‌آیین‌نامه اجرایی قانون تعطیل مؤسسات و واحدهای آموزشی و تحقیقاتی و فرهنگی که بدون مجوز قانونی دایر شده و می‌شود

تاریخ تصویب: ۱۳۷۳/۰۳/۱۸
تاریخ انتشار: ۱۳۷۳/۰۴/۲۰

شماره 2351ت128ه – 1373.04.15


‌هیأت وزیران در جلسه مورخ 1373.3.18 بنا به پیشنهاد شماره 52983 مورخ 1373.2.20 و تأیید وزارتخانه‌های فرهنگ و آموزش عالی، آموزش و پورش،‌ کار و امور اجتماعی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و فرهنگ و ارشاد اسلامی، به استناد تبصره (3) ماده واحده قانون تعطیل مؤسسات و واحدهای‌ آموزشی و تحقیقاتی و فرهنگی که بدون مجوز قانونی دایر شده و می‌شود – مصوب 1372 – آیین‌نامه اجرایی قانون یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:

‌ماده 1 – در این آیین‌نامه وزارتخانه‌های فرهنگ و آموزش عالی، آموزش و پرورش، کار و امور اجتماعی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، فرهنگ و ارشاد‌ اسلامی، و مؤسسات و واحدهای آموزشی و تحقیقاتی و فرهنگی و سایر عناوین مشابه و قانون تعطیل مؤسسات و واحدهای آموزشی و تحقیقاتی و فرهنگی‌ که بدون مجوز قانونی دایر شده و می‌شود به ترتیب به اختصار وزارتخانه‌ها، مؤسسات و واحدها و قانون نامیده می‌شوند.


‌ماده 2 – وزارتخانه‌ها موظفند نسبت به شناسایی مؤسسات و واحدهای غیر مجاز اقدام نموده و دستور انحلال را صادر نمایند و در در صورتی که پس از صدور‌ این دستور و با رعایت مفاد تبصره (2) قانون، مؤسسه یا واحد مربوط غیر مجاز دایر باشد، دایرکنندگان را از طریق مراجع ذیصلاح قانونی تحت پیگرد قرار دهند‌ و تقاضای توقف فعالیت آموزشی و تحقیقاتی و فرهنگی آنان را بنمایند.


‌ماده 3 – هر یک از وزارتخانه‌ها می‌توانند حسب مورد، منفرداً یا مشترکاً به عنوان شاکی علیه مؤسسات و واحدهای غیر مجاز در مراجع صالحه طرح شکایت‌ نمایند.


‌ماده 4 – تشخیص وزارتخانه‌ها در غیر مجاز بودن فعالیت این گونه مؤسسات و واحدها معتبر می‌باشد.


‌ماده 5 – دایرکنندگان مؤسسات و واحدهای موضوع این آیین‌نامه مکلفند با مأمورین اعزامی از وزارتخانه‌ها همکاری نموده و مدارک و اطلاعات لازم را در‌ اختیار آنان قرار داده و رونوشت مدارک مورد مطالبه را تحویل دهند.

‌تبصره 1 – مأمورین اعزامی باید دارای حکم و یا کارت بازرسی معتبر عکس‌دار به امضای بالاترین مقام مسئول ذیربط و ممهور به مهر وزارتخانه‌های مربوط‌ باشند.

‌تبصره 2 – اعتبار کارت بازرسی از تاریخ صدور برای مدت یک سال تعیین می‌شود.

‌تبصره 3 – مأمورین به هنگام مراجعه به مؤسسات و واحدها می‌بایست حکم و یا کارت بازرسی شده توسط وزارتخانه‌های ذیربط را جهت معرفی خود همراه‌ داشته باشند.


‌ماده 6 – متقاضیان ثبت مؤسسات و شرکتهایی که در اساسنامه آنها فعالیت آموزشی و تحقیقاتی و فرهنگی ذکر شده است، مکلفند مجوز لازم را از‌ وزارتخانه‌های ذیربط کسب و به همراه دیگر مدارک مورد نیاز به اداره ثبت شرکتها تسلیم نمایند.

‌حسن حبیبی – معاون اول رییس جمهور