۲۳۱۴ت۴۸ه – ۱۳۷۳.۰۲.۲۱
هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۷۳.۲.۷ بنا به پیشنهاد مشترک نماینده ویژه رییس جمهور در اداره امور مربوط به بازسازی مناطق جنگزده، سازمان برنامه و بودجه و وزارت کشور و به استناد تبصره (۲۸) قانون بودجه سال ۱۳۷۳ کل کشور، آییننامه اجرایی تبصره مزبور را به شرح زیر تصویب نمود:
ماده ۱ – اجازه داده میشود اعتبارات عمرانی بازسازی مناطق جنگزده موضوع پروژههای مربوط به طرحهای عمرانی مناطق جنگزده منظور در قسمت سوم -ب پیوست شماره یک قانون بودجه سال ۱۳۷۳ کل کشور بنا به پیشنهاد دستگاه اجرایی و تأیید ستاد بازسازی استان ذیربط برای شهرها و روستاهای در حال بازسازی پس از مبادله موافقتنامه با سازمان برنامه و بودجه استان و در چارچوب ضوابط این آییننامه به مصرف برسد.
تبصره ۱ – مبلغ سیصد و بیست میلیارد (۳۲۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال اعتبار عمرانی منظور
در ردیف ۵۰۳۰۴۱ قسمت چهارم قانون بودجه سال ۱۳۷۳ کل کشور برای تأمین خسارات
آسیبدیدگان از جنگ که توسط آتش مستقیم دشمن و یا توسط ضد انقلاب دچار خسارت
گردیدهاند و همچنین تأمین تفاوتتسهیلات اعطایی در این خصوص در چارچوب ضوابط این آییننامه قابل مصرف میباشد.
تبصره ۲ – اعتبار موضوع این ماده از شمول قانون محاسبات عمومی و سایر مقررات
عمومی دولت مستثنی است و با رعایت قانون نحوه هزینه کردن اعتباراتیکه به موجب
قانون از رعایت قانون محاسبات عمومی و سایر مقررات عمومی دولت مستثنی هستند – مصوب ۱۳۶۴ – و در چارچوب ضوابط این آییننامههزینه میشود.
تبصره ۳ – اسامی شهرستانهای مناطق جنگزده و در حال بازسازی به شرح زیر است:
1 – شهرستان آبادان،
2 – شهرستان خرمشهر،
ماده ۱۰ – اسناد هزینههای انجام شده با رعایت بند (و) قانون نحوه هزینه کردن
اعتباراتی که به موجب قانون از رعایت قانون محاسبات عمومی و سایر مقررات عمومی
دولت مستثنی هستند – مصوب ۱۳۶۴ – و مقررات این آییننامه پس از تنیم و گواهی
مسئولین مربوط، با امضای مشترک بالاترین مقام دستگاه اجرایییا مقام مجاز از طرف
او و ذیحساب یا مسئول امور مالی دستگاه و به شرط دارا بودن مدارک لازم به شرح زیر قابل احتساب به هزینه قطعی هستند:
1 – تنظیم قرارداد یا گرفتن فاکتور الزامی است مگر در موارد اضطراری که نیاز به
تأمین کالا از قبل قابل پیشبینی نباشد و خرید به اندازه رفع اضطرار صورت گیرد و
دولت و مؤسسات وابسته به دولت و شهرداریها و بانکها و نهادهای انقلاب اسلامی در
تولید و توزیع آنها هیچ گونه مداخله یا مباشرت نداشته باشند. تشخیص موارد اضطراری
و تعیین میزان آن به عهده وزیر یا بالاترین مقام دستگاه اجرایی ذیربط یا مقام مجاز از طرف آنها خواهد بود.
2 – در مورد خریدهای داخلی، فاکتور خرید یا صورت مجلس خرید، با رعایت مفاد بند (۱) این ماده و قبض انبار یا صورت مجلس تحویل کالا.
3 – در مورد خریدهای خارجی، اعلامیه بانک در مواد جزیی، صورتحساب فروشنده، مدارک
ترخیص کالا از گمرک و قبض انبار یا صورت مجلس تحویل کالا.
4 – در مورد پرداخت حقوق و دستمزد و مزایا و یا موضوع پرداخت پرسنلی دیگر، گواهی
انجام کار از طرف مقامات مجاز و امضای گیرنده وجه یا گواهی بانک دایر بر واریز وجه به حساب بانکی ذینفع.
