آیین‌نامه امور خلافی روستایی

تاریخ تصویب: ۱۳۵۶/۰۵/۲۰
تاریخ انتشار: ۱۳۵۶/۰۵/۲۹

در اجرای بند یک ماده ۱۴ قانون خانه انصاف، مصوب خرداد ماه ۲۵۳۶ شاهنشاهی آئین‌نامه امور خلافی در سه ماده برای ساکنان روستاها بشرح زیر تصویب میگردد:


ماده اول : مرتکبین اعمال زیر به یکصد تا سیصد ریال جزای نقدی محکوم میشوند:

1 ـ کسانی که بدون مجوز پیاده یا سواره از باغها یا اراضی زراعی دیگران که کشت شده یا برای کشت آماده گردیده عبور کنند یا از عبور دامها و مواشی خود از این محلها جلوگیری بعمل نیاورند.

2 ـ کسانی که به درختهای روستا آسیب رسانند و یا بدون اجازه میوه درختها را بچینند.

3 ـ صاحبان یا مستحفظین دامها که با مشاهده بیماری در دامهای خود از اطلاع دادن موضوع به مأمور دامپزشکی و یا دهبان محل خودداری نمایند و همچنین دهبانی که با اطلاع از وجود بیماری دامی مراتب را به مأمور دامپزشکی یا بخشداری و یا ژاندارمری محل اعلام ننماید.

4 ـ صاحبان یا مسئولین نگهداری دامها و پرندگان بیماری که از جدا کردن دام و یا پرنده بیمار از سایرین غفلت نمایند و یا دام و پرنده سالم را در منطقه آلوده نگهدارند.

5 ـ کسانی که با اطلاع از بیماری دام خود اقدام بفروش و یا ذبح آن نمایند.

6 ـ کسانی که در صورت وجود واحد دامپزشکی در روستا قبل از معاینه و تجویز دامپزشک اقدام بکشتن دام نمایند و یا دام آبستن را ذبح کنند.

7 ـ کسانی که در موقع تلقیح اجباری یا تجدید آن از تلقیح حیوان متعلق بخود ممانعت نمایند.

8 ـ کسانی که چارپای بیمار یا از کار افتاده را بکار وادارند و یا در محوطه داخل ده رها نمایند.


ماده دوم ـ مرتکبین اعمال زیر به سیصد و یک ریال تا ششصد ریال جزای نقدی محکوم میشوند:

1 ـ کسانی که در معابر و امکنه و محلهائی از قبیل یخچالهای عمومی و آسیابها و جلوی خانه‌ها و دکاکین کود یا کثافات بریزند یا منابع و مجاری آبها را که مورد استفاده عمومی است با ریختن کثافات و یا شستشوی حیوانات و سایر اشیاء آلوده نمایند.

2 ـ کسانی که در موقع تلقیح اجباری یا تجدید آن از تلقیح خود یا افراد تحت سرپرستی خود ممانعت نمایند.

3 ـ کسانی که با اطلاع از مرض هاری حیوانات خود مراجع دولتی یا کدخدای محل را آگاه ننمایند و همچنین کسانی که خود و یا دامها و پرندگان آنان وسیله حیوان مبتلا بمرض هاری گزیده شود و از اطلاع دادن بمراجع مذکور خودداری نمایند.

4 ـ پیشه‌ورانی که در محل کسب خود مراعات نظافت و بهداشت را در حدود امکانات روستا ننمایند و همچنین تهیه‌ کنندگان مواد لبنی که در تهیه لبنیات نظافت و بهداشت را رعایت نکنند.

5 ـ کسانی که با وجود غسالخانه و گورستان عمومی مردگان خود را در نقطه دیگر از ده غسل داده و یا به خاک بسپارند و همچنین مسئولین و مباشرین غسالخانه و گورستان که از رعایت نظافت و بهداشت در حدود امکانات روستا خودداری نمایند. تغسیل و تدفین اموات غیرمسلمان تابع تشریفات خاص مذهب متوفی خواهد بود.

6 ـ کسانی که لاشه حیوان تلف شده را در معابر روستا یا شوارع عمومی بیاندازند.


ماده سوم ـ مرتکبین اعمال زیر به ششصد و یک ریال تا یکهزار ریال جزای نقدی محکوم میشوند:

1 ـ کسانی که در گذرگاه عمومی مبادرت بحفر چاه و گودال نموده و برای جلوگیری از ورود آسیب به عابرین علائمی در محل کار نصب ننمایند.

2 ـ کسانی که آب نوبتی متعلق بدیگران یا روستا را قطع نموده و یا هرز دهند و همچنین کسانی که بحکم ضرورت برای بردن آب نوبتی خود از راه عمومی استفاده نموده و پس از آن راه را به حالت اولیه برنگردانند.

3 ـ کسانی که با انداختن آب یا ریختن سنگ و شن و خاک در اراضی و منازل دیگران و همچنین ریختن برف برخلاف معمول ده بخانه همسایه موجبات زحمت صاحبان اراضی و ساکنان منازل را فراهم سازند.

4 ـ کسانی که فاضل آب حمام یا مستراح یا سایر تأسیسات مخالف بهداشت را در منابع یا مجاری آبها وارد کنند.

5 ـ کسانی که با اخطار مقامات صلاحیتدار رسمی راجع به تخریب یا تعمیر بناهائی که در شرف انهدام و موجب خطر است از اقدام لازم کوتاهی نمایند.

6 ـ کسانی که بوسیله تحریص سگ و یا تحریک هر حیوان ترس و وحشت در دیگران ایجاد نمایند بدون اینکه آسیبی باشخاص وارد آید.

7 ـ کسانی که نسبت به دیگران فحاشی و هتاکی و اهانت نمایند.

8 ـ کسانی که بعلت بی‌احتیاطی موجب ایجاد حریق در حاصل یا خرمن یا اشجار غیرجنگلی متعلق بغیر شوند و یا بی احتیاطی آنها به سوختن ابنیه و اموال دیگری منجر گردد.

9 ـ کسانی که مرتکب عملی شوند که وسایل موتوری کشاورزی و آبیاری و راهسازی از حرکت و ادامه کار بازماند.

10 ـ کسانی که علائم مهندسی و نقشه‌ برداری و یا سایر علائم ادارات دولتی و سازمانهای محلی و راهنمائی را برداشته یا محو نموده یا تغییر محل دهند.

11 ـ کسانی که وسائل مربوط به تأسیسات عمومی روستا از قبیل تیر و سیمهای تلفن و تلگراف و برق و لوله‌های آب و امثال آن را بی‌جهت و بدون اجازه دستکاری نمایند.

12 ـ کسانی که از اجرای تعالیم و راهنمائی‌های عمومی سپاه دانش یا بهداشت یا ترویج و آبادانی در مورد امور مربوط به آنها در حدود مصوبات وزارت خانه های مربوطه بدون عذرموجه خودداری یا ممانعت به عمل آورند.

13 ـ کسانی که در انجام وظایف قانونی اعضاء یا منشی خانه انصاف اخلال یا مشکلاتی ایجاد نمایند.

وزیر دادگستری ـ غلامرضا کیانپور