آیین‌نامه چگونگی اداره اماکن عمومی مناطق آزاد تجاری – صنعتی‌ جمهوری اسلامی ایران

تاریخ انتشار: ۱۳۷۳/۰۹/۰۱

27114ت 95 ک – 1373.08.22 

‌اکثریت وزرای عضو شورای عالی مناطق آزاد تجاری – صنعتی جمهوری اسلامی ایران در جلسه مورخ 1373.7.9 با توجه به اختیار تفویضی هیأت وزیران (‌موضوع تصویب‌نامه شماره .16632ت30 ه مورخ 1373.2.13) به استناد بند (‌د) ماده (4) قانون "‌چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری – صنعتی جمهوری‌ اسلامی ایران" – مصوب 1372 – و با عنایت به تأیید مقام معظم فرماندهی کل قوا، آیین‌نامه چگونگی اداره اماکن عمومی مناطق آزاد تجاری – صنعتی‌ جمهوری اسلامی ایران را به شرح زیر تصویب نمودند:


‌ماده 1 – اداره اماکن عمومی منطقه ویژه انتظامی منطقه آزاد در اجرای وظایف محول، نظارت و اجرای مقررات مربوط به اماکن عمومی منطقه آزاد را بر اساس‌ این آیین‌نامه بر عهده دارد.


‌ماده 2 – اماکن و مؤسسات موضوع این آیین‌نامه به شرح زیر است:
1 – هتل‌ها، 2 – مسافرخانه‌ها، 3 – رستوران‌ها، 4 – پانسیون‌ها، 5 – سلف سرویس‌ها، 6 – قهوه‌خانه‌ها، 7 – اغذیه‌ فروشی‌ها، 8 – چلوکبابی‌ها، 9 – بوفه‌سینماها و تئاترها، 10 – کافه تریاها، 11 – کافه قنادیها، 12 – آرایشگاه‌ها، 13-آموزشگاه‌های رانندگی، 14 – فروشگاه‌های جراید و نشریات داخلی و خارجی، 15 – مؤسسات بارکشی شهری، 16 – عکاسی‌ها، 17 – فروشگاه‌های اتومبیل، 18 – مؤسسات تبلیغاتی و تولیدکنندگان فیلم‌های تبلیغاتی، 19 – تعمیرگاه‌های‌اتومبیل و اتوسرویس‌ها، 20 – پارکینگ‌ها، 21 – مؤسسات توریستی و کرایه‌دهی اتومبیل‌ها (‌آژانس‌ها)، 22 – بنگاه‌های مسافری، 23 – کتاب‌فروشی‌ها، 24 -‌ بنگاه‌های معاملاتی، 25 – کارگاه‌های تعویض روغن و پنچرگیری و لاستیک، 26 – مؤسسات تاکسی‌بار، 27 – کلیشه و گراورسازی‌ها، 28 – فروشگاه‌های لوازم‌یدکی اتومبیل، 29 – چایخانه‌ها، 30 – سمساری و امانت‌فروش‌ها، 31 – تالارهای پذیرایی، 32 – محل فروش اشیای عتیقه و مصنوعات دستی، 33 – سوپر‌مارکت‌ها و محل عرضه مواد پروتئینی، 34 – اوزالید و فتوکپی، 35 – خیاطان و فروشندگان لباس، پوشاک و بوتیک‌ها، 36 – مؤسسات کرایه جراثقال‌های ثابت‌بندری و متحرک، 37 – شرکت‌های خصوصی، 38 – مهدکودک‌ها، 39 – چلوخورشتی‌ها، 40 – طباخی‌ها، 41 – تعمیرگاه‌های موتورسیکلت و دوچرخه، 42- سینماها و تماشاخانه‌ها، 43 – کارگاه‌های اوراق اتومبیل، 44 – کارگاه‌های نقاشی اتومبیل باربری، 45 – استودیوها، 46 – طلا و جواهرفروشی‌ها، 47 -‌مؤسسات نشر و طبع.