5 – در مورد کارهایی که به پیمانکار محول میشود، قرارداد توسط بالاترین مقام
دستگاه اجرایی یا مقام مجاز از طرف او.
تبصره – مسئول امور مالی وزارت جهاد سازندگی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی
میتوانند در صورت لزوم اختیار امضای اسناد هزینههای موضوع این ماده را کهاز محل
اعتبارات طرحهای ملی در استانها انجام میشود به صورت کلی یا جزیی به مسئول امور مالی استان مربوط تفویض نمایند.
ماده ۱۱ – خرید هر گونه خودرو از محل اعتبارات موضوع این آییننامه تابع مقررات مربوط به قانون بودجه سال ۱۳۷۳ خواهد بود.
ماده ۱۲ – آن قسمت از اموال و تأسیساتی که به منظور فراهم آوردن موجبات اجرای امر
بازسازی و نوسازی ابنیه و تأسیسات موضوع تبصره (۲۸) قانون بودجه سال ۱۳۷۳ کل کشور
خریداری یا ایجاد میشوند اموال دولتی به شمار میروند و تمامی امکاناتی که از محل
اعتبارات بازسازی خریداری شده است، مشمولتبصره (۳۱) قانون بودجه سال ۱۳۷۳ کل کشور
بوده و بر اساس آییننامه اجرایی تبصره یادشده تعیین تکلیف میشوند.
3 – کل اعتبارات تبصره (۲۸) قانون بودجه سال ۱۳۷۳ کل کشور تخصیص یافته تلقی شد و
کمیته تخصیص اعتبار مرکز و استانها موظفند، تخصیص اعتبار مربوط به بازسازی مناطق
جنگزده را مقدم بر سایر اعتبارات ابلاغ نمایند و وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز
بلافاصله با توجه به تخصیص مذکور نسبت بهپرداخت اعتبارات مربوط اقدام خواهد نمود
با توجه به ضرورت بازگشت مهاجرین قبل از آغاز سال تحصیلی ۱۳۷۳، حداقل بیست و پنج
درصد (۲۵%) کلاعتبارات طرحها و پروژهها قبل از مبادله موافقتنامه با سازمان
برنامه و بودجه برای تسریع در طرحهای بازسازی (ملی و استانی) یا تأمین خسارتهای مردمی تخصیص داده خواهد شد.
4 – سازمان برنامه و بودجه حداکثر ظرف یک هفته پس از دریافت موافقتنامهها نسبت
به مبادله و ابلاغ آنها اقدام مینماید. رونوشت کلیه موافقتنامهها ازسوی سازمان
برنامه و بودجه برای ستاد مرکزی و نوسازی مناطق جنگزده ارسال خواهد شد.
5 – جابجایی بین طرحهای بازسازی پس از موافقت ستاد مرکزی بازسازی مرکز یا استان
(حسب مورد) طبق مفاد تبصره (۱۸) قانون بودجه سال ۱۳۷۳ انجامخواهد شد
ماده ۳ – ذیحساب مربوط مجاز است عنداللزوم و بر اساس درخواست دستگاه ذیربط جهت
تهیه و تأمین مصالح ساختمانی، تجهیزات و ماشینآلات طرحها و پروژههای موضوع این
آییننامه وجوه مورد نیاز را (که در موافقتنامه مربوط نیز درج شده است) به حساب
کارخانهها یا شرکتهای دولتی طرف قرارداد واریز نماید.
تبصره – مقصود از دستگاه ذیربط دستگاهی است که اعتبار آن کسر میگردد.
ماده ۴ – ضوابط پرداخت خسارات وارد شده به اشخاص اعم از حقیقی یا حقوقی (موضوع
ماد (۱) این آییننامه) و اقدامات لازم برای بازگشت مهاجرین از قبیل پرداخت وام،
تأمین و تحویل زمین، اشتغال و اسکان همچنین هزینههای جاری، جانبی و پرسنلی برای
اداره امور مربوط به بازسازی مناطق جنگزده و غیره توسط نماینده ویژه رییس جمهور در
اداره امور مربوط به بازسازی مناطق جنگزده ابلاغ میشود و این ضوابط برای کلیه
دستگاههای مجری طرحها و پروژههای بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده لازمالاجرا میباشد.
