انتقال‌ وظایف‌ اجرایی‌ سازمان‌ هواپیمایی‌ کشوری‌ به‌ شرکت‌ ‎‎‎فرودگاههای‌ کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۷۳/۱۰/۱۳
تاریخ انتشار: ۱۳۷۳/۱۰/۲۰

شماره ۶۰۷۵/ دش‌ – ۱۳۷۳/۱۰/۲۰

شورای‌ عالی‌ اداری‌ بنا به‌ پیشنهاد مشترک‌ سازمان‌ امور اداری‌ و استخدامی‌ کشور و وزارت‌ راه‌ و ترابری‌ در پنجاه‌ و نهمین‌ اجلاس‌ خود در مورخ‌ ۱۳۷۳/۱۰/۱۳، به‌ منظور نیل‌ به‌ اهداف‌ و تکالیف‌ مندرج‌ در قانون‌ برنامه‌ اول‌ توسعه‌ اقتصادی‌، اجتماعی‌ و فرهنگی‌ کشور در زمینه‌ اصلاح‌ ساختار دستگاههای‌ دولتی‌ با جهت‌گیری‌ بالابردن‌ کارآیی‌ آنها و در راستای‌ استراتژیهای‌ بخش‌ حمل‌ و نقل‌ و زیر بخش‌ حمل‌ و نقل‌ و زیر بخش‌ حمل‌ و نقل‌ هوایی‌ برنامه‌ اول‌ توسعه‌ و تقویت‌ و تمرکز وظایف‌ اعمال‌ حاکمیت‌ و ستادی‌ در سازمان‌های‌ ستادی‌ و برنامه‌ریز، انتقال‌ وظایف‌ اجرایی‌ به‌ واحدهای‌ اجرایی‌ به‌ منظور ایجاد زمینه‌ لازم‌ جهت‌ انتقال‌ نهایی‌ وظایف‌ تصدی‌ به‌ بخش‌ غیر دولتی‌، تصویب‌ نمود:

ماده‌ 1) به‌ منظور تقویت‌ حوزه‌ مرکزی‌ سازمان‌ هواپیمایی‌ کشوری‌ در جهت‌ اعمال‌ حاکمیت‌ دولت‌ در صنعت‌ حمل‌ و نقل‌ هوایی‌ کشور و ارتباطات‌ بین‌المللی‌ و انتزاع‌ وظایف‌ از نوع‌ تصدی‌ و اجرایی‌ از سازمان‌ مذکور و در اجرای‌ تبصره‌ 1 ماده‌ 5 اصلاحی‌ قانون‌ هواپیمایی‌ کشوری‌ (مصوب‌ 25/1/1367) مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌، کلیه‌ وظایف‌ مربوط‌ به‌ نگهداری‌، توسعه‌، تجهیز، بهره‌برداری‌ از تکنولوژی‌ و اداره‌ امور فرودگاههای‌ کشور و مدیریت‌ آنها به‌ شرکت‌ فرودگاههای‌ کشور منتقل‌ می‌گردد.

تبصره 1) کلیه‌ دفاتر و نمایندگی‌های‌ وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، شرکت‌ها، موسسات‌ دولتی‌ و غیر دولتی‌، نهادهای‌ انقلاب‌ اسلامی‌ و نیروهای‌ امنیتی‌ و انتظامی‌ ذیربط‌ در امور فرودگاهی‌ و یا مستقر در فرودگاههای‌ کشور موظفند طبق‌ مقررات‌ مربوطه‌ تحت‌ مدیریت‌ شرکت‌ فرودگاههای‌ کشور در محدوده‌ ضوابط‌، دستورالعمل‌ها و استانداردهای‌ اعلام‌ شده‌ به‌ وسیله‌ سازمان‌ هواپیمایی‌ کشوری‌ و اختیارات‌ قانونی‌ مفوضه‌ به‌ انجام‌ وظایف‌ مرتبط‌ با حمل‌ و نقل‌ هوایی‌ بپردازند.

تبصره 2) شرکت‌ فرودگاههای‌ کشور در چارچوب‌ مصوبه‌ شماره‌ 3290/دش‌ مورخ‌ 5/5/ 1372 شورای‌ عالی‌ اداری‌، نسبت‌ به‌ ایجاد زمینه‌های‌ مناسب‌ جهت‌ مشارکت‌ بخش‌ غیردولتی‌ در امور اجرایی‌ و تحقق‌ مفاد مصوبه‌ یاد شده‌ اقدام‌ لازم‌ را به‌ عمل‌ خواهد آورد.

