‌آیین‌نامه اجرایی بند 3 قسمت (ب) تبصره 21 قانون بودجه سال 1373 کل کشور

تاریخ انتشار: ۱۳۷۳/۰۳/۰۱

1373.02.04 – .16933ت 43 ه – 1373.02.19 – 93
&‌برنامه های عمرانی – بودجه – پیمانکاران – محاسبات عمومی – معاملات و اموال
دولتی
&‌وزارت امور اقتصادی و دارایی – سازمان برنامه و بودجه
‌هیأت وزیران در جلسه مورخ 1373.2.4، بنا به پیشنهاد شماره 277 – 102 مورخ
1373.1.24 سازمان برنامه و بودجه و موافقت وزارت امور اقتصادی و‌دارایی و به
استناد بند (3) قسمت "ب" تبصره (21) قانون بودجه سال 1373 کل کشور آیین‌نامه
اجرایی بند مزبور را به شرح زیر تصویب نمود:
[z]"‌آیین‌نامه اجرایی بند 3 قسمت (ب) تبصره 21 قانون بودجه سال 1373 کل کشور"
‌ماده 1 – وجوه لازم برای خرید وسایل، لوازم، مصالح ساختمانی، قطعات یدکی و
ماشین‌آلات کارگاهی مورد نیاز طرح‌های عمرانی، موضوع بند (3) قسمت"ب" تبصره (21)
قانون بودجه سال 1373 کل کشور "‌بنا به دستور وزیر یا بالاترین مقام دستگاه اجرایی
یا نمایندگان مجاز از طرف آنها با توجه به امکانات خزانه‌و در قالب اعتبارات تخصیص
یافته حداکثر تا میزان پانزده درصد اعتبار مصوب سال جاری هر یک از طرح‌های عمرانی
ملی و بیست درصد اعتبار مصوب سال‌جاری هر یک از طرح‌های عمرانی استانی در مقابل
درخواست وجه در اختیار دستگاه اجرایی مربوط قرار می‌گیرد تا به شرح سایر مواد این
آیین‌نامه هزینه گردد.
‌ماده 2 – وجوه موضوع این آیین‌نامه به حساب جداگانه‌ای که توسط خزانه برای دستگاه
اجرایی در شعبه حسابهای دولتی بانک طرف حساب دستگاه اجرایی‌افتتاح می‌شود، واریز
خواهد شد.
‌ماده 3 – وجوه موضوع این آیین‌نامه حتی‌الامکان برای سفارش لوازم، ماشین‌آلات،
مصالح و تجهیزاتی به کار می‌رود که، با ساخت یا تحویل آنها از طرف سازنده‌یا
فروشنده مدت زمانی تعیین می‌شود و دستگاه اجرایی باید بر اساس برنامه زمان‌بندی
اجرای کار، قبلاً نسبت به سفارش آنها اقدام کند.
‌ماده 4 – دستگاه‌های اجرایی بر اساس برنامه زمان‌بندی اجرای کار، نسبت به سفارش
مصالح با تهیه پیش فاکتور و یا انعقاد موافقت‌نامه از طریق منابع مورد تأیید‌خود
اقدام می‌نمایند. وجوه لازم برای انجام این سفارش‌ها با دستور پرداخت دستگاه
اجرایی، به حساب فروشنده واریز می‌شود.
‌تبصره – در مواردی که بر حسب لزوم و بنا به توصیه دستگاه اجرای، پیمانکاران
مستقیماً به منابع تأمین اقلام موضوع این آیین‌نامه که مورد تأیید دستگاه
اجرایی‌باشد مراجعه و نسبت به تهیه پیش فاکتور یا انعقاد موافقت‌نامه به نام خود
اقدام و پیش فاکتور یا موافقت‌نامه مربوط را به دستگاه اجرایی تسلیم می‌نمایند،
وجوه‌لازم برای سفارش آنها طبق دستور پرداخت دستگاه اجرایی به حساب فروشنده واریز
و به شرح ماده (6) به حساب منظور می‌شود.
