‌ضوابط تعیین ارز مورد نیاز مأمورین اعزامی به خارج از کشور [مصوب ۱۳۷۴]

تاریخ تصویب: ۱۳۷۴/۰۱/۲۷
تاریخ انتشار: ۱۳۷۴/۰۲/۱۰

۲۱۰۶۲/ت۱۴۹۱۷هـ – ۱۳۷۴/۲/۳

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۷۴/۱/۲۷ به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، ضوابط تعیین ارز مورد نیاز مأمورین‌ اعزامی به خارج از کشور را به شرح زیر تصویب نمود:

1 – کلیه وزارتخانه‌ها، سازمانها و مؤسساتی که از بودجه عمومی استفاده می‌کنند اعم از این که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام باشد یا نباشد مشمول این‌ ضوابط خواهند بود.

‌تبصره – [اصلاحی ۱۴۰۲/۹/۲۹]

شرکت­ها و سازمان­های زیر مشمول این ضوابط خواهند بود:

الف ـ شرکت های دولتی، بانک­­ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت مندرج در پیوست شماره (۳) قوانین بودجه سنواتی و شرکت­‌های تابعه، وابسته و تحت مدیریت آنها.

ب ـ شرکت­ ­ ها و مؤسسات دولتی که شمول قوانین و مقررات عمومی نسبت به آنها مستلزم ذکر یا تصریح نام است، نظیر شرکت‌های تابعه، وابسته و تحت مدیریت وزارت نفت، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و شرکت ­ های تابعه، وابسته و تحت مدیریت آن، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و شرکت‌های تابع، وابسته و تحت مدیریت آن.

پ ـ مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی و سازمان­ها و شرکت­های تابع، وابسته و تحت مدیریت آنها.

ت ـ شرکت­های تابعه، وابسته و تحت مدیریتی که در اجرای قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی بخشی از سهام یا سرمایه آنها به بخش غیردولتی واگذار شده است، مادامی که مدیرعامل و هیئت‌مدیره آنها بر اساس نظر دولت تعیین می­گردد.

ث ـ بنیادها و نهاد ‌های انقلابی، ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) و قرارگاه­های سازندگی و سازمان­ها و شرکت­های تابع، وابسته و تحت مدیریت آنها.

ج ـ نمایندگان سهام کلیه دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه ششم توسعه و شرکت‌های موضوع این تبصره در کلیه سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و غیردولتی و خصوصی.

د ـ کلیه شرکت‌ها و مؤسساتی که به صورت مستقیم دولت یا هریک از شرکت‌های موضوع این بند و تبصره در آن دارای سهام یا سرمایه باشند و یا یکی از اعضای هیئت‌مدیره یا مدیرعامل آن از جانب دولت یا هر یک از شرکت‌های موضوع این بند و تبصره منصوب می‌گردد.

2 – این ضوابط فقط ناظر بر مأموریتهای کوتاه مدت (‌حداکثر تا 90 روز) بوده و سازمانهای دولتی موضوع بند (1) فوق، مجاز به استفاده از آن برای مأموریتهای‌ بیش از نود (90) روز و ثابت (‌به صورت تقسیم مأموریتهای بلند مدت به مضاربی از سه ماه) نمی‌باشند.

3 – حداکثر فوق‌العاده مأموریت مأمورین اعزامی مشمول طبق جدول پیوست قابل پرداخت می‌باشد.

تبصره ۱ـ [اصلاحی ۱۴۰۲/۹/۲۹]
تأمین ارز درخصوص هزینه‌های مربوط به هتل و غذا، توسط یکی از شعب بانک­های کشور با معرفی­‌نامه کتبی سازمان مربوط حاوی چگونگی استفاده یا‌ عدم استفاده از تسهیلات غذا و محل اقامت و سایر هزینه­‌ها در محل مأموریت و قید رده شغلی مأمور طبق جدول پیوست صورت می­گیرد.

تأمین وجه ریالی بابت هزینه‌های فوق برعهده سازمان اعزام ‌کننده می‌باشد که پیش از سفر در صورت اعزام در قالب هیئت، در اختیار رئیس هیئت و در صورت اعزام انفرادی در اختیار مأمور قرار خواهد گرفت.

تبصره ۲ـ [الحاقی ۱۴۰۲/۹/۲۹]
مبالغ موضوع ستون (۳) جدول پیوست (موضوع حداکثر فوق ‌العاده مأموریت و سایر هزینه‌­هایی که توسط دستگاه­های مشمول قابل پرداخت خواهد بود)، به صورت ریالی و براساس نرخ ارز مرکز مبادله ارز و طلای ایران محاسبه می­‌شود.

۴ـ [اصلاحی ۱۴۰۲/۹/۲۹]
تسویه حساب ارز پرداختی بابت هزینه هتل و غذا با سازمان ذی­ربط می‌باشد که بایستی حداکثر ظرف مدت سه ماه از تاریخ دریافت ارز مربوط به هتل و غذا انجام گیرد.

۵- این تصویب‌نامه شامل مأموران دستگاه‌های اجرایی که برای خدمت به زائران خانه خدا و در مراسم حج به عربستان سعودی اعزام می‌شوند نخواهد بود.

‌تصویب‌نامه‌های مغایر با این تصویب‌نامه لغو می‌گردد.

‌حسن حبیبی – معاون اول رییس جمهور


‌جدول حداکثر فوق‌العاده مأموریت و سایر هزینه‌های روزانه مأمورین اعزامی سازمانها در مأموریتهای کوتاه مدت تا 90 روز*

>*‌پاورقی: به موجب نامه شماره 14917.21696 مورخ 1374.2.16 دبیر هیأت دولت، به علت وجود اشتباه تحریری جدول اصلاحی فوق جایگزین‌ جدول پیوست تصویب‌نامه است.<<
>‌جدول: تصویب‌نامه‌ها – جلد 1 – صفحه 18<

‌در سفرهایی که به صورت هیأت انجام می‌یابد کلیه هزینه‌های ستون (1) به وسیله رییس هیأت پرداخت و فقط وجه مربوط به ستون (2) به هر یک از افراد‌ پرداخت می‌شود. در
مورد سفرهای انفرادی، کلیه وجوه مربوط به ستون (1) و (2) به شخص مأمور پرداخت می‌شود.