تبصره 3) کلیه‌ اختیارات‌ اجرایی‌ که‌ در زمینه‌های‌ مدیریتی‌، حفاظتی‌، امنیتی‌، حراستی‌، در اداره‌ امور فرودگاهها که‌ طبق‌ مصوبه‌ مورخ‌ 12/12/1371 شورای‌ عالی‌ امنیت‌ ملی‌ و آیین‌نامه‌ مصوب‌ مورخ‌ 25/9/1371 کمیته‌ امنیت‌ داخلی‌ به‌ سازمان‌ هواپیمایی‌ کشوری‌ و یا ریاست‌ سازمان‌ هواپیمایی‌ کشوری‌ واگذار شده‌ است‌، به‌ ترتیب‌ مقرر، به‌ شرکت‌ فرودگاههای‌ کشور و یا مدیر عامل‌ شرکت‌، و بر حسب‌ مورد به‌ مدیران‌ فرودگاههای‌ کشور منتقل‌ می‌گردد.

[بند ۲ مصوبه شورای عالی اداری در خصوص انتزاع و انتقال تمامی وظایف، اختیارات، مسئولیت ها و تکالیف مربوط به «هیأت تشخیص و تخلیه» به «شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)»]

ماده 2) وظایف‌ باقیمانده‌ سازمان‌ هواپیمایی‌ کشوری‌ که‌ به‌ مثابه‌ نماینده‌ دولت‌ در جهت‌ اعمال‌ حاکمیت‌ در صنعت‌ حمل‌ و نقل‌ هوایی‌ کشور است‌ به‌ شرح‌ زیر می‌باشد:
‎‎‎- سیاستگذاری‌ و برنامه‌ریزی‌ و تعیین‌ خط‌مشی‌های‌ فنی‌، اقتصادی‌، بازرگانی‌ بین‌المللی‌ حمل‌ و نقل‌ هوایی‌ کشور.
‎‎‎- سیاستگذاری‌ و برنامه‌ریزی‌ در مورد نوع‌، تعدد جایگاه‌ دستگاههای‌ ناوبری‌ و کمک‌ ناوبری‌ و ارتباطی‌ در فرودگاهها و نظارت‌ بر عملکرد فرودگاهها.
‎‎‎- سیاستگذاری‌ و برنامه‌ریزی‌ در زمینه‌ آموزش‌ و تربیت‌ پرسنل‌ متخصص‌ هواپیمایی‌ برای‌ کلیه‌ موسسات‌ هواپیمایی‌.
‎‎‎- سیاستگذاری‌ و برنامه‌ریزی‌ در امور مخابراتی‌ و صدور دستورالعمل‌های‌ مربوطه‌ به‌ امور مخابرات‌ و مبادله‌ پیامها و دستگاههای‌ مورد نیاز در فرودگاهها.
‎‎‎- برنامه‌ریزی‌ در خصوص‌ برقراری‌ سیستم‌های‌ برق‌ اضطراری‌ و روشنایی‌ باندها و نظارت‌ بر نصب‌ و بهره‌برداری‌ صحیح‌ از سیستم‌ها و تجهیزات‌ مربوطه‌.
‎‎‎- صدور دستورالعمل‌های‌ مورد نیاز در امور ایمنی‌ زمینی‌، آتش‌نشانی‌ و آموزشی‌ پرسنل‌ و نظارت‌ برحسن‌ اجرای‌ آن‌.
‎‎‎- تدوین‌ استاندارد پرواز، نظارت‌ بر شرکت‌های‌ هواپیمایی‌ از نظر تایید صلاحیت‌ و رعایت‌ نکات‌ و استانداردهای‌ ایمنی‌ و صدور گواهینامه‌ها و تدوین‌ و تنظیم‌ مقررات‌ مربوطه‌.
‎‎‎- تنظیم‌ و تدوین‌ مقررات‌ و دستورالعمل‌های‌ مربوط‌ به‌ کنترل‌ فضای‌ کشور و صدور اجازه‌ پرواز و جلوگیری‌ از آن‌ و نظارت‌ بر واحدهای‌ مراقبت‌ پرواز فرودگاهها.
‎‎‎- تأیید انواع‌ هواپیماهایی‌ که‌ می‌توانند در ایران‌ به‌ فعالیت‌ حمل‌ و نقل‌ هوایی‌ بپردازند.
‎‎‎- تهیه‌ طرح‌ موافقتنامه‌ها و قراردادهای‌ بین‌المللی‌ و مبادله‌ آنها.
‎‎‎- تهیه‌ و تدوین‌ دستورالعمل‌های‌ امنیتی‌، حفاظتی‌ با رعایت‌ مقررات‌ واستانداردهای‌ بین‌المللی‌ و داخلی‌ مربوطه‌ و نظارت‌ بر اعمال‌ آنها.
‎‎‎- عضویت و ارتباط‌ با سازمان‌ بین‌المللی‌ هواپیمایی‌ کشوری‌ (ICAO) و سایر سازمان‌های‌ جهانی‌ ذیربط‌ با رعایت‌ مقررات‌ مربوطه‌.
‎‎‎- بررسی‌ سوانح‌ و حوادث‌ هواپیمایی‌ و اعمال‌ مجازات‌های‌ لازمه‌ طبق‌ مقررات‌ مربوطه‌.
‎‎‎- بررسی‌ و ارائه‌ طرح‌های‌ فرودگاهی‌ و نظارت‌ بر رعایت‌ استانداردهای‌ بین‌المللی‌ مربوطه‌.
‎‎‎- تایید صلاحیت‌ فنی‌ و تخصصی‌ مدیران‌ و مسئولین‌ عملیاتی‌ فرودگاههای‌ کشور قبل‌ از انتصاب‌ آنان‌ توسط‌ مدیر عامل‌ شرکت‌ فرودگاههای‌ کشور.
‎‎‎- انجام‌ امور برنامه‌ریزی‌، بودجه‌ریزی‌، امور اداری‌ و مالی‌ و حقوقی‌ و ارزشیابی‌ و سایر خدمات‌ مدیریتی‌ و پشتیبانی‌ سازمان‌ و پرسنل‌ مربوطه‌.