تبصره – سهم قطعی هر استان برای تأمین خسارات آسیبدیدگان از جنگ توسط نماینده
ویژه رییس جمهور در اداره امور مربوط به بازسازی مناطق جنگزده پس از هماهنگی با
وزارت کشور تعیین و به سازمان برنامه و بودجه ابلاغ خواهد شد تا بعد از مبادله
موافقتنامه مربوط توسط ستاد بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده یا بنیاد مسکن استان ذیربط به خسارتدیدگان پرداخت شود.
ماده ۵ – وجوه لازم برای پرداخت هزینههای طرحها و پروژههای موضوع این
آییننامه در حدود اعتبارات تخصیص یافته و با رعایت مقررات این آییننامه براساس
درخواست وجه ذی حساب مربوط توسط خزانه به حساب بانکی دستگاه ذیربط که از طرف خزانه
در تهران در بانک ملی شعبه دولتی و در شهرستانها یکی از شعب بانکی ملی ایران به
همین منظور افتتاح شده یا میشود واریز خواهد شد.
تبصره ۱ – در مورد دستگاههای اجرایی فاقد ذیحساب، وظیفه ذیحساب در مورد
اعتبارات ملی توسط مسئول امور مالی دستگاه و در مورد اعتبارات استانیتوسط مسئول
امور مالی واحد استانی دستگاه مربوط (که از طریق آن دستگاه برای انجام عملیات
مالی موضوع این آییننامه به وزارت امور اقتصادی و داراییمعرفی میشود) با رعایت
مقررات این آییننامه انجام خواهد شد.
تبصره ۲ – سهم اعتباری هر یک از دستگاههای اجرایی فاقد ذیحساب توسط مسئول امور
مالی آن دستگاه از نمایندگی خزانه در استان درخواست و به حساب بانکی موضوع این
ماده واریز میشود. وجوه پرداختی از این بابت در پایان سال بر اساس درخواستهای
مسئول امور مالی و گواهیهای بانکی مبنی بر واریزوجوه از حساب دریافتی نمایندگی
خزانه کسر و به حساب دریافتی دستگاه فاقد ذی حساب، منظور خواهد شد.
ماده ۶ – دستگاههای اجرای ملی و استانی (مجری طرحهای موضوع این آییننامه)
موظفند گزارش پیشرفت کار و هزینه عملیات انجام شده را (در مورد وجوه دریافتی) به
صورت ماهیانه تهیه و پس از تأیید ذیحساب مربوط با نماینده ویژه رییس جمهور در
اداره امور بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده و سازمان برنامهو بودجه ارسال نمایند.
ماده ۷ – مسئولیت تشخیص، تعهد، تسجیل و صدور حواله بر عهده بالاترین مقام دستگاه
اجرایی ذیربط یا مقام مجاز از طرف او و مسئولیت تأمین اعتبار و اعمال نظارت و
پرداخت (طبق قوانین و مقررات مربوط) حسب مورد بر عهده ذیحساب یا مسئول امور مالی دستگاه میباشد.
ماده ۸ – در مواردی که به منظور ایجاد تسهیلات لازم در پرداخت هزینههای مربوط به
بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده واگذاری تنخواهگردان ضرورت داشته باشد، ذی حساب یا
مسئول امور مالی هر دستگاه میتواند مبلغی حداکثر تا بیست و پنج درصد (۲۵%) اعتبار
مربوط را به تشخیص بالاترین مقام دستگاهاجرایی یا مقام مجاز از طرف او به عنوان
تنخواهگردان به حساب واحد تدارکاتی دستگاه اجرایی ذیربط واریز نماید، پرداختهای
بعدی در قابل ارائه سند هزینه، مجاز خواهد بود.
ماده ۹ – دستگاههای اجرایی مجازند به تشخیص و دستور بالاترین مقام دستگاه اجرایی
یا مقام مجاز از طرف او مبلغی متناسب با نوع و میزان قرارداد و حداکثربه میزان
بیست و پنج درصد (۲۵%) مبلغ قرارداد را به صورت پیشپرداخت در مقابل ضمانت بانکی و
یا تضمین مناسب دیگر به تشخیص و مسئولیت بالاترین مقام دستگاه اجرایی، در اختیار طرف قرارداد بگذارند.