‌تبصره – هر نوع امکنه یا مؤسسات مشابه دیگر که در آینده دایر شود، بنا به تشخیص سازمان هر منطقه آزاد مشمول مقررات این آیین‌نامه خواهد بود.


‌ماده 3 – مرجع صادرکننده پروانه واحدهای صنفی در منطقه آزاد سازمان همان منطقه می‌باشد که پس از تشکیل پرونده نسبت به موارد مندرج در ماده 2 از اداره‌ اماکن عمومی منطقه ویژه انتظامی استعلام نظر نموده و پس از تعیین صلاحیت نسبت به صدور پروانه اقدام می‌کند.

تبصره – بررسی صلاحیت فردی اتباع خارجی هنگام صدور مجوز، توسط سازمان انجام خواهد شد.


‌ماده 4 – اداره اماکن عمومی منطقه موظف است از زمان دریافت تقاضای واحد صنفی ظرف 15 روز امور مربوط به بررسی صلاحیت فردی را انجام و نظریه‌ قطعی را کتباً، به سازمان منطقه آزاد اعلام کند.


‌ماده 5 – چنانچه صاحبان پروانه اماکن عمومی مندرج در ماده 2 بخواهند اداره امور داخلی واحد خود را به دیگری واگذار نمایند بایستی فرد مزبور را با ذکر‌ مشخصات برای تعیین صلاحیت فردی به اداره اماکن منطقه ویژه معرفی کنند.


‌ماده 6 – در صورتی که هر یک از صاحبان امتیاز و یا مدیران اماکن عمومی مندرج در ماده 2 آیین‌نامه در مدت اعتبار پروانه از ضوابط و مقررات اداره اماکن‌ عمومی تخلف کند مراتب به مرجع صدور پروانه اعلام خواهد شد تا سازمان با توجه به نوع عمل و بر اساس سیاست‌ها منطقه آزاد نسبت به لغو موقت یا دایم‌ پروانه اقدام کرده و سایر اقدامات مقتضی را به عمل آورد.


‌ماده 7 – صاحبان پروانه‌های اماکن عمومی مندرج در ماده 2 باید مشخصات کامل کارکنان خود را همراه با مدارک لازم به اداره اماکن عمومی منطقه اعلام کنند.


‌ماده 8 – کلیه کارکنان و مستخدمان اماکن عمومی مندرج در ماده 2 بایستی دارای کارت بهداشت از مرجع ذیصلاح باشند.


‌ماده 9 – صاحبان پروانه‌ها هتل‌ها و مسافرخانه‌ها، پانسیونها و سایر اماکن مشابه موظفند در قبال اموالی که از طرف واردین و مسافرین به مکان‌های مزبور، به‌ آنان سپرده می‌شود رسد کتبی بدهند.


‌ماده 10 – صاحبان پروانه‌های کلیه اماکن عمومی مکلفند آن دسته از مواد این آیین‌نامه و اعلامیه‌های اداره اماکن عمومی منطقه آزاد را که در ارتباط با نوع کار آن‌مکان می‌باشد برای واردین در محل مناسب به زبان فارسی و خارجی نصب کنند.


‌ماده 11 – در صورتی که مسافری در اماکن فوت کند صاحب امتیاز یا مدیر مؤسسه باید بلافاصله مراتب را کتباً با درک مشخصات شخص متوفی و شماره اتاق به‌ اداره اماکن عمومی منطقه آزاد اعلام کند و تا ورود مأموران ذیصلاح انتقال متوفی باید بسته باشد و کسی وارد آن نشود.