ماده 3) کلیه‌ اموال‌ منقول‌ و غیر منقول‌ و تعهدات‌ سازمان‌ هواپیمایی‌ کشور و فرودگاههای‌ کشور حسب‌ مورد و به‌ تناسب‌ وظایف‌ و مسئولیت‌های‌ منتقله‌ با رعایت‌ مقررات‌ مربوطه‌ با تایید وزیر راه‌ و ترابری‌ به‌ شرکت‌ فرودگاههای‌ کشور منتقل‌ می‌شود.

ماده 4) پست‌های‌ سازمانی‌ و پرسنل‌ شاغل‌ در فرودگاههای‌ کشور و آن‌ بخش‌ از شاغلین‌ سازمان‌ هواپیمایی‌ کشوری‌ که‌ وظایف‌ آنها به‌ شرکت‌ فرودگاههای‌ کشور منتقل‌ گردیده‌ است‌، با هماهنگی‌ و تایید سازمان‌ امور اداری‌ و استخدامی‌ کشور به‌ شرکت‌ مذکور منتقل‌ می‌گردد.

ماده 5) وزارت‌ راه‌ و ترابری‌ موظف‌ است‌ ظرف‌ مدت‌ 2 ماه‌ با همکاری‌ سازمان امور اداری‌ و استخدامی‌ کشور جهت‌ تطبیق‌ اساسنامه‌ شرکت‌ فرودگاههای‌ کشور، با مندرجات‌ این‌ مصوبه‌ در صورت‌ لزوم‌، پیشنهادات‌ اصلاحی‌ لازم‌ در اساسنامه‌ شرکت‌ مذکور را جهت‌ تصویب‌ به‌ هیات‌ وزیران‌ ارائه‌ نماید.

ماده 6) وزارت‌ راه‌ و ترابری‌ موظف‌ است‌ ظرف‌ مدت‌ 2 ماه‌ نسبت‌ به‌ تهیه‌ تشکیلات‌ تفصیلی‌ سازمان‌ هواپیمایی‌ کشوری‌ و شرکت‌ فرودگاههای‌ کشور اقدام‌ و مراتب‌ را جهت‌ تایید به‌ سازمان‌ امور اداری‌ و استخدامی‌ کشور ارائه‌ نماید.

سیدمحمد میرمحمدی‌
معاون‌ رئیس‌ جمهور و دبیر شورای‌ عالی‌ اداری‌