات و ماشین‌آلات‌طرحها و پروژه‌های موضوع این
آیین‌نامه وجوه مورد نیاز را (‌که در موافقت‌نامه مربوط نیز درج شده است) به حساب
کارخانه‌ها یا شرکت‌های دولتی طرف‌قرارداد واریز نماید.
‌تبصره – مقصود از دستگاه ذیربط دستگاهی است که اعتبار آن کسر می‌گردد.
‌ماده 4 – ضوابط و دستورالعمل‌های پرداخت خسارت وارد شده به اشخاص اعم از حقیقی یا
حقوقی (‌موضوع ماده 1 این آیین‌نامه) و اقدامات لازم برای‌بازگشت مهاجران از قبیل
پرداخت وام، تأمین و تحویل زمین، نحوه توزیع هزینه آماده‌سازی محل اسکان مهاجرین
در مناطق مختلف جنگزده کشور و تأمین‌تفاوت تسهیلات اعطایی به مهاجرین و اشتغال و
اسکان همچنین هزینه‌های جاری، جانبی و پرسنلی برای اداره امور مربوط به بازسازی
مناطق جنگزده و سایر‌موارد توسط نماینده ویژه رییس جمهوری در اداره امور مربوط به
بازسازی مناطق جنگزده کشور ابلاغ می‌شود و این ضوابط برای کلیه دستگاه‌های مجری
طرحها‌و پروژه‌ها بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده لازم‌الاجرا می‌باشد.
‌تبصره – سهم قطعی هر استان برای تأمین خسارات آسیب‌دیدگان از جنگ توسط نماینده
ویژه رییس جمهور در اداره امور مربوط به بازسازی مناطق جنگزده به‌سازمان برنامه و
بودجه ابلاغ خواهد شد تا بعد از مبادله موافقت‌نامه مربوط توسط ستاد بازسازی و
نوسازی مناطق جنگزده یا بنیاد مسکن استان ذیربط به‌خسارت‌دیدگان پرداخت شود.
‌ماده 5 – وجوه لازم برای پرداخت هزینه‌های طرحها و پروژه‌های موضوع این آیین‌نامه
در حدود اعتبارات تخصیص یافته و با رعایت مقررات این آیین‌نامه بر‌اساس درخواست
وجه ذیحساب مربوط توسط خزانه به حساب بانکی دستگاه ذیربط که از طرف خزانه در تهران
در بانک ملی شعبه دولتی و در شهرستانها در‌یکی از شعب بانک ملی ایران به همین
منظور افتتاح شده یا می‌شود واریز خواهد شد.
‌تبصره 1 – در مورد دستگاه‌های اجرایی فاقد ذیحساب، وظیفه ذیحساب در مورد اعتبارات
ملی توسط مسئول امور مالی دستگاه و در مورد اعتبارات استانی‌توسط مسئول امور مالی
واحد استانی دستگاه مربوط (‌که از طریق آن دستگاه برای انجام عملیات مالی موضوع
این آیین‌نامه به وزارت امور اقتصادی و دارایی‌معرفی می‌شود) با رعایت مقررات این
آیین‌نامه انجام خواهد شد.
‌تبصره 2 – سهم اعتباری هر یک از دستگاه‌های اجرایی فاقد ذیحساب توسط مسئول امور
مالی آن دستگاه از نمایندگی خزانه در استان درخواست و به حساب‌بانکی موضوع این
ماده واریز می‌شود. وجوه پرداختی از این بابت در پایان سال بر اساس درخواستهای
مسئول امور مالی و گواهی‌های بانکی مبنی بر واریز‌وجوه از حساب دریافتی نمایندگی
خزانه کسر و به حساب دریافتی دستگاه فاقد ذیحساب، منظور خواهد شد.
‌ماده 6 – دستگاه‌های اجرایی ملی و استانی (‌مجری طرح‌های موضوع این آیین‌نامه)
موظفند گزارش پیشرفت کار و هزینه عملیات انجام شده را (‌در مورد وجوه‌دریافتی) به
صورت ماهیانه تهیه و پس از تأیید ذیحساب مربوط (‌در مورد هزینه‌ها) برای نماینده
ویژه رییس جمهور در اداره امور بازسازی و نوسازی مناطق‌جنگزده و سازمان برنامه و
بودجه ارسال نمایند.