‌ماده 12 – به منظور تأمین بهداشت محیط منطقه صاحبان پروانه‌های اماکن عمومی مکلفند در صورتی که مسافر یا مستخدمی مشکوک به دارا بودن امراض‌ واگیر و عفونی از قبیل و با، طاعون، جذام، ایدز و امثال آن باشد، مراقبت را با ذکر مشخصات بیمار به نزدیکترین مرکز بهداشتی منطقه آزاد و اماکن منطقه اطلاع‌ دهند.


‌ماده 13 – صاحبان پروانه‌ها اماکن مسافری و پانسیون‌ها باید دفتری طبق نمونه اداره اماکن عمومی منطقه آزاد برای ورود و خروج مسافران تهیه و نام و نشانی‌کامل آنان را در آن دفتر قید نموده و مشخصات و تاریخ ورود و خروج آن را مطابق نمونه اعلامیه‌ای که از طرف اداره اماکن عمومی منطقه داده می‌شود تنظیم و‌ اول وقت روز بعد به اداره مذکور تسلیم کنند.


‌ماده 14 – صاحبان پروانه‌های اماکن عمومی و پانسیون‌ها مکلفند تابلوی شماره اتاق‌ها را در محل مناسبی در مدخل امکنه خود نصب نمایند.


‌ماده 15 – صاحبان امتیاز هتل‌ها و مسافرخانه‌ها و پانسیون‌ها موظفند در صورت مراجعه اطفال و اشخاصی که به سن قانون نرسیده و بدون سرپرست هستند و‌ قصد اقامت در امکنه مزبور را دارند بلافاصله مراتب را به امکان عمومی منطقه آزاد اعلام کنند.


‌ماده 16 – پروانه کسانی که مرتکب یکی از موارد زیر شده باشد در انجام آن معاونت یا مشارکت داشته باشند اخذ و به مرجع صدور پروانه ارسال می‌شود تا‌ نسبت به ابطال موقت یا دایم آن اقدام شود.
‌الف – تشکیل جلسات در محل امکنه عمومی برای مقاصد سوء و خلاف قانون علیه دولت و امنیت کشور.
ب – تهیه و فراهم کردن موجبات تسهیل خرید و فورش مواد افیونی و مواد مخدر و استعمال آنها و سایر امور غیر مشروع.
ج – طرح‌ریزی و توطئه برای انجام مقاصد سوء و خلاف قانون مانند سرقت، خرید و فروش و نگهداری اموال مسروقه.


‌ماده 17 – قبول و اسکان اشخاص شرور و بد سابقه در محل امکنه عمومی ممنوع می‌باشد.


‌ماده 18 – به منظور آسایش عمومی و رعایت حال دیگران ایجاد صداهای ناهنجار و ادای الفاظ رکیک و انجام اعمال زشت و حرکاتی که موجب سلب آسایش‌ دیگران و یا ضرر به اموال عمومی شود ممنوع است و صاحبان پروانه‌های اماکن عمومی مکلفند متخلف را به مأموران انتظامی معرفی کنند.


‌ماده 19 – درجه‌بندی و تعریف هر یک از اماکن عمومی به وسیله سازمان هر منطقه انجام و ابلاغ خواهد شد.


‌ماده 20 – برای امکان عمومی منطقه حتی‌الامکان باید نام یا مضامین مناسب انتخاب و با زبان فارسی و در صورت لزوم با زبان خارجی در زیر آن روی تابلو‌ نوشته شود.


ماده 21 – نگهداری و انبار کردن مواد ناریه در اماکن عمومی ممنوع است.


‌ماده 22 – در کلیه اماکن عمومی وسایل مقدماتی آتش‌نشانی طبق استاندارد آتش‌نشانی منطقه باید مهیا باشد تا به موقع مورد بهره‌برداری قرار گیرد.


‌ماده 23 – از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این آیین‌نامه، کلیه مقررات و ضوابط مغایر با آن ملغی است.


‌این تصویب‌نامه در تاریخ 1373.8.17 به تأیید مقام محترم ریاست جمهوری رسیده است.

‌حسن حبیبی – معاون اول رییس جمهور