‌ماده 5 – دستگاه‌های اجرای بر اساس برنامه زمان‌بندی اجرای کار و پیشرفت عملیات
آن، حواله تحویل اقلام مورد نیاز را از محل اقلام سفارش شده در اختیار‌پیمانکاران
یا واحدهای امانی ذی‌ربط قرارداده و هزینه آن را حسب مورد به شرح مواد (6) و (7)
این آیین‌نامه به حساب منظور می‌نمایند.
‌ماده 6 – هزینه‌های تهیه اقلام موضوع این آیین‌نامه در قراردادهای پیمانکاری به
شرح زیر به حساب منظور می‌شود:
‌الف – هزینه‌ها ابزار اجرای کار، از قبیل، وسایل و لوازم و ماشین‌آلات کارگاهی و
قطعات یدکی به میزان هزینه تمام شده به حساب بدهی پیمانکار منظور‌می‌شود.
ب – هزینه تهیه مصالح، (‌به استثنای سیمان و آهن‌آلات) بر مبنای هزینه تمام شده به
حساب بدهی پیمانکار منظور می‌شود. بهای سیمان و آهن‌آلات بر طبق‌دستورالعملهای
سازمان برنامه و بودجه (‌مربوط به روش محاسبه مابه‌التفاوت نرخ آهن‌آلات و سیمان)
به حساب بدهی پیمانکاران منظور می‌شود. در مواردی‌که هزینه تمام شده، تهیه
آهن‌آلات و سیمان بیش از میزانی باشد که طبق دستورالعمل‌های یاد شده باید به حساب
بدهی پیمانکار گذاشته شود، مابه‌التفاوت به‌هزینه قطعی طرح مربوط منظور می‌شود.
‌ماده 7 – هزینه‌ها تهیه اقلام موضوع این آیین‌نامه در کارهای امانی و قراردادهای
پیمانکاری که به موجب قرارداد تهیه اقلام خریداری شده به عهده کارفرما است و‌به
میزان تمام شده به حساب هزینه قطعی طرح منظور می‌شود.
‌ماده 8 – اقلام موضوع این آیین‌نامه باید پس از تحویل توسط فروشنده، به کارگاه
حمل شود. مصالح و لوازم مصرفی و قطعات یدکی در کار به مصرف خواهد‌رسید و
ماشین‌آلات که حواله آن به نام پیمانکار صادر می‌گردد تا تأدیه بدهی او به کارفرما
در رهن کارفرما بدهد و سند آن به منظور جلوگیری از هر نوع انتقال‌مالکیت برای مدت
پنج سال نزد کارفرما نگهداری خواهد شد.
‌ماده 9 – در قراردادهای پیمانکاری پس از تحویل مصالح به کارگاه، ورود آنها با
حضور دستگاه نظارت، صورت مجلس شره و بهای آن بر اساس نرخ‌های مندرج‌در قرارداد
آنها در اولین صورت وضعیتی که پس از ورود مصالح به کارگاه تنظیم می‌شود، منظور
می‌گردد.
‌ماده 10 – مبالغ بدهی پیمانکاران بابت خرید ماشین‌آلات و قطعات یدکی به میزانی که
توسط دستگاه اجرایی تعیین می‌شود از صورت وضعیت پیمانکار کسر‌می‌شود. بدهی یاد شده
باید تا پایان سال مالی واریز شود.
‌ماده 11 – مبالغ بدهی پیمانکاران بابت مصالح دریافتی به تناسب مقادیر از مصالح که
در صورت وضعیت منظور می‌شود باید از صورت وضعیت پیمانکار کسر‌شود.
‌ماده 12 – چنانچه مصالح، لوازم، قطعات یدکی و ماشین‌آلات ساختمانی که پیمانکار
بابت آنها بدهکار است به علی تا پایان سال تحویل پیمانکار نشود بدهی‌پیمانکار با
سرفصل پیش‌پرداخت خرید اقلام یاد شده، به سال بعد منتقل می‌شود.
‌ماده 13 – در مورد خریدهایی که اقلام مربوط به آنها تا پایان سال مالی تحول نگردد
و حواله آنها نیز در اختیار پیمانکار قرارداد نشده باشد، بدهی واحدهای‌تولیدی یا
منابع تأمین کننده این نوع اقلام، تحت عنوان پیش‌پرداخت طرح مربوط، به سال بعد
منتقل و برابر مقررات واریز می‌گردد.
‌حسن حبیبی – معاون اول رییس جمهور