3 – شهرستان دشت آزادگان،
4 – روستاهای غرب کرخه از شهرستان شوش،
5 – روستاهای دارخوین،
6 – شهرستان مهران،
7 – شهرستان دهلران،
8 – شهرستان قصرشیرین،
9 – شهرستان گیلانغرب،
10 – شهرستان سرپل ذهاب،
11 – روستاهای شهرستان جوانرود،
12 – روستاهای شهرستان پاوه و شهر نوسود،
13 – شهرستان بانه،
14 – شهرستان مریوان.
تبصره ۴ – تأمین اعتبار برای طرحها و پروژههای نیمه تمام بازسازی و پرداخت
خسارتهای مرزی مناطق آسیبدیده از جنگ در شهرستانهای خارج از مناطق مندرج در تبصره
فوق و نیز نقاط یا پروژههایی از مناطق جنگزده قبلی یا مناطق آسیبدیده از جنگ که
نیاز به بازسازی دارند با هماهنگی ستاد مرکزی بازسازی ونوسازی مناطق جنگزده و
وزارت کشور مشمول این آییننامه میباشد.
ماده ۲ – مراحل مبادله موافقتنامهها و تخصیص اعتبار موضوع این آییننامه به شرح زیر انجام میشود:
1 – دستگاههای مجری طرحها و پروژههای بازسازی استانی موظفند طبق بند (الف)
تبصره (۲۸) قانون بودجه سال ۱۳۷۳ کل کشور بلافاصله پس از تایید ستاد مرکزی بازسازی
و نوسازی مناطق جنگزده نسبت به مبادله موافقتنامه طرحها و پروژههای مربوط، با
سازمان برنامه و بودجه استان اقدام نمایند. ستادهای بازسازی و دستگاههای اجرایی و
سازمان برنامه و بودجه استان موظفند ترتیبی اتخاذ نمایند که مبادله موافقتنامه
طرحها و پروژههای بازسازی حداکثر تا نیمه خرداد ماه ۱۳۷۳ انجام شود.
2 – به منظور حصول اطمینان از حسن اجرای طرحها و پروژهها و هزینه نمودن اعتبارات
حسب اولویتهای مناطق جنگزده در حال بازسازی، مفاد موافقتنامه طرحها و پروژههای
ملی بین دستگاههای اجرایی و سازمان برنامه و بودجه و همچنین پیشنهاد تخصیص اعتبار
طرحهای فوقالذکر منوط به تأیید ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده کشور خواهد بود.
ماده ۱۳ – دستگاههای مجری طرحها و پروژههای بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده
مکلفند حساب اعتبار موضوع این آییننامه را نگهداری و در مواردی که ازطرف دیوان
محاسبات کشور تعیین و اعلام میشود به دیوان محاسبات کشور و وزارت امور اقتصادی و
دارایی ارائه نمایند. دیوان محاسبات کشور حساب مذکور و اسناد مربوط را رسیدگی خواهد کرد.
ماده ۱۴ – تعهدات پرداخت نشده سنوات گذشته طرحهای بازسای و نوسازی دستگاههای
اجرایی ملی یا استانی که با رعایت مقررات در چارچوب اعتبارات بازسازی مصوب بودجه
سال مربوط به وجود آمده باشد با رعایت ضوابط و مقررات مربوط قابل پرداخت است.
ماده ۱۵ – هزینههای جاری، پرسنلی و ستادی بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده کشور پس
از مبادله موافقتنامه با سازمان برنامه و بودجه از محل اعتبار مربوط قابل پرداخت است.
ماده ۱۶ – گزارش عملکرد اعتبار موضوع این آییننامه هر سه ماه یک بار توسط
دستگاههای اجرایی ذیربط از طریق ستاد بازسازی و سازمان برنامه و بودجه استانها به
ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده کشور و سازمان برنامه و بودجه (حسب
مورد) ارسال خواهد شد. دستگاههای اجرای ملی نیز گزارشعملکرد طرحهای بازسازی
مربوط به خود را هر سه ماه یک بار به ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده
کشور و سازمان برنامه و بودجه ارسال خواهند نمود.
حسن حبیبی – معاون اول رییس جمهور