‌ماده 7 – مسئولیت تشخیص، تعهد، تسجیل و صدور حواله بر عهده بالاترین مقام دستگاه
اجرایی ذیربط یا مقام مجاز از طرف او و مسئولیت تأمین اعتبار و‌اعمال نظارت و
پرداخت (‌طبق قوانین و مقررات مربوط) حسب مورد بر عهده ذیحساب یا مسئول امور مالی
دستگاه می‌باشد.
‌ماده 8 – در مواردی که به منظور ایجاد تسهیلات لازم در پرداخت هزینه‌های مربوط به
بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده واگذاری تنخواه‌گردان ضرورت داشته‌باشد، ذیحساب یا
مسئول امور مالی هر دستگاه می‌توان مبلغی حداکثر تا بیست و پنج درصد (25%) اعتبار
مربوط را به تشخیص بالاترین مقام دستگاه اجرایی‌یا مقام مجاز از طرف او به عنوان
تنخواه‌گردان به حساب واحد تدارکاتی دستگاه اجرایی ذیربط واریز نماید، پرداختهای
بعدی در قبال ارایه سند هزینه، مجاز‌خواهد بود. به هر حال ذیحسابهای مرکز یا
استانها حق پرداخت هیچگونه وجهی که در موافقت‌نامه قید نگردیده یا افزون بر ارقام
مندرج در موافقت‌نامه باشد‌تحت هیچ عنوان ندارند و در صورت پرداخت، ذیحساب مسئول
می‌باشد.
‌ماده 9 – دستگاه‌های اجرایی مجازند به تشخیص و دستور بالاترین مقام دستگاه اجرایی
یا مقام مجاز از طرف او مبلغی متناسب با نوع و میزان قرارداد و حداکثر‌به میزان
بیست پنج درصد (25%) مبلغ قرارداد را به صورت پیش پرداخت در مقابل ضمانت بانکی و
یا تضمین مناسب دیگر به تشخیص و مسئولیت بالاترین‌مقام دستگاه اجرایی در اختیار
طرف قرارداد بگذارند.
‌ماده 10 – اسناد هزینه‌های انجام شده با رعایت بند (‌و) قانون نحوه هزینه کردن
اعتباراتی که به موجب قانون از رعایت قانون محاسبات عمومی و سایر مقررات‌عمومی
دولت مستثنی هستند – مصوب 1364 – و مقررات این آیین‌نامه پس از تنظیم و گواهی
مسئولین مربوط با امضای مشترک بالاترین مقام دستگاه اجرایی‌یا مقام مجاز از طرف او
و ذیحساب یا مسئول امور مالی دستگاه و به شرط دارا بودن مدارک لازم به شرح زیر
قابل احتساب به هزینه قطعی هستند:
1 – تنظیم قرارداد یا گرفتن فاکتور الزامی است مگر در موارد اضطراری که نیاز به
تأمین کالا از قبل قابل پیش‌بینی نباشد و خرید به اندازه رفع اضطرار صورت گیرد‌و
دولت و مؤسسات وابسته به دولت و شهرداری‌ها و بانکها و نهادهای انقلاب اسلامی در
تولید و توزیع آنها هیچ‌گونه مداخله یا مباشرت نداشته باشند.‌تشخیص موارد اضطراری
و تعیین میزان آن به عهده وزیر یا بالاترین مقام دستگاه اجرایی ذیربط یا مقام مجاز
از طرف آنها خواهد بود.
2 – در مورد خریدهای داخلی، فاکتور خرید یا صورت مجلس خرید، با رعایت مفاد بند (1)
این ماده و قبض انبار یا صورت مجلس تحویل کالا.
3 – در مورد خریدهای خارجی، اعلامیه بانک در موارد جزیی، صورتحساب فروشنده، مدارک
ترخیص کالا از گمرک و قبض انبار یا صورت مسجل تحویل کالا.
