‌آیین‌نامه نحوه اعطای کمکهای دولت به مدارس غیرانتفاعی

تاریخ تصویب: ۱۳۷۳/۰۴/۱۲
تاریخ انتشار: ۱۳۷۳/۰۵/۰۱

شماره ۴۷۸۰ت۱۱۸هـ – ۱۳۷۳/۴/۱۴

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۷۳/۴/۱۲ بنا به پیشنهاد شماره 760.660 مورخ 1373.4.4 وزارت آموزش و پرورش و به استناد تبصره (1) ماده (7) قانون‌ تأسیس مدارس غیرانتفاعی – مصوب 1367 – آیین‌نامه نحوه اعطای کمک‌های دولت به مدارس غیر انتفاعی را به شرح زیر تصویب نمود:


ماده 1 – وزارت آموزش و پرورش مجاز است از محل اعتبارات خاصی که در قوانین بودجه سالیانه برای کمک به مدارس غیر انتفاعی به تصویب می‌رسد یا از‌ محل اعتباراتی که به همین منظور در بودجه وزارت مذکور پیش‌بینی شده است، به مدارس غیر انتفاعی کمک‌ها مالی و تجهیزاتی اعطا نماید.


‌ماده 2 – [اصلاحی ۱۳۷۸/۱۲/۱۸]
کمک به مدارس غیرانتفاعی می‌تواند به صورت بلاعوض یا به صورت وام بدون سود و با کارمزد پایین در اختیار مؤسسین قرار گیرد. کمک‌های بلاعوض مذکور‌ پس از واریز به حساب بانکی مدارس غیرانتفاعی با اخذ رسید از دریافت‌کننده، به حساب هزینه قطعی منظور می‌شود.

‌تبصره 1 – در مواردی که کمک‌ها موضوع این ماده به صورت وام در اختیار مؤسسین مدارس غیر انتفاعی قرار می‌گیرد، وزارت آموزش و پرورش می‌تواند در‌ مدت معینی بر حسب قراردادی که با وام‌گیرندگان منعقد می‌نماید، نسبت به بازپس‌گیری آن اقدام کند.

‌تبصره 2 – [اصلاحی ۱۳۷۸/۱۲/۱۸]
وزارت آموزش و پرورش می‌تواند از محل دریافت اقساط وام‌های موضوع این ماده تا پایان همان سال مالی به سایر مدارس غیر انتفاعی نیازمند بر اساس این آیین‌نامه‌ کمک‌های بلاعوض با وام پرداخت نماید.

‌ماده 4 – در صورتی که مدرسه غیر انتفاعی که در چارچوب این آیین‌نامه کمک دریافت نموده است به هر دلیلی منحل یا تعطیل شود، وزارت آموزش و پرورش‌ مکلف است کمک‌های پرداختی را از مؤسسان مطالبه نموده و یا معادل آن را از اموال و تجهیزات مدارس بر اساس نظر کارشناس رسمی که وزارت آموزش و‌ پرورش تعیین می‌نماید، برداشت نماید. درآمد و تجهیزات حاصل از این ماده توسط وزارت آموزش و پرورش در اختیار سایر مدارس غیر انتفاعی نیازمند قرار‌می‌گیرد.

‌ماده 5 – وزارت آموزش و پرورش می‌تواند در قبال کمک یا پرداخت وام به مدارس غیر انتفاعی، بر اساس قراردادی که با مؤسسین منعقد می‌نماید هر ساله‌ تعدادی از دانش‌آموزان کم بضاعت را جهت ثبت نام و تحصیل در مدارس مذکور، به صورت رایگان یا با تخفیف شهریه معرفی نماید.

‌ماده 6 – دستورالعمل‌های لازم برای اجرای این آیین‌نامه توسط وزارت آموزش و پرورش تهیه و ابلاغ خواهد شد.

‌حسن حبیبی – معاون اول رییس جمهور