4 – در مورد پرداخت حقوق و دستمزد و مزایا و یا موضوع پرداخت پرسنلی دیگر گواهی
انجام کار از طرف مقامات مجاز و امضای گیرنده وجه یا گواهی بانک‌دایر بر واریز وجه
به حساب بانکی ذینفع.
5 – در مورد کارهایی که به پیمانکار محول می‌شود، قرارداد مربوط و تأیید تحویل
کالا و یا انجام خدمت موضوع قرارداد توسط بالاترین مقام دستگاه اجرایی یا‌مقام
مجاز از طرف او.
‌تبصره – مسئول امور مالی وزارت جهاد سازندگی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی
می‌توانند در صورت لزوم اختیار امضای اسناد هزینه‌های موضوع این ماده را که‌از محل
اعتبارات طرح‌های ملی در استانها انجام می‌شود به صورت کلی یا جزیی به مسئول امور
مالی استان مربوط تفویض نمایند.
‌ماده 11 – خرید هر گونه خودرو از محل اعتبارات موضوع این آیین‌نامه تابع مقررات
مربوط به قانون بودجه سال 1374 کل کشور خواهد بود.
‌ماده 12 – آن قسمت از اموال و تأسیساتی که به منظور فراهم آوردن موجبات اجرایی
امر بازسازی و نوسازی ابنیه و تأسیسات موضوع تبصره (30) قانون بودجه‌سال 1374 کل
کشور خریداری یا ایجاد می‌شوند اموال دولتی به شمار می‌روند و تمامی امکاناتی که
از محل اعتبارات بازسازی خریداری شده است، مشمول‌تبصره (31) قانون بودجه سال 1374
کل کشور بوده و بر اساس آیین‌نامه اجرایی تبصره یاد شده تعیین تکلیف می‌شوند.
‌ماده 13 – دستگاه‌های مجری طرحها و پروژه‌های بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده
مکلفند حساب اعتبار موضوع این آیین‌نامه را نگهداری و در مواردی که از‌طرف دیوان
محاسبات کشور تعیین و اعلام می‌شود به دیوان محاسبات کشور و وزارت امور اقتصادی و
دارایی ارایه نمایند. دیوان محاسبات کشور حساب‌مذکور و اسناد مربوط را رسیدگی
خواهد کرد.
‌ماده 14 – تعهدات پرداخت نشده سنوات گذشته طرح‌های بازسازی و نوسازی دستگاه‌های
اجرایی ملی یا استانی که با رعایت مقررات در چارچوب اعتبارات‌بازسازی مصوب بودجه
سال مربوط بوجود آمده باشد با رعایت ضوابط و مقررات مربوط قابل پرداخت است.
‌ماده 15 – هزینه‌های جاری، پرسنلی و ستادی ستاد بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده
کشور پس از مبادله موافقت‌نامه با سازمان برنامه و بودجه از محل اعتبار‌ مربوط قابل پرداخت است.
‌ماده 16 – گزارش عملکرد اعتبار موضوع این آیین‌نامه هر سه ماه یک بار توسط
دستگاه‌های اجرایی ذیربط استانی و ملی به ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی‌مناطق
جنگزده کشور و سازمان برنامه و بودجه ارسال خواهد شد. دستگاه‌های اجرایی ملی نیز
گزارش عملکرد طرح‌های بازسازی مربوط به خود را هر سه ماه‌یک بار به ستاد مرکزی
بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده کشور سازمان برنامه و بودجه ارسال خواهد نمود.
‌ماده 17 – پنج نفر از نمایندگان شهرهای جنگزده شامل استان خوزستان سه نفر، استان
ایلام یک نفر و استان کرمانشاه یک نفر با تصویب و معرفی مجلس‌شورای اسلامی به
عنوان نظار بر اجرای مفاد تبصره (30) قانون بودجه سالجاری و به دعوت ستاد مرکزی
بازسازی یا ستاد بازسازی استان (‌حسب مورد) در‌جلسات بازسازی شرکت خواهند نمود.
‌حسن حبیبی – معاون اول رییس جمهور